Kan inte öppna dokument

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
skotersafari
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 mar 2018, 23:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kan inte öppna dokument

Inlägg av skotersafari »

Hej alla Ubuntuanvändare!

Det är något fel med min dator. Av någon anledning kommer jag inte åt min "Dokument-mapp" på datorn. Alltså varken dokument, musik, bilder eller video. När jag klickar på dokument kommer följande felmeddelande upp det följande:

"KUNDE INTE HITTA DEN BEGÄRDA FILEN. Kontrollera stavningen och prova igen.
Ohanterat felmeddelande: Fel vid hämtning av information om filen ”/home/johan/Dokument”: Filen eller katalogen finns inte"

Jag vet inte vad som har hänt? Jag tror att det kan ha uppstått efter den senaste uppdateringen av datorn. Sökte på folk som haft liknande problem, men fick bara upp engelska sidor med tips. Men som jag inte lyckades följa.

Jag skaffade Ubuntu för kanske ett år sedan och har inte haft några problem, men nu kommer jag inte åt filerna som jag hade sparade där. Finns det något man kan göra? är SUPERtacksam för all hjälp jag kan få.

Tack på förhand

EDIT: jag kör med ubuntu 16.04 LTS, om det kan vara till någon hjälp.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte öppna dokument

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej, och välkommen till forumet!

För att hjälpa oss hjälpa dig, ber jag dig att öppna ett terminalfönster och köra följande två kommandon:

ls

cat ~/.config/user-dirs.dirs


Visa svaren i ett inlägg här.

En fråga som kan vara av betydelse: Har du nyligen bytt visningsspråk från engelska till svenska (eller omvänt)?
Användarvisningsbild
skotersafari
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 mar 2018, 23:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte öppna dokument

Inlägg av skotersafari »

Tack för välkomnandet till forumet och för det snabba svaret!

Jag körde kommandon i terminalfönstret, och fick detta till svar

-905S3G-906S3G-915S3G:~$ cat ~/.config/user-dirs.dirs
# This file is written by xdg-user-dirs-update
# If you want to change or add directories, just edit the line you're
# interested in. All local changes will be retained on the next run
# Format is XDG_xxx_DIR="$HOME/yyy", where yyy is a shell-escaped
# homedir-relative path, or XDG_xxx_DIR="/yyy", where /yyy is an
# absolute path. No other format is supported.
#
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Hämtningar"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/"
Gunnar Hjalmarsson skrev:En fråga som kan vara av betydelse: Har du nyligen bytt visningsspråk från engelska till svenska (eller omvänt)?
Nej, har inte ändrat något på språk eller liknande. Har kört svenska sedan jag skaffade operativsystemet. Det enda jag kan tänka mig att jag gjort är att jag varit in i "Programvara för Ubuntu" och uppdaterat systemet.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte öppna dokument

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag ser inte resultatet av kommandot ls. Men i alla händelser föreslår jag att du kör det här kommandot:

xdg-user-dirs-update --force

Logga sedan ut och in igen. Kanske är det tillräckligt för att ställa det tillrätta.
Användarvisningsbild
skotersafari
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 mar 2018, 23:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte öppna dokument

Inlägg av skotersafari »

Gunnar, tack för hjälpen! Tyvärr lyckades jag inte följa dina enkla instruktioner och posta resultatet av det första kommandot.

Hur som helst, jag skrev in xdg-user-dirs-update --force i terminalen och nu kan jag återigen komma in i "mina dokument mapparna"! Tusen tack. Tyvärr verkar det som att innehållet har försvunnit och mapparna är helt tomma.

Tror du (eller någon annan här på forumet) att det finns någon chans att få tillbaka dokumenten och bilderna som jag hade, eller är det så att säga förlorade?


Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte öppna dokument

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

skotersafari skrev:Hur som helst, jag skrev in xdg-user-dirs-update --force i terminalen och nu kan jag återigen komma in i "mina dokument mapparna"!
Bra!
skotersafari skrev:Tyvärr verkar det som att innehållet har försvunnit och mapparna är helt tomma.
Mindre bra, förstås. Jag kan med säkerhet säga att kommandot du körde inte tog bort något innehåll.
skotersafari skrev:Tror du (eller någon annan här på forumet) att det finns någon chans att få tillbaka dokumenten och bilderna som jag hade, eller är det så att säga förlorade?
Ett bra första steg för att bedöma det är att du kör det första kommandot:

ls

Det är helt enkelt en listning av filer och kataloger i (roten av) din hemkatalog. Eller förresten, kör i stället:

ls -a

så kommer dolda filer med. Jag hoppas på att det handlar om någon slags namnförvirring, och att dina dokument och bilder fortfarande finns kvar men under någon annan katalog.
Användarvisningsbild
skotersafari
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 mar 2018, 23:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte öppna dokument

Inlägg av skotersafari »

Jättetacksam att nu verkar mapparna fungera som det ska! Har använt datorn och inga problem. De försvunna filerna har dock inte dykt upp. Men de borde ju finnas någonstans?

Testade komandot ls - a, och får då fram följande

johan@johan-905S3G-906S3G-915S3G:~$ ls -a
. .gconf .profile
.. .gimp-2.8 Public
.adobe .gnupg Publikt
.apport-ignore.xml .gphoto .qmmp
.bash_history .gtkpod Skrivbord
.bash_logout .gvfs snap
.bashrc .hplip .sudo_as_admin_successful
Bilder Hämtningar Telegram
.cache .ICEauthority .TelegramDesktop
.compiz .local Templates
.config # .thumbnails
.dbus .macromedia .thunderbird
deja-dup Mallar Video
Desktop .mozilla Videos
.dmrc Music .Xauthority
Documents Musik .xinputrc
Dokument Pictures .xsession-errors
Downloads .pki .xsession-errors.old

Finns det något mer jag kan tänkas göra för att få tillbaka mina förlorade bilder/dokument? Jag har också prövat att söka efter filerna genom "sök på din dator"-funktionen, utan att de syns någon annanstans på datorn.

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte öppna dokument

Inlägg av Nemo »

skotersafari skrev:Testade komandot ls - a, och får då fram följande

johan@johan-905S3G-906S3G-915S3G:~$ ls -a
. .gconf .profile
.. .gimp-2.8 Public
.adobe .gnupg Publikt
.apport-ignore.xml .gphoto .qmmp
.bash_history .gtkpod Skrivbord
.bash_logout .gvfs snap
.bashrc .hplip .sudo_as_admin_successful
Bilder Hämtningar Telegram
.cache .ICEauthority .TelegramDesktop
.compiz .local Templates
.config # .thumbnails
.dbus .macromedia .thunderbird
deja-dup Mallar Video
Desktop .mozilla Videos
.dmrc Music .Xauthority
Documents Musik .xinputrc
Dokument Pictures .xsession-errors
Downloads .pki .xsession-errors.old

Finns det något mer jag kan tänkas göra för att få tillbaka mina förlorade bilder/dokument? Jag har också prövat att söka efter filerna genom "sök på din dator"-funktionen, utan att de syns någon annanstans på datorn.
Min egen markering ovan. Du verkar ha fått med både engelska mappen Document och den svenska Dokument. Samma sak för Bilder och Pictures

Kan du prova följande:
Öppna ett Terminalfönster och skriv

Kod: Markera allt

cd Documents
OBS! Viktigt med stavningen och skillnad på stora och små bokstäver. Om det går bra och utan något felmeddelande skriver du därefter i Terminalfönstret som du har öppet

Kod: Markera allt

ls
Har vi tur får du upp dina dokument nu. Du kan prova motsvarande för Bilder, men testa mot katalogen Pictures. Jag antar att något blivit fel med namnsättningen av mapparna eftersom du nu har både engelska och svenska namn på mapparna.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"