USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
linarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 okt 2017, 16:15
OS: Windows
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av linarn »

Hej alla!
Jag är ny på forumet och på Ubuntu. Jag ska försöka beskriva mitt problem nedan.

Jag har en Asus med Windows 10 installerat (köpt med Windows 8).

Jag har installerat ubuntu genom att använda:
win32diskimager-1.0.0-install.exe

Här tog jag ett USB-minne på 128Gb (SanDisk Ultrafit) och använde följande image:
dd_Ubuntu_16.04.1_2017-01-17_UEFI-n-BIOS-12GB.img

När jag kör win32diskimager så installeras ubuntu på USBn, när jag kikar i partitioneringen så har jag då 104 GB som jag kunde allokera (se UltraFit (I:)) och använda som vanligt som ett usbminne.

Problemet är att förutom (I:) så har jag också fått usbenheter (E:) (F:) (G:) (H:), på 300Mb, 1Mb, 10Gb, och 1Gb respektive. När jag stoppar in stickan så poppar alla dess upp och säger att de är oformaterade och behöver formateras. Om jag klickar lite så får jag varningsmeddelande om att all data på disken kommer att raderas vid formateringen (naturligtvis) men jag är inte så säker på att jag vill göra det då jag kanske tar bort ubuntu eller liknande. Dessutom när jag avbryter så står det att "F:\ är inte tillgänglig. Volymen innehåller inget känt filsystem. Kontrollera att nödvändiga drivrutiner för filsystemet är inlästa och att volymen inte är skadad".

Vad är det jag håller på med egentligen? Är detta något jag behöver leva med eller bör jag försöka formatera de nya enheterna? Går de att gömma? Allmänna kommentarer om partitioneringen (både gällande min datordisk och usbdisken) är välkomna, jag förstår inte riktigt hur det fungerar och vad jag bör röra och inte..
Bilagor
Flera enheter
Flera enheter
Flera Enheter.PNG (13.75 KiB) Visad 4593 gånger
Hårddiskpartitioner
Hårddiskpartitioner
Partitioner.PNG (187.73 KiB) Visad 4593 gånger
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av mcNisse »

Du har skrivit alla filsystem som fanns i diskavbildningen till din usb pinne. Alla partitioner kommer från att det finns så många partitioner i img filen.

Att win inte känner till filsystemen som linux använder är precis som det brukar vara. Jag skulle testa att boota från USB pinnen och se om det fungerar....
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av Broder Tuck »

Välkommen till forumet.
Jag tycker att du ska börja med att följa mcNisses råd. Försök att se om du kan boota från stickan. Bra att du inte gick vidare på egen hand före det.
Går inte det, så försök med att ladda ner rufus brännarprogram i windows. Alternativt netbootin.

Det är bättre att bränna med något av dessa två alternativ. Ladda ner isofilen för det Linux du vill ha. Bränn sedan med något av de två alternativen.

Kan du sedan boota om från stickan, så sköter Linux installationen och du kommer inte att se skymten av de många partitioner som windows visar dig.

För själva förberedelsen på stickan kan det vara värt att kolla denna sida.

En gammal sida som ändå har värdefull info än idag, är denna. Du kan tjäna på att läsa igenom lite först, så att du känner dig mer säker innan du startar installationen.

En bra källa att söka på, är help.ubuntu.com.

Från windows skall du bara ladda ner den isofil som du vill installera Linux från. Sedan ladda ner någon av brännarprogrammen ovan. Därefter kollar du länkarna i övrigt. Förbereder stickan för uefi. Kan du sedan bränna isofilen till stickan, så kollar du att den också bootar. Från den stunden arbetar du inte längre från windows, utan från stickan.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
linarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 okt 2017, 16:15
OS: Windows
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av linarn »

Tack för svar mcNisse och Bruder Tuck!

Efter att ha avmarkerat snabbstart och Secure boot så funkar det fint att boota från stickan (jag har dock två alternativ kopplade till ubuntu i bootmenyn varav ett fungerar). Så just nu har jag inget problem med att mitt ubuntu inte fungerar. Å andra sidan så vill jag gärna veta att jag gjort rätt för att inte stöta på problem i framtiden. Är ni bekanta med det tillvägagångssätt jag använde och vad är skillnaden med detta mot att använda t.ex. rufus?

Det jag är ute efter är att hålla min dator så opåverkad som möjligt, dvs. att om jag tar ut stickan så är datorn precis som förr. Tycker ni att jag borde börja om med rufus-varianten, eller är man nöjd om det fungerar? ;)

Jag har en annan fråga också, min ubuntu-hårddisk som ligger på stickan är nu endast 10.4 Gb, kan jag utöka den partitionen utan att förstöra något, och isf hur går jag tillväga?

Tack!
linarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 okt 2017, 16:15
OS: Windows
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av linarn »

Vidare,
Om jag förstår det rätt nu så har jag Ubuntu installerat på stickan i de första 4 partitionerna (varför man har flera förstår jag inte men då windows ser likadant ut så antar jag att det är okej). Allt jag installerar och laddar ner sparas i 10Gb-partitionen och installeras på stickan. I teorin bör jag kunna flytta stickan till en annan dator och boota Ubuntu (om jag tar bort secure boot etc och datorn kör UEFI) och alla filer och program som jag installerat fungerar fortfarande. Korrekt?

Vad skulle hända om jag drar ut usb-stickan medan jag sitter i Ubuntu?

Jag passar på att ställa många frågor nu, det kanske inte är helt efter forumreglerna...
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av mcNisse »

rufus/unetbotin varianterna skapar inte riktiga installationen, bara bootbara usb som man kan använda för att installera och från.

Du ska kunna flytta stickan mellan olika datorer.

Att utöka en partition handlar om att det ska finnas plats för det. Det du ska göra är att flytta partitionen som ligger efter partitionen till slutet av stickan och utöka 10GB partitionen till det du vill ha det till. Du får läsa på lite om hur det går till. Men jag tycker att det borde fungera.

Om du rycker stickan när systemet är igång i riskerar du att sabba filsystemet/hela usb stickan.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag är inte helt säker på att jag har uppfattat dig rätt, så jag skriver hur jag tror att det ser ut hos dig:
Du har windows på fast disk i datorn. Ssd eller hd.
Sedan vill du installera ubuntu på en usbsticka på 128 gb.

Jag är nog inte rätt person att svara helsäkert på en sådan här fråga. Men av vad jag ser av dina bilder, så ser det lite besynnerligt ut. Det beror kanske på att du har installerat från att ligga inne i windows. Det finns annat alternativ.

Det gäller att installera så, att du inte oavsiktligt skadar ditt MSwindows.
Däremot bör du nog fräscha upp din 128-gbsticka. Görs sedan. Efter uppstarten för installationen.

För mig säger detta, att du måste ha ytterligare en usbsticka som du skall bränna isofilen till/på. När den stickan är klar och du har din isofil färdigbränd till den, då är det dags att installera från den.

Plugga också in den sticka som du vill ha ubuntu på.
Vid uppstarten måste du gå in i booten och välja rätt sticka för uppstart. Har du isofilen på en normalstor usbsticka, så ligger den på 6, 8, 16 gb, antagligen. Då blir det lättare att jämföra och välja den mindre stickan om du kan se skillnaderna i storlek redan i booten. Du kan exempelvis namnge stickan med "isostickan", "installationer", "usb-liten", eller något sådant. För att göra det lättare för dig att se skillnaden.

När datorn har arbetat sig fram till ubuntus installationsval, så väljer du alternativet att "pröva på ubuntu". Det står väl något annorlunda, men det är det alternativet, att pröva, som är det viktiga.

16.04.01 är inte den senaste varianten. Så du har förmodligen inte laddat ner från ubuntu.com, gissar jag. Det spelar ingen roll iofs., men jag reagerade på det, bara.

Nu väljer du "sök på din dator". Unitys docka och ikonen med ubuntuloggan på vit botten. Första alternativet i raden. Skriv in " gparted " där och starta den. Din windowsdisk kommer att synas först och benämns "sda". Du tittar högst upp på gparteds sida och längst till höger. Där ser du sda. Klicka där, för att kunna välja sdb istället. Då bör din usbsticka på 128 gb dyka upp.

Offra nu det du har hunnit att göra i ubuntu på den stickan. Viktiga filer bör du ha gjort en backup på redan. ;-)

Med hjälp av gparted fixar du till tre partitioner på stickan med de 128 gb.

1. En för rooten. Systemfiler. Ta den till 15 gb.

2. En för swap. (Växlingsfiler på svenska).

Den kan vara på 10 gb. Det går säkert med mindre, men börja så här. Med gparted lägger du växlingsfilen, swappen, längst bak på hårddisken, stickan. Blir det "trångt om plats" för dig i framtiden, så kanske du måste offra av swappen till att utöka homekatalogen. Med den här placeringen går det smidigt att minska på swappen och öka på homekatalogen och inga filer behöver att flyttas. Vilket iofs går smidigt också, via gparted. Men det här är rationellt.

3. En för dina egna Linuxfiler. Din homemapp.

I gparted, markera det lediga utrymmet i mitten och ange det som /home.

Notera för din egen skull, så att du känner dig säker under installationen, att sdb1 är / (rooten), sdb2 är swapen/växlingsfilen och sdb3 är homekatalogen /home.

Nu kan du återgå till skrivbordet och där, välja att installera ubuntu.

Lycka tilll. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av Broder Tuck »

Det besynnerliga med bilderna, det är att du har tagit dem i/från windows.
Windows känner inte av Linux. Hela din stora sticka är ju ett Linuxoperativ och det kan inte win10 visa. Att det har försvunnit en del, sett ur windows aspekt, det är den delen som nu är Linux.

Kör du enligt mitt förslag här före, så kan inget negativt hända med ditt ordinarie win10 (på sda-disken), men problemet på stickan kan korrigeras till att bara bli en helhet. Ett ext4-system. Ett Linux.

Via gparted och senast under installationen, skall du välja filsystem ext4 för / och /home.

Allra först, innan du gör någonting i gparted, borde du fundera på att ändra partitionstabell på hela stickan. Det finns ett modernare system nu, som förkortas "gpt". Särskilt framtaget för uefi-datorer.
Det bör du kanske göra allra först. Från gparted även det. Men innan du gör det, rädda det som du behöver ha kvar i ubuntu. Att ändra partitionstabell blåser hela disken, stickan. På sdb.
Den blir som en nyfödd, men tvättad, bebis efter det. :)

Sedan partitionera root, swap och home.

Google-sök är din vän på nätet. När du söker något specifikt för ubuntu, så se till att linux o/e ubuntu finns med i din fråga, oavsett vad du annars tänker söka på. Det skalar bort en massa onödiga "träffar" på andra operativ.

Håller tummarna för dig. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
linarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 okt 2017, 16:15
OS: Windows
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av linarn »

Tack igen för ett utförligt och bra svar,
Jag har några följdfrågor, mest gällande punkt 4 och 5 nedan samt vad jag gör i vilket OS.

1. (Windows) Jag laddar hem senaste Ubuntu och bränner den på ett annat usb-minne (säg 16gb) med hjälp av rufus.

2. Starta om datorn med båda minnena i pluggade, öppna bootmenyn och boota från 16Gb usbn. Välj "Pröva ubuntu".

3. (Ubuntu) Jag laddar ner gparted och ändrar partitionstabell på 128Gb stickan till gpt (ska googla hur man gör detta) så den blir som en nytvättad bebis.

4. I gparted, växla till sdb och partitionera manuellt. |root| |home| |swap|

Här blir jag osäker Jag antar jag att jag använder "Format to", jag ser ett alternativ som heter linux-swap, så den väljer jag för swapen. Och de andra två formaterar jag till ext4. När du skriver "ange som /home" och "/", är det bara namn eller hur fungerar det?

5. (Ubuntu) Återgå till skrivbordet i Ubuntu. Hur väljer jag att installera Ubuntu, och hur får jag installationen att landa på min 128gb sticka samt använda rätt partitioner?

6. När allt är klart så kan jag radera allt på 16gb stickan och boota ubuntu från 128gb stickan.
Senast redigerad av 2 linarn, redigerad totalt 31 gång.
linarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 okt 2017, 16:15
OS: Windows
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av linarn »

I rufus har jag flera alternativ, hur ska jag tänka här?

Device, där väljer jag 16gb usb:n.

I partition scheme kan jag välja:

MBR for BIOS or UEFI
MBR for UEFI
GPT for UEFI


I File system kan jag välja:

Large FAT32 (Default)
NTFS
UDF
exFAT


Cluster size:

16kb
32kb (Default)
64kb


Och format options lämnar jag som det ser ut?
Bilagor
Rufus.PNG
Rufus.PNG (20.03 KiB) Visad 4426 gånger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av Broder Tuck »

linarn skrev:Tack igen för ett utförligt och bra svar,
Jag har några följdfrågor, mest gällande punkt 4 och 5 nedan samt vad jag gör i vilket OS.
Jag har det besvärligt idag. Men jag återkommer senare under dagen. Kanske också att någon annan kommer in och hjälper dig tillrätta under tiden. /tukken

Jag hinner få med, att stickan för isofilen, den fixar du enkelt med gparted.
Likaså sedan, gparted på den sticka som skall vara din hårddisk.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
linarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 okt 2017, 16:15
OS: Windows
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av linarn »

Nu har jag kommit lite längre.

Jag har bränt isofilen till en annan USB (32gb) och bootat i "try-ubuntu"-läge. Sedan har jag skapat en gpt partitionstabell av 128gb USB:n, och partitionerat den med ca 25gb ext4 (som jag ska ha som / (root)) 89gb ext4 (som jag ska ha som /home) och 10gb linux-swap (som swap). Sedan kör jag installationen och väljer "something else". Här mountar jag rooten på /, home på /home, och markerar swapen som "use as swap".

Jag är osäker på:
- Om root och home ska markeras som "use as ext4 journal file (vet inte om det stod journal men nåt liknande..)

- om jag ska sätta "do not use" på Windows boot loader.

- om jag gör ovan nämnda och försöker installera så säger den att jag saknar Efi boot partition. Vilket Windows boot loader var förut. Jag läste mig till att man kan skapa en till liten partition och flagga den med eps och boot. Men läste också att man kan råka göra så att Windows inte går att boota, och en massa om Grub hit och dit. Så kände att det nog är bäst om jag ber om hjälp

Hur ska jag hantera användningen av boot loader?
linarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 okt 2017, 16:15
OS: Windows
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av linarn »

Det ser ut som det fungerar nu! Tack för all hjälp :)

Allt som allt, så här gjorde jag:

(Kör windows 10 på en Asus med 250gb SSD, använde mig av ett USB-minne á 128gb att installera Ubuntu på + ett USB-minne á 32gb, kan vara mindre, att köra installationsfilen på)

0. Gör en backup på Windows.
1. Ladda ner senaste Ubuntu-isofilen från hemsidan, jag valde LTS versionen.
2. Ladda ner Rufus
3. Starta Rufus med det mindre minnet i, välj detta, ändra till MBR partition scheme for UEFI, välj den nedladdade ISOn som image, allt annat default (FAT32, 16kb etc). Kör.
4. Stäng av "snabb start" i Windows-inställningarna.
5. Starta om datorn med det mindre minnet i, tryck på knapp (esc för asus, olika för andra datorer) för att öppna bootmenyn.
6. Jag hade sedan tidigare försök inaktiverat "secure boot" i bootmenyn, man kan behöva starta om datorn en gång till om man gör detta, kan inte riktigt komma ihåg.
7. Välj i bootmenyn alternativet som inte är windows (UEFI:xxxx)
8. Välj "Try Ubuntu without installing"
9. Plugga in det stora minnet (som ubuntu ska installeras på), sök efter gparted och öppna.
10. Välj den usb-enhet som installationen ska ske på i menyn uppe till höger.
11. Leta fram "Create partition table", välj gpt och kör (rensar stickan helt)
12. Skapa 3 nya partitioner. En som ligger först (root), ext4 på ca 25gb, Sedan en som ligger sist (swap) linux-swap på ca 10gb, sedan en som ligger i mitten (home) ext4 på resterande ca 90 gb. Läs på om dessa, man behöver inte ha alla, det finns en del olika rekommendationer om vilka man ska ha och hur stora de ska vara. Detta kan också göras direkt i installationen, jag gjorde inte det då jag tycker detta var lättare att hantera direkt i gparted. Jag fick även 1Mib oallokerat, men det skapade inga problem.
13. Genomför ändringar och kom ihåg namnen på partitionerna (ex. dev/sdc1 = root)
14. Stäng gparted och kör installationen,
15. Här är det viktiga att välja alternativet "something else".
16. Leta upp namnet på din root, ändra "do not use" till ext4 journal... och välj mount on till "/".
17. Leta upp namnet på din home, ändra "do not use" till ext4 journal... och välj mount on till /home.
18. Kolla att din swap står som "use as swap"
19. Min tidigare fundering var gällande EFI boot, vilket jag fortfarande inte riktigt har koll på. Jag läste en varning om att det kan vara dumt att använda windows boot loader, men efter att en vän till mig genomförde detta utan att ändra så vågade jag också, och det har till synes gått bra. I alla fall så ska windows boot vara satt till EFI boot (står det om man dubbelklickar), 16/17/18 som nämnt ovan och allt annat "do not use".
20. Viktigt! Som boot device, välj den usb-sticka du vill installera på (ex. sdb eller sdc) och inte datorn. Välj hela stickan och inte en partition (ex. sdc1).
21. Installera, starta om, ta bort den lilla stickan, gå in i bootmenyn och välj den stora stickan att boota från.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: USB boot skapade flera oformatterade USB-enheter

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Det är skönt att se, att det löste sig för dig. Du har gjort ett bra jobb och förtjänar beröm för det.

Nu är det dags att googla. Använd sökbegrepp som "ubuntu 16.04.LTS" att göra efter nyinstallation. Blir svaren få, ändra till engelska, för brödtexten: to do after new installation. Sök även på ubuntu-restricted-extras. Det är ytterligare bra program att ha, så välj att installera dem.

Därutöver, gå in i systeminställningar, välj "program- och systeminställningar". Där väljer du "övrig programvara". Välj att markera för Canonical-partners". Då utökas programalternativen till fler, godkända leverantörer. Det är av godo och bra.

Du har jobbat bra /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"