Senaste kärnan kan inte återstarta efter vila. Stand by.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Senaste kärnan kan inte återstarta efter vila. Stand by.

Inlägg av Broder Tuck »

Jag hittade ingen lämplig avdelning för att lägga in detta ärende, så flytta den gärna om det behövs/blir bättre.

Ubuntu 16.04 LTS på en laptop.
Senaste kärnan 4.10.0 - 33 kan inte återstarta sessionen efter att jag tillfälligtvis stänger locket och öppnar det igen. Samma inträffar om datorn står på, men är orörd tiden ut och går in i viloläge.

Startar jag upp på kärnan dessförinnan, 4.10.0 - 32, så fungerar det som det skall.
Sessionen återstartas utan krusiduller.

Fler medlemmar som har stött på samma?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Senaste kärnan kan inte återstarta efter vila. Stand by.

Inlägg av johanre »

Hhhmm, skall testa. Jag använder inte viloläge särskilt mycket - alls! Så det kan bidra till att åtminstone inte jag har råkat ut för det.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Senaste kärnan kan inte återstarta efter vila. Stand by.

Inlägg av eson57 »

Använder aldrig viloläge, men kör just nu stabilt på 4.10.0-35... så du kan ju prova att uppgradera.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Senaste kärnan kan inte återstarta efter vila. Stand by.

Inlägg av JoWa »

Broder Tuck skrev:Jag hittade ingen lämplig avdelning för att lägga in detta ärende, så flytta den gärna om det behövs/blir bättre.
Flyttad. Du är väl nybörjare? ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Senaste kärnan kan inte återstarta efter vila. Stand by.

Inlägg av Broder Tuck »

JoWa skrev:
Broder Tuck skrev:Jag hittade ingen lämplig avdelning för att lägga in detta ärende, så flytta den gärna om det behövs/blir bättre.
Flyttad. Du är väl nybörjare? ;)
;D

Tack för svaren i övrigt, också. Nu är ju tråden en månad gammal. Så det har blivit uppdatering av kärnan. Men, ingen förbättring. Det är iofs den datorn jag har och som har fått en felaktig uppgradering från win7 och win8, så jag betraktar den här datorn som "körd". Jag kan inte fixa kvardröjande systemfiler som har behövts att rensa ut.

Se tråden.

Kan inte längre stänga av den via systemet, utan enbart via strömknappen on/off. Jag får nöja mig med det som är.

Tack ändå för förslagen. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"