Inget internet

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Matsoi
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 apr 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inget internet

Inlägg av Matsoi »

Jag la precis in Ubuntu 12.04 TS på min kära gamla Apple Powerbook G4 2004 och installerade utan internet tillgängligt. Nu hittar den inte ens Ethernetkabeln jag stoppar in och även fast jag försöker konfigurera i inställningar så vill den inte hitta något.

Borde jag installera om med Ethernet inkopplat eller kan jag göra något i Ubuntu?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inget internet

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ubuntu 12.04 är EOL (end-of-life), och underhålls alltså inte längre. Så även om det kan kännas sorgligt, bör du installera en nyare version. Förmodligen Ubuntu 16.04.4 LTS.

P.S. Ja, det är nog smidigare att installera med internet tillgängligt, även om det egentligen inte skall vara nödvändigt.
Matsoi
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 apr 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Inget internet

Inlägg av Matsoi »

Tack. Då gör jag om och gör rätt :)
Matsoi
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 apr 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Inget internet

Inlägg av Matsoi »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ubuntu 12.04 är EOL (end-of-life), och underhålls alltså inte längre. Så även om det kan kännas sorgligt, bör du installera en nyare version. Förmodligen Ubuntu 16.04.4 LTS.

P.S. Ja, det är nog smidigare att installera med internet tillgängligt, även om det egentligen inte skall vara nödvändigt.
Man kan installera någon dist över 12.0.4 läste ja (efter att jag provat installera 16.x

Det ska tydligen finnas drivrutiner för både Ethernet och WiFi att tanka ner till en USB från någon Ubuntu sida, för att sedan installera på 12.0.4 som sitter i nu. Men jag hittar inte vart jag laddar ner dessa?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inget internet

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Matsoi skrev:Man kan installera någon dist över 12.0.4 läste ja (efter att jag provat installera 16.x
Ubuntu 14.04 finns också, men den är två år äldre och EOL om ett år.

Vad hände när du provade 16.04?
Matsoi
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 apr 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Inget internet

Inlägg av Matsoi »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Matsoi skrev:Man kan installera någon dist över 12.0.4 läste ja (efter att jag provat installera 16.x
Ubuntu 14.04 finns också, men den är två år äldre och EOL om ett år.

Vad hände när du provade 16.04?
Vad jag läste mig till är 12.04 den sista som stödjer gamla Powermac G4 och får jag bara den att funka är jag nöjd. Den ska lånas ut till en kille som studerar här på Cypern, men som inte har det så gott ställt. Han ska bara kunna läsa PDF och lyssna må mp3 är det tänkt. Men jag vill gärna att han ska kunna koppla upp till internet med.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inget internet

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ok, vet inget om det. Kanske någon annan här har någon idé.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Inget internet

Inlägg av webaake »

Här kan du tanka hem 14-04 till PPC. http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/relea ... y/release/

(Jag började med ubuntu på en sådan också!)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Inget internet

Inlägg av Hund »

Jag hade nog valt Lubuntu till en sådan gammal dator. :) Du hittar senaste LTS-versionen här:

http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/relea ... 4/release/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"