ata4: SRST failed (errno=-16)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Slugg
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jan 2012, 20:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av Slugg »

Hej! jag får detta felmeddelande vid bootning av Ubuntu Studio 16.04.1
Jag har sökt och alla träffar jag hr läst på handlar om problem med EDI diskar, det sitter endast sata diskar i burken. Den disk som felet verkar härstamma ifrån är en 500 GB seagate som tidigare snurrat i en annan ubuntu rig.

Vid ett tillfälle så drog jag ut sladdarna till alla diskar och satte i dem igen och sedan hoppade systemet igång. Felet uppstod några dagar senare och denna gång fungerade det inte med att trixa med sladdarna.
Någon som har en ide om vad som är fel.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av johanre »

Hhhmm, ser du diskarna i BIOS och vilken ordning de har där?
Slugg
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jan 2012, 20:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av Slugg »

Den misstänkta disken syns ej i bios när problemet uppstår.
Jag återkommer om ordningen i Bios.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av johanre »

Slugg skrev:Den misstänkta disken syns ej i bios när problemet uppstår.
Vilket pekar på att den är källan till problemet.
Slugg
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jan 2012, 20:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av Slugg »

Jo den är källan till problemet, men det är en disk som verkar må bra både i windowsmiljö och i det systemet som jag precis plockade ut den ur.
Jag gjorde en snabb hälsokoll i Gparted och fick inte upp minsta lilla antydan om något problem med disken.
Därför är jag nyfiken på vad felmeddelandet egentligen betyder alla tidigare lösningar jag sett handlar om "felbyglade" IDE diskar vilket inte verkar relevant.
I värsta fall får jag bita i det sura äpplet och bara inse att detta är ett av de där mysterierna i datorernas värld som man aldrig får någon fullständig förklaring till....
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av johanre »

Nja, det finns förklaringar på allt. :) I detta fall ser det ut som om att disken i fråga har en hårdvarukonflikt. Behöver du spara informationen eller kan du formatera om disken?

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Slugg
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jan 2012, 20:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av Slugg »

Det finns ingen viktig information på den så en omformatering är fullt genomförbar.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av johanre »

Jag tänker att en omformatering av disken + omstart kan visa på om det är hårdvarufel på disken eller om det är något fel på filsystemsstrukturen. Är det filsystemsstrukturen, så borde det vara eliminerat efter omformatering.
Slugg
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jan 2012, 20:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: ata4: SRST failed (errno=-16)

Inlägg av Slugg »

Jag tror att jag måste definiera Hårddisken som S.K.R.Ä.P. För nu lyckas jag inte få fram den varken under Ubuntu eller W****s.
Sedan har luften gått ur mig lite då tonåringen som skulle ha datorn måste ha en dator som går att lämna in till personalen på kvällen så ett midi tower är inte lämpligt. Så jag måste tänka om och rota igenom gömmorna och se om jag har en lämplig bärbar.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"