Vill inte boota från USB

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Olof98johansson
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2019, 08:07
OS: Windows
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Vill inte boota från USB

Inlägg av Olof98johansson »

Hej, försöker fixa Ubuntu till min Asus Zenbook pro (2019), men efter att jag laddat ner Ubuntu 18.04 LTS och använt rufus (även testat UUI) för att skapa en bootbar usb och startar om datorn och försöker boota upp via usb't kommer bara detta upp(citat nedan).... har testat SÅ många guider och tutorials men blir samma sak varje gång :/
Har testat på olika sätt och olika ubuntu versioner (16.04 lts, 18.10 etc...) med samma resultat....

Snälla hjälp!
Mvh


Felmeddelande:
"Failed to open \EFI\BOOT\mmx.64.efi - not found
Failed to load image \EFI\BOOT\mmx.64.efi: not found
Failed to start MokManager: not found
Something has gone seriously wrong: import.mok.state() failed: not found"
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vill inte boota från USB

Inlägg av mcNisse »

Hej
Vet ju inte vad du har testat. De här 2 sakerna är det jag kan komma på och som jag har hittat på nätet.

- Du kan ju testa att ta stänga av 'secure boot'.
- Ett annat sätt som jag har sätt är behålla secure boot och se till att stoppa in de nycklar som finns på cdn som godkända i uefi, dvs \EFI\BOOT\grubx64.efi (laddaade ner ubuntu 18.04 för att titta i EFI/BOOT katalogen)
Olof98johansson
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2019, 08:07
OS: Windows
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vill inte boota från USB

Inlägg av Olof98johansson »

Stort tack för snabbt svar!
Har testat med secure boot både på och av men funkar ej

Det andra du sa, menar du då att i BIOS conf lägga till en ny boot manuellt med path till \EFI\BOOT\grub osv?
För har för mig att jag testat det med tyvärr, annars vet jag inte riktigt vad du menar :/
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vill inte boota från USB

Inlägg av Broder Tuck »

;)
jag har också en ASUS bland mina datorer. Den har också haft sina egenheter för sig vid bootningar. Både vid usb- och DVDbootningar. Det har varit något skumt med min dator. Inte så mycket själva inställningarna i själva booten.

Testa med att bränna om usbstickan och testa att försöka igen, efter det.

Jag inbillar mig att jag har haft goda erfarenheter av just detta.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Olof98johansson
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2019, 08:07
OS: Windows
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vill inte boota från USB

Inlägg av Olof98johansson »

Okej hittade nu felet, mmx64.efi filen som den sökte efter hade döpts till grub64.efi istället så funkade att bara ändra namn på den filen hehe :)))
Tack ändå hörrni!
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vill inte boota från USB

Inlägg av mcNisse »

Olof98johansson skrev:Okej hittade nu felet, mmx64.efi filen som den sökte efter hade döpts till grub64.efi istället så funkade att bara ändra namn på den filen hehe :)))
Tack ändå hörrni!
Grymt. Det var exakt det jag ville att du skulle testa.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"