Min dator har kraschat

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Jag har Ubuntu 16.04 LTS (tror jag)
När jag startar datorn händer följande: Jag kommer till inloggning och loggar in med lösenord som vanligt. Bakgrundsbilden kommer upp alldeles tom.
Ikonerna som skall finnas till vänster pa skärmen saknas. Likasa saknas raden längst upp pa skärmen. Kan nagon ge mig ett tips pa ett lämpligt kommando jag kan köra i terminal när jag är inne pa min linuxdator?
Jag sitter vid en annan dator i Estland och skriver det här, därför blir stavningen lite konstig
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du kan ju alltid få mitt favoritkommando:

sudo apt install ubuntu-desktop

(Existensen av paketet ubuntu-desktop säkerställer att alla 'obligatoriska' paket är installerade, så om du råkar ha raderat det, skulle det kunna göra skillnad.)

Därutöver, förstås, säkerställ att allt är fullt uppdaterat:

sudo apt update
sudo apt upgrade


Starta sedan om datorn och håll tummarna. :)
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Tack för dina förslag till hjälp!
Tyvärr har det inte fungerat för mig. När jag kör ditt favoritkommando kommer det upp ett meddelande om att datorn redan har senaste versionen. Vidare star det 0 att uppdatera 0 att installera och 0 att radera. Det verkar som det är problem att ansluta till internet via befintligt WI-FI. De fösta dagarna här fungerade allt utan problem.
Mitt mobila bredband fungerar inte här i Estland, sa jag försöker vidare när jag kommit hem till Sverige, om du inte har nagot ytterligare kommando att föresla.
Än en gang, tack för ditt engagemang.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nästa sak jag skulle testa är att starta en gästsession från inloggningsskärmen. Om den kommer upp som den skall, vet du att problemet finns någonstans i din hemkatalog, såsom t ex någon fil som felaktigt ägs av roten...
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Hej Gunnar!
Nu har jag kommit hem, och har testat mitt mobila bredband, och jag kan ansluta till det. Så internetuppkopplingen fungerar, men felet på min Linuxdator består.
Jag har även testat att logga in på gästsession som du föreslog, och det fungerar helt perfekt. Jag kan surfa i Firefox och jag kommer åt mina mejl i Thunderbird.
Då är frågan: Eftersom internetuppkopplingen fungerar, Kan jag gå in i terminal och via något smart kommando ladda ner hela Ubuntu-paketet igen, så jag får tillbaka det eller de program som jag tycks ha slarvat bort på något vis?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Osprey »

Prova med att starta den i Recovery Mode, det ska finnas med som ett alternativ när du bootar upp datorn.

I menyn som du då kommer fram till, så väljer du först:
fsck Check all file systems
...för att kontrollera att filsystemet är ok och sedan...
dpkg Repair broken packages
...för att hämta hem det som saknas och installera det...

Skulle detta av någon anledning inte funka, så kan du hämta hem hela distributionen med wget eller curl, "fixa till den" med isohybrid och sedan kopiera ut den på ett USB-minne med dd. Men då blir det förstås en fullständig installation som raderar det du tidigare lagt på root-partitionen (/home raderas inte).
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Solen skrev:Jag har även testat att logga in på gästsession som du föreslog, och det fungerar helt perfekt.
Bra.
Solen skrev:Då är frågan: Eftersom internetuppkopplingen fungerar, Kan jag gå in i terminal och via något smart kommando ladda ner hela Ubuntu-paketet igen, så jag får tillbaka det eller de program som jag tycks ha slarvat bort på något vis?
Att gästsessionen fungerar betyder alltså att du inte har "slarvat bort" några program.

Men innan du prövar den mer avancerade vägen som Osprey är inne på, skulle du kunna pröva det här:
  • Försök logga in på vanligt sätt från inloggingsskärmen. Om (när) det misslyckas, starta om datorn så att inloggingsskärmen kommer upp igen.
  • Öppna en konsoll genom att trycka <Ctrl>+<Alt>+<F1> och försök logga in där med ditt vanliga användarnamn och lösenord.
  • Om det lyckas, kan du köra kommandot cat .xsession-errors och se om den loggfilen innehåller någon vägledning om vad som är fel (visa här om du är osäker). Ett annat kommando är ls -l .Xauthority för att se att du (och inte root) är ägare av den filen.
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Hej Gunnar!
Jag klarade att logga in på konsollen som du beskrev och körde de kommandon du gav mig.
Det första kommandot gav följande svar:
open Connection: connect: Filen eller katalogen finns inte
Cannot connect to britty at: 0
Upstart: unity7 pre-start process (3711) avslutade med status 137

Det andra kommandot gav följande svar:
-rw------- 1
solen solen 285 jan 30 15:24 .Xautority

Blir du något klokare av detta?
För övrigt heter jag Kjell
Hälsningar
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ja, något lite klokare. Vi ser där att unity7 misslyckades att starta (vilket vi egentligen redan visste, dock).

En tänkbar orsak är att filen ~/.config/dconf/user, som innehåller sparade inställningar för skrivbordet, har blivit skadad. För att undersöka det kan du logga in i en konsoll igen och köra dessa kommandon:

cd .config/dconf
mv user user.bak


Det senare kommandot byter alltså namn på filen med inställningarna, vilket innebär att en ny fil kommer att skapas nästa gång du försöker logga in på vanligt sätt.

Starta sedan om datorn, så får vi se om det hjälper.
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Hej Gunnar!
När jag försöker köra kommandot cd .config/dconf , får jag upp meddelandet Login incorrect
Om jag försöker köra mv user user.bak Händer samma sak. Jag har även försökt köra båda kommandona ihop. Fungerar inte heller.

Jag har även läst Osprays inlägg och konstaterat att det är massor av åtgärder där som jag inte förstår och behöver vägledning för att kunna följa.

Ett litet påpekande dock. vad det gäller förlorad information på datorn, så har jag back-up på en extern hårddisk gällande alla dokument och foton som jag är rädd om.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Solen skrev:När jag försöker köra kommandot cd .config/dconf , får jag upp meddelandet Login incorrect
Om jag försöker köra mv user user.bak Händer samma sak. Jag har även försökt köra båda kommandona ihop. Fungerar inte heller.
Tanken var att du skulle logga in innan du kör kommandona.
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Jag hade faktiskt loggat in och fått upp min tomma bakgrundsbild och därifrån öppnat konsollen och därefter kört kommandona. Jag provade även samma sak utan att logga in alltså öppna konsollen från inloggningssidan. Jag fick samma resultat på båda ställena.
Hälsningar Kjell
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du skall alltså logga in med ditt användarnamn och lösenord i konsollen, som du gjorde första gången när du lyckades köra ett par kommandon. (Det hjälper inte att du loggade in i den grafiska sessionen först - konsollen är en ny "instans" till vilken separat inloggning krävs.)
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Hej!
Jag känner mig lite dum, som inte förstod vad du menade med att logga in.
Nu har jag i alla fall loggat in i konsollen och kört kommandona. Sedan startade jag om datorn. Tyvärr gick det inre så bra. När allt fungerade som det skulle, hände följande vid inloggning: Efter inslaget lösenord och enter lyste en rödaktig skärm med texten Ubuntu 16.04 LTS i nedre vänstra hörnet tills bakgrundsbilden med alla symboler till vänster och längst upp kom fram.
När det kraschade förra veckan kom bara en tom bakgrundsbild fram.
Nu lyser den rödaktiga skärmen med texten Ubuntu 16.04 LTS i nedre vänstra hörnet i några sekunder. Sedan försvinner texten och skärmen fortsätter att lysa röd i evighet. Nu har alltså bakgrundsbilden försvunnit.
Jag vet inte om detta säger dig något
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag tycker det låter som om det gick rätt bra. :) Vad du skriver bekräftar att filen du bytte namn på faktiskt är trasig på något sätt, och alltså orsaken till att Unity inte startade.

Baksidan är att olika inställningar du gjort inte längre är tillgängliga, och det gäller tydligen bland annat sökvägen till bakgrundsbilden. Vad du nu behöver göra (tror jag) är att gå till Systeminställningar och välja bakgrundsbild igen.

Redigering:

Förresten, jag kanske missförstod. Får du alltså nu bara en röd skärm men fortfarande utan programstartaren till vänster och knapparna i övre raden?
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Hej!
Du skrev
"Förresten, jag kanske missförstod. Får du alltså nu bara en röd skärm men fortfarande utan programstartaren till vänster och knapparna i övre raden?"

Exakt så var det.

Nu har jag lagt in en ny bakgrundsbild.
Det gjorde jag genom att högerklicka på den röda bilden efter inloggning. Då kom jag till ett val, byt bakgrundsbild. Jag kan inte lägga in min gamla bakgrundsbild som mitt barnbarn la in för några år sedan, eftersom den bilden ligger i en bildmapp som jag inte kommer åt nu när datorn krånglar. Jag tror ju inte att valet av bakgrundsbild spelar någon roll. När jag är inne på bakgrundsbildssidan kan jag komma åt systeminställningar, men jag kommer inte på hur jag skall få tillbaka programstartarna på vänster sida eller knapparna i övre raden.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hittade en sida med några tips för den här situationen:

https://itsfoss.com/how-to-fix-no-unity ... quick-tip/

Hade jag varit du skulle jag nu provat:

rm -rf .compiz-1

eller möjligen skall det bara vara:

rm -rf .compiz
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Solen »

Hej Gunnar!
Nu fungerar min dator precis som den ska!
Jag provade de kommandon som du förslog, men de hjälpte inte. Då gick jag in på länken du skickade med ditt senaste meddelande.
I går kväll körde jag igenom alla de stegen som beskrevs på länken till och med de kommandon du föreslog utan framgång. Djupt besviken stängde jag av datorn och la mig att sova.
I morse satte jag på datorn och under några sekunder såg jag en text om förslag till åtgärder i ubuntu för just mina problem. Innan jag hann börja memorera kommandona försvann texten, och uppstarten av datorn fortsatte. När jag kom till inloggningsmenyn gick jag i en konsoll och körde igenom stegen enigt ovan. Då började saker att hända, det var flera steg och åtgärder som jag inte kan redogöra för i efterhand. Men resultatet blev en helt återställd dator, vilket jag är väldigt tacksam över. Jag har skrivit alla de stegen, så jag har chans att fixa om samma problem händer igen.
Jag vill tacka dig för det stöd och förslag till åtgärder du gett mig, och som till slut gav resultat.
Varma hälsningar Kjell
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator har kraschat

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Härligt att höra!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"