Ubuntu based Oses

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Spektakel
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2018, 11:50
OS: elementary OS

Ubuntu based Oses

Inlägg av Spektakel »

Hej,
Staffan Mattsson heter jag, och är ny på forumet fast inte på Ubuntu egentligen. Jag registrerade mig här bara för att fråga en sak som jag grunnat på länge. Vad jag förstått så tjänar Canoncial pengar på att ha en liten Amazonflik i någon browser samt undervisning i systemet.
Är det någon som vet om de går med vinst? För om inte är det ganska allvarligt, då Linux enligt min mening blev användbart först då Ubuntu kom...

Fråga två är lite av samma stil... eftersom jag gillar Elementary OS och Linux mint bättre än Ubuntu så vill jag ju såklart använda dem, men jag lyckas inte skaka av mig känslan av att Canoncial har gjort allt jobb, och att någon annan bara lägger på ett coolt skal. Canoncial får väl dessutom inte intäckterna från Amazon på tex elementary OS? Med vilket samvete kan man använda Ubuntubaserade desktops egentligen ? :) Det är väl det som är min fråga.
jag vill ju att det skall gå bra för Canoncial även om jag inte använder just deras produkt.

PS vill påpeka att även jag använder Vivaldi browser. Önskar det fanns en version speciellt till elementary.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu based Oses

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej, och välkommen till forumet!

Jag har inte mycket koll på Canonicals ekonomi (det är det nog inte många som har), men min gissning är att deras stora inkomstkälla är konsulting i samband med större installationer hos företag.

Det är öppen källkod, så dåligt samvete behöver du inte ha. Men det finns en annan aspekt med att använda icke officiella Ubuntu-varianter: Det är svårare att få hjälp. Om du t ex ställer en fråga på Ask Ubuntu om Elementary OS eller Linux Mint, blir den snabbt stängd som "off topic".
Spektakel
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2018, 11:50
OS: elementary OS

Re: Ubuntu based Oses

Inlägg av Spektakel »

Hej,
Tack för svaret. Detta har jag dock inget problem med hittils, då de få problem jag haft lätt löst sig med diverse terminal-kommandon. Alla terminal grejer som fungerat på Ubuntu forum har även fungerat för mig i elementary OS, vilket bara förstärker mitt redan dåliga samvete, för det visar hur mycket kod de faktiskt använt...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"