partitionera

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
hille1966
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jul 2015, 16:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

partitionera

Inlägg av hille1966 »

Hittar ingen bra tråd hur man lär sig partitionera i Linux, eller är jag blind. Jag vill gärna ha både win8 och Linux på samma disk, men Linux ska ha mest plats på den. Windows kan jag dela och behöver bara 80-90 Gb för det.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: partitionera

Inlägg av eson57 »

Hittar inget på svenska, men det här kanske duger.
https://help.ubuntu.com/community/HowtoPartition
Alltid på kanelen!
hille1966
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jul 2015, 16:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: partitionera

Inlägg av hille1966 »

Min engelska kunde vart bättre, får leta vidare. Drygt med små problem, annars är Linux toppen.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: partitionera

Inlägg av eson57 »

Ok... om du preciserar vad du vill göra, kanske någon/jag kan knacka ihop en enkel guide, eller bara vägleda dig i största allmänhet.
Börja med hur disken är partitionerad i dag, och hur du vill ha det istället...
Alltid på kanelen!
hille1966
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jul 2015, 16:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: partitionera

Inlägg av hille1966 »

Hittade en guide på Youtube på engelska förvisso. Ska testa det först. Snabbkollade bara lite.
Tror dom dela disken i tre delar. Först root, home och nån till.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: partitionera

Inlägg av eson57 »

Verkar som en vettig partitionering, förutsatt att "nån till" är Windows.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: partitionera

Inlägg av Broder Tuck »

hille1966 skrev:. . . Tror dom dela disken i tre delar. Först root, home och nån till.
När man skall installera ett Linux, som nu, Ubuntu, så har man en root, en /home och en swap (växlingsfil) på den del av hårddisken som skall användas för Linux. Så det, verkar vettigt.

Tillkommer andra delar på hårddisken, om där redan finns ett operativsystem.
Att installera på Microsoftdatorer har blivit lite mer komplicerat efter win7 och därefter. Nu måste man ta hänsyn till det nya med EUFI, secureboot och ändra i booten på winmaskinen innan man är fri att installera ytterligare ett operativsystem.

Det skulle ha kunnat hjälpa dig om du hade besvarat esons tidigare fråga om hur din disk redan ser ut och hur du vill ha det. Då skulle eson ha kunnat hjälpa dig mer tillrätta.

Fortsatt Lycka till ;) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: partitionera

Inlägg av eson57 »

Tack, Tucken. Jag glömde naturligtvis nämna "swap". Växlingsfilen som inte behövs om burken är utrustad med rejält tilltaget ramminne. Har man lite taskigt ramminne bör swap vara 1,5 x ramminnet. 2 GB ramminne skulle alltså innebära 3 GB swap.
"rejält tilltaget ramminne" kan naturligtvis diskuteras, men i dagsläget räknar jag allt över 4 GB som "rejält".
Det är dock ingen större nackdel att ha en växlingsfil, även med stort ramminne, det kan i vissa situationer till och med vara en fördel även med gigantiskt ramminne. Kör man minneskrävande applikationer, typ grafikrenderande eller kompilerande program, bör man definitivt ha en swap-partition.
Alltid på kanelen!
hille1966
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jul 2015, 16:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: partitionera

Inlägg av hille1966 »

Nu fixade ubuntu det hela av sig själv. Hårddisk 500GB och 16 Mb ram. En w8 installation på 99Gb (C) och nån system partition på 350Mb och en d partition. Övrig plats tog Linux. Jag nöjer mig med det här så länge och lägger tiden på att lära mig Linux praktiskt.
Så jag ställer frågan om detta senare, för jag vill få egen kontroll över hårddisken va det lider. Men tack en då.
Men det är kul att pyssla med detta. Har 2 laptop med Linux nu, och 2 Windows 4 rappa burkar, men Linux värkar va överlägset snabbt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"