Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pelin
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2017, 19:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Inlägg av pelin »

Hej alla!

1) Jag har ubuntu och windows installerat på samma dator och har alltid kunnat komma åt bilder och dokument som ligger på windowssidan när jag har startat datorn med ubuntu. Väldigt smidigt. Men helt plötsligt kan jag inte det längre utan får följande felmeddelande (se bifogad skärmbild).
2) Om det nu skulle ha något samband kan jag också nämna att ubuntu inte heller alltid hittar usb-minnen längre (märkte detta i samma tid som det andra problemet) utan jag behöver ta ut dem och sätta i dem igen.

Någon som har idéer på vad jag kan prova?
Bilagor
Skärmbild från 2017-06-02 19-31-19.png
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Inlägg av TicToc »

Har du provat att göra som det står?
Starta windows.
Stäng av windows.

...och välkommen hit! :D
pelin
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2017, 19:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Inlägg av pelin »

TicToc skrev:Har du provat att göra som det står?
Starta windows.
Stäng av windows.

...och välkommen hit! :D

Tack för välkomnandet!
Ja, jag har provat att starta upp och stängt av Windows. Flera gånger :P tyvärr hjälpte det inte.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Inlägg av webaake »

Det där uhelper=udisks2 ska inte bli hövas.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
pelin
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2017, 19:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Inlägg av pelin »

webaake skrev:Det där uhelper=udisks2 ska inte bli hövas.
Ok, jag vet inte vad det är. Hur löser jag problemet :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Inlägg av Broder Tuck »

pelin skrev:[. . . Ok, jag vet inte vad det är. Hur löser jag problemet :)
;) Kanske att jag kan ge några bidrag?

Går det bra för dig att ta del av texten på en engelskspråkig sida, så är denna sida allt du behöver.

Notera att det talas om win8, men att man inkluderar win10 också, lite längre ner på sidan.

Ditt huvudproblem är förmodligen att du inte har stängt av "snabbstart" i windows, boot. Du får hjälp att göra det också, på sidan. Börja med det. Är det redan gjort, så är förmodligen detta ett kommando som kan avhjälpa ditt fortsatta problem:

Kod: Markera allt

sudo ntfsfix /dev/sda3
Koden som anges på sidan ser annorlunda ut efter dev/. Jag har korrigerat koden till att stämma överens med hur det ser ut hos dig, på din dator. Markera kommandot, högerklicka, välj "kopiera" och sedan startar du en terminal och i den, högerklicka, välj "klistra in", verifiera med enterknappen. Ange ditt lösenord och det är klart.

Det är bra att hålla isär de två avstängningsmöjligheterna i windows. Strömsparläge/viloläge, är inte att stänga av. De är mer att stänga ner, för stunden. Windows startar upp direkt från där du var när du stängde ner.

Stäng av, är det korrekta i just situationen som avses i denna tråd. ;)

Lycka till! ;) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Inlägg av webaake »

Tukken to the rescue! :) Jag har förträngt allt om Windows, så Tukkens bidrag skall lösa biffen!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
pelin
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2017, 19:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kan ej komma åt Windows-sidan längre!

Inlägg av pelin »

Broder Tuck skrev:
pelin skrev:[. . . Ok, jag vet inte vad det är. Hur löser jag problemet :)
;) Kanske att jag kan ge några bidrag?

Går det bra för dig att ta del av texten på en engelskspråkig sida, så är denna sida allt du behöver.

Notera att det talas om win8, men att man inkluderar win10 också, lite längre ner på sidan.

Ditt huvudproblem är förmodligen att du inte har stängt av "snabbstart" i windows, boot. Du får hjälp att göra det också, på sidan. Börja med det. Är det redan gjort, så är förmodligen detta ett kommando som kan avhjälpa ditt fortsatta problem:

Kod: Markera allt

sudo ntfsfix /dev/sda3
Koden som anges på sidan ser annorlunda ut efter dev/. Jag har korrigerat koden till att stämma överens med hur det ser ut hos dig, på din dator. Markera kommandot, högerklicka, välj "kopiera" och sedan startar du en terminal och i den, högerklicka, välj "klistra in", verifiera med enterknappen. Ange ditt lösenord och det är klart.

Det är bra att hålla isär de två avstängningsmöjligheterna i windows. Strömsparläge/viloläge, är inte att stänga av. De är mer att stänga ner, för stunden. Windows startar upp direkt från där du var när du stängde ner.

Stäng av, är det korrekta i just situationen som avses i denna tråd. ;)

Lycka till! ;) /tukken
Tack så hemskt mycket för tydlig hjälp! Detta löste mitt problem på nolltid :D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"