Går inte att uppdatera

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
macccan
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2014, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Går inte att uppdatera

Inlägg av macccan »

Hej,jag fick för mej att plocka bort en del av grejerna i min ubuntu då jag inte tyckte att jag behövde allt.Nu har det blitt så att det inte går att uppdatera firefox och annat längre.Vad göra?Jag vill helst inte ominstallera då jag i övrigt är nöjd.

Makkan
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

macccan skrev:Hej,jag fick för mej att plocka bort en del av grejerna i min ubuntu då jag inte tyckte att jag behövde allt.Nu har det blitt så att det inte går att uppdatera firefox och annat längre.
Hur har du kommit fram till det? Vilka felmeddelanden får du? Klistra gärna in i ett inlägg här.
macccan skrev:Vad göra?
En standardåtgärd, för att säkerställa att allt finns som skall finnas, är kommandot

sudo apt-get install ubuntu-desktop
macccan
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2014, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av macccan »

Ja,förut kunde jag gå in på systeminställningar och via den vägen kolla om det fanns uppdateringar och installera dom jag ville.När jag nu klickar på systeminställningar så händer inget och inget händer om jag klickar på "om denna dator"knappen ovanför.
Jag gick nyss till firefox och hämtade firefox 35.01 som jag nu har på "hämtningar"men vetifan vad jag kan göra med det,är ovan vid ubuntu.
Den ser ut som en brun kartong och där står:firefox-35.0.1.tar.bz2
Det skulle väl kunna gå att uppdatera/instllera från den,men jag vet inte hur.

Makkan
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Nemo »

macccan skrev:JJag gick nyss till firefox och hämtade firefox 35.01 som jag nu har på "hämtningar"men vetifan vad jag kan göra med det,är ovan vid ubuntu. Den ser ut som en brun kartong och där står:firefox-35.0.1.tar.bz2
Det skulle väl kunna gå att uppdatera/instllera från den,men jag vet inte hur.
Firefox finns i förrådet och du behöver inte hämta hem programmet för att installera det. Låt pakethanteraren sköta detta åt dig. Det du kan prova är att du öppnar ett Terminalfönster och skriver

Kod: Markera allt

sudo apt-get -f install
Ovanstående kommando rättar till om det finns beroendeproblem.
macccan
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2014, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av macccan »

Jag låter säkert dum men alla har vi varit oerfarna.Vad är terminalfönster? Var?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Du har så rätt att fråga.
Vi alla har olika nivåer, intressen, erfarenheter,
så fortsätt att fråga.

Om du har Ubuntu med skrivbordsalternativ ' Unity ', så ser det ut som det du kan se, litet utsuddat i bakgrunden, på denna bild här nedan.
Högst upp i vänsterkolumnen har jag klickat på ikonen med ubuntuloggan och sedan skrivit in början på ordet ' terminal '.
Bilden visar att du då får förslaget under.

Där, har du nu terminalen.
Är du smart nu, så klickar du på det förslaget och . . .
ikonen för terminalen lägger sig snällt in under ubuntuloggan och den vänstra kollumnen.

Alla ikoner i Programstartaren är flyttbara. Uppåt och nedåt. De kan tas bort. De kan läggas till. Varje gång ett program startas med egen ikon. Stuva ihop ikonerna så, att de känns 'rätt' placerade för digg.

Först
högerklicka på terminalens nya ikon och välj ' lås till programstartaren '.
Sedan behöver du aldrig mer söka upp den. Den ligger från nu på listen där till vänster.

Snabbt åtkomlig.

Ett kodförslag till, om du har fått problem med trasiga beroenden mellan program, kör detta också. Efter koderna som du redan fått.

Kod: Markera allt

sudo dpkg --configure -a
Gör till vana att 'markera hela kodförslaget' först. Sedan högerklickar du i det uppmarkerade kodförslaget och väljer ' kopiera '. Tryck på terminalens logga så att terminalen öppnas.

Öppna terminalen med ett klick, i öppnat terminalruta, ställl dig in på aktuell rad, Väl där, väljer du ' kllistra in '.
Kommandona skall föregås av ett 'sudo' (mestadels. )
Saknas ett givet kommando, behöver det inte vara fel, allt, skall inte installeras med sudo, så testa då först utan sudo.

Inget görs om det skulle ha varit sudo först.
Blev det inget, skriver du på nästa givna rad in sudo först, mellanslag och därefter gör du en ny högerlick och väljer ' klistra in '. Då tar systemet det.

Har förslaget redan ett kommando med sudo först, tar du hela den raden (med sudo) och behöver inte skriva in ett andra före.

Det blir fel.

Spara dessa förslag som du nu har fått på ett dokument, så har du dem tillgängliga senare, om du skulle behöva.

Fortsatt Lycka Till!
Fortsätt att fråga.
Fråga först, det brukar vara det bästa.

Är man som du ödmjuk i tonen, så är det alltid skojigt att försöka hjälpa till.
/tukken ps redigerade en del i texten.
Bilagor
Terminalen.png
Terminalen.png (30.61 KiB) Visad 5549 gånger
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 27 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Nemo »

Nej, du låter inte dum. Är snarare jag som är miljöskadad och inte förklarar tillräckligt tydligt. Terminalen används för att skriva in kommandon.
Du öppnar ett Terminalfönster i Ubuntu genom att hålla nere CTRL+ALT+T samtidigt.

Ett annat sätt är att via knappen Dash (Längst upp till vänster på ikonpålen klickar du på Dash ikonen) och skriva in terminalen för att få upp ikonen för den.

För att stänga Terminalfönster skriver du exit

[EDIT] Tukken han före mig och hade dessutom förklarande och pedagogiska bilder med i sitt svar
macccan
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2014, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av macccan »

Tack ska ni ha Tucken och Nemo,jag hittade terminalen och skrev kommandona alla 3 i tur och ordning och körde dom,har fortfarande firefox 33 och inte den nya 35.01
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Broder Tuck »

macccan skrev:Tack ska ni ha Tucken och Nemo,jag hittade terminalen och skrev kommandona alla 3 i tur och ordning och körde dom,har fortfarande firefox 33 och inte den nya 35.01
I det läget skulle jag öppna programmet 'Synaptic ' (har du det installerat? )

Om inte, så finns det några vägar att använda för att installera. Enklast och snabbast via en terminal.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install synaptic
Alternativt från den ikon som ser ut som en resväska (Programcentral för Ubuntu). Öppna den och i sökrutan uppe till höger skriver du in synaptic.
När programmet är funnet, så tar det några sekunder och sedan öppnas en valknapp som heter installera. Välj det. Programmet är stort, så det tar ytterligare en tid.

Väl installerat, finns en ny ikon på din vänstra kant, i programstartaren och ikonen ser ut som en transportkartong med en grön pil i höger kant. Scrolla med cursorn över de olika ikonerna, så ser du när du har träffat rätt: Pakethanteraren Synaptic lyser med sin närvaro.

Hur du gör sedan, det kan jag svara på senare, i den händelse att du vill ha råd.
Vet du redan hur synaptic fungerar, så välj att göra en ' ominstallation '. Det kan vara där, i dess paket, som något har inträffat.

Tumme upp.
Nu stänger jag, Abboten tassar utanför klostercellen.
En slurk vin, ett brutet bröd och sedan,
förhoppningsvis, en obruten sömn.
Fram till morgonmässan kl 05:00.

Cheers, min vän ;D 8)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
macccan
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2014, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av macccan »

Det går inte att installera synaptic,det kommer upp meddelande med texten:

Paketberoenden kan inte lösas
Detta fel kan orsakas av att ytterligare nödvändiga programpaket saknas eller inte är installerbara. Det kan även finnas en konflikt mellan programpaket som inte tillåts att installeras på samma gång.

Följande paket har otillfredsställda beroenden:

synaptic: Depends: libc6 (>= 2.4) men 2.19-0ubuntu6.3 kommer att installeras
Depends: libept1.4.12 men kommer inte att installeras
Depends: libgcc1 (>= 1:4.1.1) men 1:4.9.1-0ubuntu1 kommer att installeras
Depends: libgdk-pixbuf2.0-0 (>= 2.22.0) men 2.30.7-0ubuntu1 kommer att installeras
Depends: libglib2.0-0 (>= 2.14.0) men 2.40.2-0ubuntu1 kommer att installeras
Depends: libgtk-3-0 (>= 3.0.0) men 3.10.8-0ubuntu1.2 kommer att installeras
Depends: libpango-1.0-0 (>= 1.14.0) men 1.36.3-1ubuntu1.1 kommer att installeras
Depends: libstdc++6 (>= 4.6) men 4.8.2-19ubuntu1 kommer att installeras
Depends: libvte-2.90-9 (>= 1:0.27.2) men 1:0.34.9-1ubuntu1 kommer att installeras

Jag får nog snart säga som de vise,"Det är aldrig försent att ge upp"

Makkan
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av johanre »

Maccan, om du orkar, gör gärna ett försök till med att i terminalfönstret skriva som Nemo föreslog:
Nemo skrev:

Kod: Markera allt

sudo apt-get -f install
Ovanstående kommando rättar till om det finns beroendeproblem.
Återge gärna resultatet här.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Broder Tuck »

En fråga till dig, Makkan

Hur ser din installation av ubuntu ut?
Har du en enda partition (del av, eller hela hårddisken) för ubuntu,
eller har du delat upp ubuntu i minst tre partitioner, root, home och en swap?
Just för ubuntus del.

Har du andra operativ också, så är inte de intressanta för just detta.
Enbart hur ditt ubuntu är installerat.

Har du en home som ligger för sig, så tror jag ändå att du kan spara mest tid på en ominstallation. Det går relativt snabbt att ominstallera. Det är detta med separat home, eller inte, som avgör hur mycket av ditt egna som försvinner. Separat home är alltid att föredra.
Just inför situationer som denna, bl.a..

Då kan man göra en ominstallation där man enbart låter rootpartitionen omformateras och bara anger home som en home, utan att formatera den.

Vänta dock någon/några dagar, mer hjälp är på väg och du bör följa Johan genom att ge honom det resultat han vill se.

Tumme hålls /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Getmarken »

Kul att se hur ni löser problemen hos de nu Ubuntuanvändarna! Minns själv hur det var att komma till en helt ny datormiljö för 10 talet år sedan.

Lasse
macccan
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2014, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av macccan »

Jag har installerat ubuntu på hela hårddisken som enda operativsystem,inget är portionerat
på disken.


Till Johan,nedan är svaret

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
firefox-locale-sv linux-headers-3.13.0-24 linux-headers-3.13.0-24-generic
linux-image-3.13.0-24-generic linux-image-extra-3.13.0-24-generic
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.

Makkan
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Broder Tuck »

macccan skrev:Jag har installerat ubuntu på hela hårddisken som enda operativsystem,inget är portionerat
på disken. . . . Makkan
Det var otur. Nu. När det blev så här.
Jag hoppas att du har möjlighet till att göra backup på en extern hårddisk.
På filer och mappar som är "dina". Det är väldigt bra att ha.

En sådan backup blir det än mer viktigt att du håller aktuell, nu när problem dyker upp. Backupa ofta, m.a.o.. :D

Får du fortsatta problem, men har en aktuell backup på det som är dina saker, så kan det vara läge då, att någon gång åtgärda din nuvarande hårddisk. Ändra, flytta och dra ihop. Beroende på hur stor hårddisken är, finns alternativ.

Du skall få ett ytterligare kommando av mig.
Det hittades av en gammal hedersman här på forumet, Little John (aka Peter Forsberg. Jo, jag vet. Jag kastade om namnen. Medveten humor). Jag vill minnas att några hade stor användning av det.

Tidigare kommandon här inne, är själklart bra.
Resultatet av din körning är ju också bra, så det är väl något annat som spökar.

Testa nedan kommando, se upp så att du får med sista parentesen också, annars blir inget gjort.
(Mest säkert är att du ställer muspekaren mitt på första ordet (sudo) och trippelklickar (3). Då blir hela raden markerad automatiskt. Men förvissa dig om att markeringen blev korrekt och nådde ända ut till kodrutans slutkant och fick med sista ' parentesen ').

Kod: Markera allt

Inlagt kommando funkar inte längre . . .
rev. av tukken 20150127

Byter tumme. Håller den andra, nu. /tukken ;)
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 27 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
macccan
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2014, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av macccan »

Det gick inte heller Tukken.Följande meddelande kom upp:

:~$ sudo apt-get purge $(dpkg -l|grep ^rc|awk '{ print $2 }') sudo apt-get purge $(dpkg -l|grep ^rc|awk '{ print $2 }')
[sudo] password for macs:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet apt-get
E: Kunde inte hitta paketet purge

Makkan

Jag funderar nu på att installera en ny ubuntu,det finns ju här på sidan"nerladdning"
Där finns 2 olika,jag vet inte vilken som passar min dator best och det står inte nåt om
vilken man bör välja,nån som har ett tips?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Går inte att uppdatera

Inlägg av Broder Tuck »

macccan skrev: . . . Jag funderar nu på att installera en ny ubuntu,det finns ju här på sidan"nerladdning"
Där finns 2 olika,jag vet inte vilken som passar min dator best och det står inte nåt om vilken man bör välja,nån som har ett tips?
Trist att det inte hjälpte dig. Jag testkörde samma kommando själv nu och fick likadant svar i terminalen. Förmodligen är hela kodslingan "föråldrad" idag.

Jag hoppas att fler kommer in i tråden och ger sina synpunkter, så medan vi avvaktar på det, så skall jag börja med att fråga på det boldmarkerade i citatet här ovan.

Vi behöver nog veta litet mer om den datorn, innan, så kanske någon/några kan ge dig olika tips.

Fler frågor:
1. Hur stor hårddisk har du?
2. Hur mycket av den är ledigt?
3. Har du en extern hårddisk tillgänglig för en backup?

Något mer som jag funderar över är det du skrev inledningsvis:
macccan skrev:Hej,jag fick för mej att plocka bort en del av grejerna i min ubuntu då jag inte tyckte att jag behövde allt.Nu har det blitt så att det inte går att uppdatera firefox och annat längre. . . .
En del av grejerna? Inte behövde allt?
Var det vissa program också, som ingick i "grejerna"? Det kan inte ha varit enbart "egna" filer, som bilder, dokument etc..
Det skulle inte ha påverkat systemberoenden och ha kunnat orsaka det som idag är.

Programrelaterat måste avinstalleras.

När du har beskrivit din dator och besvarat frågorna 1-3 blir det lättare för oss andra att börja kunna komma på någon fortsatt hjälp till dig. ;)
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"