Kan jag använda Ubuntu?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767

(Ska jag) Kan jag gå över till Ubuntu?

Ja, inga problem
2
33%
Ja, men du får anstränga dig
2
33%
Ja, skit i det som inte funkar
1
17%
Nej, du kommer inte kunna köra allt du gör idag
1
17%
Nej, Ubuntu är förlegat :)
0
Inga röster
 
Antal röster: 6

knightpete
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 sep 2015, 17:07
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Kan jag använda Ubuntu?

Inlägg av knightpete »

Hej,

Har kört windows i nästan 25år och provat iOS men det fungerade inte för mig när jag provade för 5år sedan.

Nu är jag student igen, på arkitekturprogrammet år 2, jag har en hyffsad PC men är inte nöjd med den och kollar på en dator från GGSdata i Göteborg som har Ubuntu som förstaval vid installation av operativsystem. Trodde inte Linux fanns längre... Men så fel jag hade.

Jag har pratat med några kompisar och googlat nu i några dagar och förstår det som att jag troligtvis kommer kunna köra Ubuntu men att det inte kommer att fungera riktigt som jag vill.

Hoppas någon här kan ge mig input på nedan om jag kan göra detta i Ubuntu?

Det jag gör med datorn idag är följande:

Surfa
Film
Any video converter
Chromecast via Chrome
Bankärenden, avanza, csn, etc med Bankid
Excel, Word, Powerpoint
Indesign
Illustrator
Photoshop men kan Gimp
Pdf läsare/skrivare från utskriftläge
Autocad
Archicad
Revit
Sketchup med v-ray
V-ray
Rhino
Grasshopper

Ibland spelar jag age of empires iii

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Gjorde en liten kul omröstning om några har olika inställning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan jag använda Ubuntu?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Efter att tidigare ha använt Windows, köpte jag en dator hos GGS-Data för fem år sedan med Ubuntu och Windows (dual-boot). Trodde det var nödvändigt att ha kvar Windows för en del saker. Efter ett par år klantade jag till det, och blev tvungen att installera om allt. Det visade sig då att installationsskivan för Windows inte funkade, så jag skippade Windows, och sedan dess kör jag bara Ubuntu. Funkar utmärkt för mig.

Om du vill gardera dig, kan du ju börja som jag gjorde. Priset för den tryggheten är Windows-licensen.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Kan jag använda Ubuntu?

Inlägg av lasseroth »

Känner mig misstänksam mot den här tråden.
Jag har själv klarat mig utan Windows sedan 2007, men då använder jag i stort sett inget som TS använder.
En liten googling ger vid handen att det mesta funkar.
En sådan googling kan TS också göra. Han verkar mycket datavan och skulle knappast behöva få hjälp med så enkla uppgifter.
Det känns mera som skrivet av ett Windowsfan, som vil ha igång den eviga diskussionen omLinux tillkortakommanden.
Han klarar att lägga in en survey, men inte ta reda på om Autocad funkar.
Förslag: Låt denna tråd gå i graven.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan jag använda Ubuntu?

Inlägg av Nemo »

knightpete skrev:Jag har pratat med några kompisar och googlat nu i några dagar och förstår det som att jag troligtvis kommer kunna köra Ubuntu men att det inte kommer att fungera riktigt som jag vill.
Om du förväntar dig att Ubuntu ska fungera på samma sätt som det gör i Windows kommer du att bli besviken. Skulle själv säga att det är annorlunda och bättre än Windows.
knightpete skrev:Hoppas någon här kan ge mig input på nedan om jag kan göra detta i Ubuntu?
Har du kört Windows i nästan 25 år samt googlat runt de senaste dagarna klarar du säkert av att själv leta fram den informationen du letar efter. Återkom sedan om du har frågor kring någon av de motsvarande program du hittat igen.

Har kört Ubuntu i 5 år. Under de första 6 månaderna körde jag dual boot med både Windows och Ubuntu, sedan kom jag fram till att för mig var Windows helt överflödigt. Kör nu helt Windowsfritt på mina datorer och saknar ingenting från Windows.

Det bästa sätter är att testa själv för att se och bilda sig en egen uppfattning. Du kan prova antingen genom att installera som en virtuell maskin i VirtualBox eller genom att installera på en egen partition. Sedan är det bara att installera de program du vill testa och se om det uppfyller de behov du har.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"