Lösenord??

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Lösenord??

Inlägg av Jania »

Jag använder Ubuntu på min gamla dator och har försökt med olika hjälpvideos samt länkar från den tråd med samma namn som denna, men fortfarande kommer jag ingen vart. Jag kan absolut tänka mig att blåsa ur allt och återinstallera Ubuntu, men eftersom jag inte hellr vet hur man gör det står jag bara och stampar. (Jag är helt utelåst från datorn eftersom den inte heller släpper in mig i det där F2-stället.)
Hoppas att någon har en minut över. :)

PS. Förutsätt att jag är på ruta 0 i kunskap om Ubuntu. Tack. DS
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lösenord??

Inlägg av Hund »

Hej och välkommen! Jag hittade en guide på engelska:

http://www.linuxandubuntu.com/home/how- ... -in-ubuntu

Är det något som du förstår dig på? Om inte skulle jag kunna göra en svensk version som är ännu mer detaljerad. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Hund skrev:Hej och välkommen! Jag hittade en guide på engelska:

http://www.linuxandubuntu.com/home/how- ... -in-ubuntu

Är det något som du förstår dig på? Om inte skulle jag kunna göra en svensk version som är ännu mer detaljerad. :)
Hej hej.
Tack så mycket. :)
Jag har försökt det som länken presenterar (eller liknande), men jag kommer inte dit det står att jag ska komma när jag väljer recovery mode. Jag kommer antingen till en sån svart sida med vit text där jag ombeds ange mitt lösenord eller så kommer jag till vanliga lila startsidan, och ombeds ange lösenord. ::)
Egentligen är det inte viktigt att ha kvar datorn som den är. Jag vill bara komma in i den för att försöka göra iordning den till något slags första dator för min dotter. Utmaningen efter det här är att installera Minecraft (om det går när man har Ubuntu), för utan det kommer hon typ hata att ha en dator, första halvåret - minst. lol
Jag fick ett tips om att starta om med usb med Ubuntu på och ta det där ifrån, jag är inte säker på hur det löser mitt problem ... Kommer det ge mig alternativet "döda nuvarande Ubuntu och installera nytt från usb"?

Edit:
Jag såg sedan att det finns fler alternativ på länken. Kollar antingen senare idag eller under morgondagen.
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Det verkar inte funka att komma in i root med något av de tips jag hittills gått igenom. Hela den här grejen med lösenordsglömmandet kommer driva mig till vansinne. Jag tror att jag gör bäst i att, om det går, ta bort alltihop och lägga in Ubuntu på nytt och inte lägga in något klurigt lösenord (vilket jag ju måste gjort eftersom det bara tog ett drygt halvår att glömma). Finns det tips på hur ett nytt Ubuntu läggs in på bästa sätt vore det fint.
Måste dock ta lite sömn nu.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lösenord??

Inlägg av Hund »

Enklast är om du bränner Ubuntu på en CD eller lägger det på ett USB-minne med Rufus[1]. Under installations gång kommer du bli ombedd hur du vill göra med din disk. Om Ubuntu är det enda du vill ha på den datorn datorn och om det inte finns någon data du är rädd om på den är det enklast om du väljer den guidade partioneringen.

Minecraft är en Java-applikation och därmed helt plattformsoberoende och kommer att fungera utmärkt med Ubuntu. Jag spelar själv Minecraft. :)

1. https://rufus.ie
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Hund skrev:Enklast är om du bränner Ubuntu på en CD eller lägger det på ett USB-minne med Rufus[1]. Under installations gång kommer du bli ombedd hur du vill göra med din disk. Om Ubuntu är det enda du vill ha på den datorn datorn och om det inte finns någon data du är rädd om på den är det enklast om du väljer den guidade partioneringen.

Minecraft är en Java-applikation och därmed helt plattformsoberoende och kommer att fungera utmärkt med Ubuntu. Jag spelar själv Minecraft. :)

1. https://rufus.ie
Tack. Jag hade helt glömt det där med Rufus, har såklart glömt hur jag gjorde också. Måste min usb vara helt tom? Har för mig att jag på något vis hittade en guide över hur man gör med Rufus, får försöka söka runt senare. Försöker plugga ikapp en hel himla mattekurs också ... ;D

Hoppas att jag kan klara att installera Minecraft sedan, jag antar att jag måste köpa det på nytt eftersom ungen hittills bara har det på en androidplatta. Hittills har jag aldrig klarat att installera något på min Ubuntudator. :-\ Men skam den som ger sig.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lösenord??

Inlägg av Hund »

Rufus kommer att tömma stickan åt dig. :) Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer". :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Hund skrev:Rufus kommer att tömma stickan åt dig. :) Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer". :)
Åh, om ändå allt du säger lät enkelt. Jag vet inte ens vad det är för förråd du pratar om. ;)
Men vi tar det sedan. Nu försöker jag fixa till min usb, kanske hinner jag starta min gamla skrotdator ikväll och se om allt går som planerat. För närvarande är jag i alla fall utnämnd till världens bästa mamma för att jag håller på att försöka väcka liv i en gammal dator åt dottern, känns helt okay.
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...? ???
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Jania skrev:Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...? ???
Jisses! Fick igång det efter omstart. ;D
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lösenord??

Inlägg av Hund »

Jania skrev:
Hund skrev:Rufus kommer att tömma stickan åt dig. :) Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer". :)
Åh, om ändå allt du säger lät enkelt. Jag vet inte ens vad det är för förråd du pratar om. ;)
Men vi tar det sedan. Nu försöker jag fixa till min usb, kanske hinner jag starta min gamla skrotdator ikväll och se om allt går som planerat. För närvarande är jag i alla fall utnämnd till världens bästa mamma för att jag håller på att försöka väcka liv i en gammal dator åt dottern, känns helt okay.
Förrådet är det mjukvaruförråd som finns i Ubuntu och som tillhandahålls av Canonical (de som ger ut Ubuntu).

Jag förstår att du är uppskattad. :)
Jania skrev:
Jania skrev:Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...? ???
Jisses! Fick igång det efter omstart. ;D
Utmärkt! Hur har det gått annars hittils?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Hund skrev:
Jania skrev:
Hund skrev:Rufus kommer att tömma stickan åt dig. :) Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer". :)
Åh, om ändå allt du säger lät enkelt. Jag vet inte ens vad det är för förråd du pratar om. ;)
Men vi tar det sedan. Nu försöker jag fixa till min usb, kanske hinner jag starta min gamla skrotdator ikväll och se om allt går som planerat. För närvarande är jag i alla fall utnämnd till världens bästa mamma för att jag håller på att försöka väcka liv i en gammal dator åt dottern, känns helt okay.
Förrådet är det mjukvaruförråd som finns i Ubuntu och som tillhandahålls av Canonical (de som ger ut Ubuntu).

Jag förstår att du är uppskattad. :)
Jania skrev:
Jania skrev:Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...? ???
Jisses! Fick igång det efter omstart. ;D
Utmärkt! Hur har det gått annars hittils?

Tack, det har gått hyfsat. Vi hittade det där förrådet. Dessvärre kostar Minecraft 225 kr och jag vågar inte lägga det just nu. Vi är mitt uppe i flyttpackning och hyran kommer snart vara nästan den dubbla och det är jul alldeles snart. Så det var ett litet antiklimax. Men. Ungen är ju jätteglad ändå och ser fram emot eftermiddagen då hon ska få sitta helt själv med datorn och titta på youtube och även leta om det finns något gratisspel för att få prova att för första gången spela spel på sin alldeles egen dator. ;)
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Lösenord??

Inlägg av skalman65 »

Jania skrev:leta om det finns något gratisspel
Går du tillbaka till förrådet kan du där välja kategorin "Spel"
Väl där så finns det ganska många spel, gissar att de flesta är fria programvaror.
Man kan även sortera/visa dem via någon av de listade underkategorier,
vilket gör det mycket lättare att hitta bland programvarorna

Du kan bl a hitta tetris, tux och "hänga gubbe" -varianter olika brädspel och mycket mer.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lösenord??

Inlägg av Hund »

Jania skrev:
Hund skrev:
Jania skrev:
Hund skrev:Rufus kommer att tömma stickan åt dig. :) Du ska inte behöva köpa ett nytt Minecraft-konto, det är samma som gäller även till Android. Ubuntu tillhandahåller deras installer via förråden. Paketet heter "Minecraft installer". :)
Åh, om ändå allt du säger lät enkelt. Jag vet inte ens vad det är för förråd du pratar om. ;)
Men vi tar det sedan. Nu försöker jag fixa till min usb, kanske hinner jag starta min gamla skrotdator ikväll och se om allt går som planerat. För närvarande är jag i alla fall utnämnd till världens bästa mamma för att jag håller på att försöka väcka liv i en gammal dator åt dottern, känns helt okay.
Förrådet är det mjukvaruförråd som finns i Ubuntu och som tillhandahålls av Canonical (de som ger ut Ubuntu).

Jag förstår att du är uppskattad. :)
Jania skrev:
Jania skrev:Måste jag göra nya trådar för alla problem jag stöter på?
Nu säger liksom datorn att den inte hittar någon WiFi-adapter. Jag har ju använt trådlöst internet på den här datorn förr, det måste finnas grejor innanför skalet. Jag vet inte hur jag ska lösa det. Jue. Varför är allt så svårt ...? ???
Jisses! Fick igång det efter omstart. ;D
Utmärkt! Hur har det gått annars hittils?

Tack, det har gått hyfsat. Vi hittade det där förrådet. Dessvärre kostar Minecraft 225 kr och jag vågar inte lägga det just nu. Vi är mitt uppe i flyttpackning och hyran kommer snart vara nästan den dubbla och det är jul alldeles snart. Så det var ett litet antiklimax. Men. Ungen är ju jätteglad ändå och ser fram emot eftermiddagen då hon ska få sitta helt själv med datorn och titta på youtube och även leta om det finns något gratisspel för att få prova att för första gången spela spel på sin alldeles egen dator. ;)
Det finns ingen anledning att köpa spelet två gånger, det är bara att logga in som vanligt med det konto ni har.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Tack, båda två. :)

På datorn verkar det vara en annan Minecraft ...? Java ... Jag hittar inte mitt konto, började skapa ett nytt, börjar undra om jag gjort ett konto på ungens adress på plattan. Får kolla det när vi är hemma. Förhoppningsvis kommer Telia ha lagat internetanslutningen idag, då kan vi unna oss att bränna lite mer tid på nätet.

Men vad betyder följande?
"Kunde inte installera "Nikwi Deluxe":
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock-frontend - open
(11: Resursen tillfälligt otillgänglig)"

Detta meddelande dyker upp i en liten ruta när vi klickar på installera på olika spel i det där förrådet. Jag vet inte om jag borde förstå allt det där, men det gör jag i alla fal inte.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lösenord??

Inlägg av Hund »

Det stämmer, på dator är det Java-versionen som gäller, men det är fortfarande Minecraft och ditt Mojang-konto som gäller.

Felmeddelandet tyder på att det saknas rättigheter. Får du ange något lösenord när du öppnar vilket program du nu använder? Vilket program är det förresten?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Hund skrev:Det stämmer, på dator är det Java-versionen som gäller, men det är fortfarande Minecraft och ditt Mojang-konto som gäller.

Felmeddelandet tyder på att det saknas rättigheter. Får du ange något lösenord när du öppnar vilket program du nu använder? Vilket program är det förresten?
Program? Jag bara trycker på knappen "installera" under det spel dottern vill veta om det är kul. Då dyker rutan med den där texten upp.

Jag har inget som helst minne av att jag någonsin skaffat ett Mojang-konto, köpte en Minecraft-app till plattan och dottern blev nöjd. Det är ju något år eller två sedan, så jag minns inte mer än så. :-\
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lösenord??

Inlägg av Hund »

Jania skrev:
Hund skrev:Det stämmer, på dator är det Java-versionen som gäller, men det är fortfarande Minecraft och ditt Mojang-konto som gäller.

Felmeddelandet tyder på att det saknas rättigheter. Får du ange något lösenord när du öppnar vilket program du nu använder? Vilket program är det förresten?
Program? Jag bara trycker på knappen "installera" under det spel dottern vill veta om det är kul. Då dyker rutan med den där texten upp.

Jag har inget som helst minne av att jag någonsin skaffat ett Mojang-konto, köpte en Minecraft-app till plattan och dottern blev nöjd. Det är ju något år eller två sedan, så jag minns inte mer än så. :-\
Vart exakt har du knappen "Installera"? Visa gärna en bild. :)

Jag har bara testat det på Android en gång för 100 år sedan, man kanske inte ens behöver ett konto där? Ni använder inget konto för att spela på telefonen?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jania
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:09
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lösenord??

Inlägg av Jania »

Hund skrev:
Jania skrev:
Hund skrev:Det stämmer, på dator är det Java-versionen som gäller, men det är fortfarande Minecraft och ditt Mojang-konto som gäller.

Felmeddelandet tyder på att det saknas rättigheter. Får du ange något lösenord när du öppnar vilket program du nu använder? Vilket program är det förresten?
Program? Jag bara trycker på knappen "installera" under det spel dottern vill veta om det är kul. Då dyker rutan med den där texten upp.

Jag har inget som helst minne av att jag någonsin skaffat ett Mojang-konto, köpte en Minecraft-app till plattan och dottern blev nöjd. Det är ju något år eller två sedan, så jag minns inte mer än så. :-\
Vart exakt har du knappen "Installera"? Visa gärna en bild. :)

Jag har bara testat det på Android en gång för 100 år sedan, man kanske inte ens behöver ett konto där? Ni använder inget konto för att spela på telefonen?
Bild kommer när Telia behagar få internet att att fungera igen, till dess är det bara min dator som används och då nästan uteslutande på campus ... ::)

Vi loggar inte in på Minecraft på plattan, det är bara att starta appen, men jag vet ju inte om det funnits en inloggning och jag tryckt på "kom ihåg mig" eller nåt och sedan förträngt det hela. ;)

Jag inser hur oengagerad och så jag verkar, men ibland blir det så där.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"