program för att räkna ut rätt partitions storlek

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
johnny_samuelsson@msn.com
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 aug 2007, 14:24
OS: Ubuntu
Ort: Dammkärret / Sverige
Kontakt:

program för att räkna ut rätt partitions storlek

Inlägg av johnny_samuelsson@msn.com »

Hej!

Jag kör virtual box där jag har flera Ubuntu 16.04 server på 100 GB var
Nu har jag försökt ändra en server för att inte få problem med utrymmet.

Den ser nu ut så här (fdisk-l)
/dev/sda1 * 2048 12469247 12467200 6G 83 Linux
/dev/sda2 12469248 209640472 197171225 94G 5 Utökad
/dev/sda3 209641472 209715199 73728 36M 83 Linux
/dev/sda5 12469250 71620607 59151358 28,2G 8e Linux LVM

Detta fungerar inte, hur ska det vara med storlekarna på partitionerna för att vara ok?

/dev/sda3 är inte vad jag vill, men blev till vid mina försök (http://www.geoffstratton.com/expand-har ... ubuntu-lvm)

/dev/sda1 verkar vara viktigast.

Jag skulle vilja mata in en hårddiskstorlek i ett program, för att sedan få tillbaka rekommenderad storlek på normala partitioner.
Nästa försök blir med liveCD och GParted tänker jag.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: program för att räkna ut rätt partitions storlek

Inlägg av johanre »

Jag skulle rekommendera dig att inte alls partitionerna, det behövs nämligen inte. 100G är mer än tillräckligt för en server, givet att du inte laddar ner / skapar mycket data på servern. I övrigt så gör ju faktiskt Ubuntus installationsprogram precis det du önskar.

Sent from my Redmi 4 using Tapatalk
johnny_samuelsson@msn.com
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 aug 2007, 14:24
OS: Ubuntu
Ort: Dammkärret / Sverige
Kontakt:

Re: program för att räkna ut rätt partitions storlek

Inlägg av johnny_samuelsson@msn.com »

Jag använde installationsprogrammet och landade i denna uppdelning. Men kanske bäst att göra som du säger, att köra med en partition. någonstans under installationen måste jag nog då göra något icke default val.

Vet du hur man kan göra för att slå ihop nuvarande till en partition och behålla data? går det utan större svårigheter?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: program för att räkna ut rätt partitions storlek

Inlägg av Osprey »

johnny_samuelsson@msn.com skrev:Jag använde installationsprogrammet och landade i denna uppdelning. Men kanske bäst att göra som du säger, att köra med en partition. någonstans under installationen måste jag nog då göra något icke default val.

Vet du hur man kan göra för att slå ihop nuvarande till en partition och behålla data? går det utan större svårigheter?
Så länge du har tillräckligt med utrymme på en partition, så är det ju inget svårt att kopiera över data från övriga till den och sedan gå in i gparted och ta bort de som inte längre behövs och slå ihop dem (eller rättare sagt utöka den du ska behålla)...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
johnny_samuelsson@msn.com
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 aug 2007, 14:24
OS: Ubuntu
Ort: Dammkärret / Sverige
Kontakt:

Re: program för att räkna ut rätt partitions storlek

Inlägg av johnny_samuelsson@msn.com »

Osprey skrev:
johnny_samuelsson@msn.com skrev:Jag använde installationsprogrammet och landade i denna uppdelning. Men kanske bäst att göra som du säger, att köra med en partition. någonstans under installationen måste jag nog då göra något icke default val.

Vet du hur man kan göra för att slå ihop nuvarande till en partition och behålla data? går det utan större svårigheter?
Så länge du har tillräckligt med utrymme på en partition, så är det ju inget svårt att kopiera över data från övriga till den och sedan gå in i gparted och ta bort de som inte längre behövs och slå ihop dem (eller rättare sagt utöka den du ska behålla)...
Tack!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"