Vilken version ska jag välja ?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
pata66
Inlägg: 391
Blev medlem: 18 jan 2009, 01:54
OS: Manjaro
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Götene

Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av pata66 »

Hej. Jag har varit aktiv här tidigare, men varit borta en längre tid.
Nu har jag bestämt mig för att testa Linux igen.

Nu är frågan vilken version ska jag välja?

Jag har en Hp med Intel I5 processor och dubbla grafik kort. Dels Intels egna och även ett Navida Geforce kort.

Jag veta att jag inte gillar Ubunus nya gränsnitt. Jag körde Gnome och trivdes med det tidigare.
Jag har även funderat på att testa något annat gränssnitt.

Ska jag köra 32-bitars eller 64-bitars på min Intel I5 processor.

Tack för svar i förhand
//Pata66
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Svårt för någon här att veta vad du föredrar. Det går att skapa startbara USB-pinnar och pröva utan att installera, vilket kan rekommenderas.

Ubuntu MATE försöker efterlikna 'gamla' GNOME. Oavsett vilken 'flavor' du väljer är det tillrådligt att installera 64-bitars arkitektur.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av Ratatosk »

Då du har en 64-bitsprocessor finns idag knappast anledning att köra något annat än ett 64 bitars operativsystem. Undantaget skulle vara om du har ont om arbetsminne – sådär 2 gigabyte eller mindre – då det kan vara bättre med 32 bitar för operativsystemet. (Eftersom 64-bitskod tar mer plats än 32-bitskod kan den i värsta fall rent av köras långsammare då det är ont om minne.)
pata66 skrev:Jag körde Gnome och trivdes med det tidigare.
Det är idag stor skillnad på Gnome och Gnome. Efter att ha gjort Gnome till den absolut populäraste grafiska miljön på Linux, så bestämde sig Gnome-utvecklarna för att kasta det mesta av den i papperskorgen och börja på ny kula inför Gnome 3. Det var i den vevan som Canonical/Ubuntu skapade Unity, som ett alternativt skal ovanpå Gnome 3. (Då utvecklingen av Gnome 2 lades ned hade de i princip valet att antingen köpa det helt nya Gnome 3-konceptet med hull och hår, eller också köra sitt eget spår; de valde alltså det senare.)

Varianten Ubuntu GNOME innehåller just "rent" Gnome 3, komplett med dess officiella skal. (Efter att nyligen ha kört det en del har jag kommit fram till att jag personligen tycker sämre om det än om Unity.)

Liksom Gunnar gissar jag dock att det Gnome du syftar på är Gnome 2, eller det gamla Gnome. Och då kan som sagt Mate, som ingår i Ubuntu MATE, kanske vara värt att prova. Mate är nämligen Gnome 2 (även om de av varumärkesskäl inte kan kalla det det). D.v.s. Mate-folket plockade helt enkelt upp Gnome 2-koden ur den papperskorg dit Gnome-utvecklarna slängt den (källkoden är ju fri och öppen), och har sedan vidareutvecklat den.

För den som kör standard-Ubuntu med Unity finns annars också lättviktsalternativet Gnome Flashback (det jag själv mest kör). Går liksom Unity som skal ovanpå Gnome 3, men liknar Gnome 2 med fritt konfigurerbara paneler. Installerar man det så kan man därefter från inloggningsskärmen, genom att klicka på den grafiska symbolen efter användarnamnet, välja grafisk miljö – Unity eller Gnome Flashback. I Edubuntu är Gnome Flashback, jämte Unity, förinstallerat. (Kör man Edubuntu live kan man logga ut och sedan logga in igen med användarnamnet "edubuntu" och tomt lösenord.) Tyvärr är dock Edubuntu på väg att läggas ned, och sista utgåva av den är 14.04. Möjligheten att själv installera Gnome Flashback i standard-Ubuntu finns naturligtvis kvar. (Paketet som då ska installeras heter gnome-session-flashback.)

Då vi talar Gnome, ska väl, för fullständighetens skull, också nämnas Cinnamon – som Linux Mint-utvecklarna grenat av från Gnome 3 men som har drag inspirerade av Gnome 2. (Cinnamon provas förmodligen enklast i Linux Mint; finns inte i någon officiell Ubuntu-variant även om det ska gå att installera i Ubuntu; har inte provat att göra det själv dock.) Samt Budgie vilket är en ny miljö som, om jag fattat rätt, liksom Unity körs ovanpå Gnome 3. Även om Ubuntu Budgie nu har uppnått officiell status som Ubuntu-variant finns dock ännu ingen riktig utgåva av det (bara det Budgie-Remix på vilket Ubuntu Budgie kommer att bygga).

Kort sagt, det beslut som Gnome-utvecklarna tog inför Gnome 3 fick till resultat att den enkla enhetligheten – ett enda Gnome, den populäraste miljön på Linux – nu har ersatts av en förvirrande myriad av olika Gnome eller miljöer baserade på Gnome.
________________________________________

Därutöver finns naturligtvis fortfarande miljöer som inte alls är Gnome: Xfce (i Xubuntu, och även i Ubuntu Studio samt Mythbuntu), LXDE (i Lubuntu) samt, inte minst, KDE Plasma (i Kubuntu).

KDE Plasma skiljer sig från de övriga genom att bygga på Qt i stället för GTK+ för de grundläggande grafiska komponenterna. Ett byte från GTK+ till Qt är dock på gång även för LXDE. I botten ligger såvitt jag förstår ett missnöje med utvecklingen av GTK+ som har varit mycket nära knuten till den av Gnome (3).
________________________________________

Liksom Gunnar rekommenderar jag körningar från USB-sticka (alternativt DVD) för en idé om hur de olika miljöerna kan se ut och fungera.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av Christian Johansson »

Bra förklaring Ratatosk. Jag har undrat hur det hänger ihop med olika skrivbordsmiljöer baserade på Gnome. Nu förstår jag bättre. (Själv kör jag för övrigt för närvarande Lubuntu/LXDE.)
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av Svento »

Jag är rätt nöjd med Mate. Det är liksom det riktiga Ubuntu. Jag hade stora förhoppningar beträffande Unity, eftersom det innehöll en massa funktioner jag efterlyst. Det gällde framför allt olika saker som sparar skärmutrymme, saker som diverse entusiaster var för sig intill dess setat hemma och smurfat ihop i form av panel-applikationer.

Tyvärr frångick man med Unity den gamla förmånen att kunna stöka runt och ändra saker som man vill i sin dator. Och denna rigida miljö hade också irriterande egenheter såsom avsaknad av startmeny! I stället finns nån märklig dashboard. Dessutom kan man inte lägga till funktioner i panelen och man kan inte stänga av dockan om man hellre vill använda nån annan.

När Unity blev officiell miljö slutade nördarna tillverka panel-applikationer eftersom dom i många fall var införlivade i det nya. Nu verkar många inse fördelarna med Gnome, men om nån nämnde kryllar det nu av olika mer eller mindre Gnome-liknande miljöer och folk gör program som fungerar med den ena eller den andra. Material eller Mint verkar vara dom säkraste korten. Har funderat på KDE, eftersom den tydligen ska kunna modifieras väldigt mycket. Men miljön som sådan tycker jag är så ful, så det förutsätter att jag kan lista ut hur jag kan få den att likna Gnome.
Användarvisningsbild
pata66
Inlägg: 391
Blev medlem: 18 jan 2009, 01:54
OS: Manjaro
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Götene

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av pata66 »

Tack för alla svar här ;D
Jag körde Gnome 2 tidigare och funderar nu på att testa KDE. Kommer att köra 64-bitars och installera det på extern HD.
Men frågan är vilken version 16,04 LTS eller 16,10 ? Är det mycket som skiljer sig i det ?
Tack igen för svar.
//Pata66
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

pata66 skrev:Men frågan är vilken version 16,04 LTS eller 16,10 ? Är det mycket som skiljer sig i det ?
Det valet handlar om hur ofta du vill uppgradera. Releaser som inte är LTS stöds bara i nio månader, så du bör bara välja 16.10 om du redan nu har bestämt dig för att du vill uppgradera två gånger om året. Annars är det senaste LTS som gäller, alltså 16.04 för närvarande.
Användarvisningsbild
pata66
Inlägg: 391
Blev medlem: 18 jan 2009, 01:54
OS: Manjaro
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Götene

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av pata66 »

Hej nu har jag installerat Kubuntu 16,04 på USB sticka,
Nu har jag ett problem. Det verkar som 3:e parts drivrutiner inte går att installera.
Jag har testat Drivrutinshantering och inget händer.
Det verkar som om att inte mitt Wifi fungerar mm.
Vad göra ?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Har du installerat Kubuntu eller har du bara kommit till "Pröva Kubuntu"? Jag är osäker på om sådana saker fungerar i det senare fallet.

Om du faktiskt har installerat, och har sådana problem, tror jag det är lämpligt att du ställer frågan i en ny tråd.
Användarvisningsbild
pata66
Inlägg: 391
Blev medlem: 18 jan 2009, 01:54
OS: Manjaro
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Götene

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av pata66 »

Efter krånglat lite så bestämde jag mig för Mint. Nu fungerar allt bra.
Jag kör Linux Mint 18 "Sarah" KDE.

Tack igen för hjälp och svar.

//Pata66
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vilken version ska jag välja ?

Inlägg av LC4 »

lit samma problem med ubuntu och drivrutiner till grafikkort, prova ett alternativ som det stod prövad efter, det som hände då var att det inte gick att logga in i ubuntu skrev i lösen ord o enter men kom bara tillbaks till lösen ordet hela tiden.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"