Kan ej starta Ubuntu-sidan längre

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pelin
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2017, 19:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kan ej starta Ubuntu-sidan längre

Inlägg av pelin »

Hej!

Jag har Ubuntu och Windows 10 installerat på samma dator. Har funkar fint innan, men plötsligt har jag förlorat möjligheten att välja om jag vill starta datorn med Ubuntu eller Windows. Numera startar den direkt i Windows.

Vad kan jag göra? Jag provade att avaktivera snabbstarten i Windows men det hjälpte inte!

Tacksam för råd på nybörjar-språk ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan ej starta Ubuntu-sidan längre

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Det skall nog låta sig göras. Om du startar din dator från att den har varit avstängd och under uppstarten tycker på tangenten(1) för att komma in i uppstartsprogrammet (boot), så kan du söka dig omkring i bootmenyn.

Väl inne i din uppstartsmeny (booten) skall du söka efter var du kan finna en bootordning/lista som visar vilket operativ som skall startas först. Du skall välja Ubuntu. Hos dig ligger windows först och det är det, som är ditt nuvarande problem.

När Ubuntu har startat, så öppnar du terminalen. Om du inte vet hur, så får du återkomma.
Markera kommandot här nedan och välj "kopiera". Gå över till terminalen.
I terminalen högerklickar du och väljer "klistra in" nedanstående kommando.

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sda

Jag förutsätter att du först hade windows och sedan installerade Ubuntu på hårddisken.
Når det är klart, så startar du om datorn och denna gång låter du datorn arbeta ostörd. Nu borde rimligtvis Ubuntu vara ett första val när den har gått genom bootningen och windows är alternativ två. Välj vilket du vill ha. Ubuntu startar upp om du inte väljer något själv.

Lycka till /tukken

(1) Olika knappar på datorerna. Det kan vara knapp F1, F2 eller någon annan. Håll uppkik efter vad som gäller för din dator. Hinner du inte vara med och se, så är det inget värre än att du får vänta till dess att datorn är färdig med sin uppstart och sedan göra om det hela igen. Välj "starta om". Ingen stress. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
pelin
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2017, 19:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kan ej starta Ubuntu-sidan längre

Inlägg av pelin »

Broder Tuck skrev:;)
Det skall nog låta sig göras. Om du startar din dator från att den har varit avstängd och under uppstarten tycker på tangenten(1) för att komma in i uppstartsprogrammet (boot), så kan du söka dig omkring i bootmenyn.

Väl inne i din uppstartsmeny (booten) skall du söka efter var du kan finna en bootordning/lista som visar vilket operativ som skall startas först. Du skall välja Ubuntu. Hos dig ligger windows först och det är det, som är ditt nuvarande problem.

När Ubuntu har startat, så öppnar du terminalen. Om du inte vet hur, så får du återkomma.
Markera kommandot här nedan och välj "kopiera". Gå över till terminalen.
I terminalen högerklickar du och väljer "klistra in" nedanstående kommando.

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sda

Jag förutsätter att du först hade windows och sedan installerade Ubuntu på hårddisken.
Når det är klart, så startar du om datorn och denna gång låter du datorn arbeta ostörd. Nu borde rimligtvis Ubuntu vara ett första val när den har gått genom bootningen och windows är alternativ två. Välj vilket du vill ha. Ubuntu startar upp om du inte väljer något själv.

Lycka till /tukken

(1) Olika knappar på datorerna. Det kan vara knapp F1, F2 eller någon annan. Håll uppkik efter vad som gäller för din dator. Hinner du inte vara med och se, så är det inget värre än att du får vänta till dess att datorn är färdig med sin uppstart och sedan göra om det hela igen. Välj "starta om". Ingen stress. ;)

Åhh stort tack! Fungerade perfekt! :D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan ej starta Ubuntu-sidan längre

Inlägg av Broder Tuck »

Härligt att det löste sig för dig.
:kram:

Sedan kan det vara bra att köra nedanstående kommando lite då och då. Framförallt efter uppdateringar.
En gång för mycket är bättre,
än en gång för lite.

Därmed inte sagt att en frånvaro av kommandokörning, var orsaken till förändringen i ovanstående fall. Det kan bli så här ibland. MSwin vill ju vara ensam herre på täppan. ;)

Kod: Markera allt

sudo update-grub
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"