Kan inte boota med Live USB/CD/DVD...

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
MagnaWolf
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 jul 2007, 23:49
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Ludvika
Kontakt:

Kan inte boota med Live USB/CD/DVD...

Inlägg av MagnaWolf »

Hej.
Har en Compaq Netbook som jag tidigare har haft Linux på, det är just nu Win XP på den.
Mitt problem är att den numera inte kan boota upp och köra varken USB eller dvd. När jag försöker starta en linux live skiva så blir skärmen bara svart efter att jag har valt att prova liveläget eller att installera. Har testat olika linuxdistributioner samt att boota från USB och olika cd/dvd-skivor med samma resultat.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kan inte boota med Live USB/CD/DVD...

Inlägg av Pink Panther »

Du är inte ensam. Tydligen ett problem som hängt med ett tag. Har med vad grub/grafikkortet får för direktiv vid uppstarten. Tråkigt men tydligen behövs det fortfarande lite manuella åtgärder för att få Linux/Ubuntu/Linux Mint att fungera. Jag trodde att vi kommit från sådant idag/2014. Så med andra ord ska det vara möjligt att få igång Ubuntu Linux på din dator om du inte har ett hårdvarufel på din enhet.

Jag har inte tillräckligt med information/fakta för att ge dig ett korrekt svar omedelbart.

Jag har hittat några äldre trådar som du kan titta på om hårdvaran/specifikationerna överensstämmer med hårdvaran på din dator.

Källa: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=128340

Blank Screen at Startup: http://ubuntu-tutorials.com/2010/05/06/ ... workaround

Även om ovanstående är "/2010/05/06/ubuntu-10-04" ska föreslagna metoder fungera på nyare versioner av Ubuntu Linux. Läs även kommentarerna där kan finnas bra information eller en lösning.
MagnaWolf
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 jul 2007, 23:49
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Ludvika
Kontakt:

Re: Kan inte boota med Live USB/CD/DVD...

Inlägg av MagnaWolf »

Det skumma är att jag aldrig har haft detta problem tidigare när jag har installerat Linux på den datorn.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte boota med Live USB/CD/DVD...

Inlägg av Nemo »

Hej!
Har du provat att boota med en äldre utgåva? T.ex. Ubuntu 12.04 LTS. Jag har själv varit med om att nyare utgåvor fungerat sämre än äldre på befintlig hårdvara.

Detta har dock gällt ganska gamla datorer och där jag ibland fått grafikfel, men inte helt svart skärm.

En annan möjlig förklaring kan vara att bilden bara visas på extern skärm, medan den primära på datorn är helt svart. Behöver inte vara så, men kan vara värt att testa genom att koppla in en extern skärm och boota från CD eller USB.

I övrigt har jag tyvärr inga ytterligare tips att komma med.

// Nemo
MagnaWolf
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 jul 2007, 23:49
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Ludvika
Kontakt:

Re: Kan inte boota med Live USB/CD/DVD...

Inlägg av MagnaWolf »

Det verkar vara ett fel med Ubuntu. Testade med Linux Mint och då funkade det. Vet fortfarande inte vad det var som felade dock.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Kan inte boota med Live USB/CD/DVD...

Inlägg av Pink Panther »

Grundsystemet är det samma i Ubuntu Linux och Linux Mint. Så du borde få samma svårigheter med Linux Mint. Men det är möjligt att Linux Mint utvecklare har förbättrat något även vad det gäller den här biten. Dock har jag ingen information om något sådant. Ja! De jobbar hårt för att sprida Linux till så många som möjligt. Det ska vara roligt med Linux inte svårt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"