Thunderbird fungerar inte

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Solen »

Jag har två datorer. I en har jag Ubuntu som operativsystem och i en Windows 10.
På båda dessa använder jag Thunderbird för E-mail, och på båda har Thunderbird slutat fungera. I Ubuntudatorn kan jag inte ta emot mail eller skicka några mail. Inte ens om jag startar om i felsäkert läge. I Windows 10 datorn kan jag ta emot mail om jag startar om i felsäkert läge, däremot är det helt kört att skicka mail. Jag har mobilt bredband hos Tele2, och varit i kontakt med deras kundtjänst, men de kan inte hjälpa mig. Dock har vi kollat upp inställningarna, och enligt Tele2 ser det ok ut.
Vore tacksam om någon där ute kan hjälpa mig.
Under tiden hankar jag mig fram med hjälp av webmail.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Osprey »

Låter konstigt...
  1. Att problemen förekommer för både Ubuntu och Windows, gör att det låter som om det är något som ligger utanför själva operativsystemen som är problemet. Utan att veta exakt vad du har för hårdvara och nätverk mellan sakerna, så är det svårt att komma med några idéer.
    .
  2. Felsäkert läge (som egentligen inte är "felsäkert") innebär i princip bara att man startar upp operativsystemet med så få komponenter (program, tillägg etc.) som möjligt, för att eliminera de fel som kan finnas i dessa. Detta borde dock bara beröra själv operativsystemet och Thunderbird startar förmodligen som vanligt.

    Att det funkar att ta emot mail från Windows då, gör att det känns som om det blir någon form av timeout i övriga fall.
För att komma vidare så starta upp datorn som vanligt och prova att starta upp Thunderbird i felsäkert läge. I Linux kan du göra det från en terminal med "thunderbird -safe-mode" och jag tror att det är ungefär samma i Windows.

Ett annat sätt att göra det på är att starta upp Thunderbird och sedan klicka på [Help] -> [Starta om utan tillägg].

Funkar det då, så avinstallera Thunderbird och installera det igen. I Linux så är den "snälla" varianten att installera om den med:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall thunderbird
och den lite mer kompletta varianten, att installera om det med:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge thunderbird
sudo apt-get install thunderbird
...som även tar bort alla konfigurationsfiler och sådant, vilket innebär att du måste konfigurera om allting....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av eson57 »

Det känns mest som om e-postservern har något problem med Thunderbird.
Fungerar det med någon annan e-postklient? T.ex. den inbyggda appen i Win10 och Evolution i Ubuntu?
Alltid på kanelen!
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Solen »

Hej Osprey!
Nu bär sig min Linusdator väldigt konstigt åt.
Jag bestämde mig för att köra det andra alternativet du gav mig för att nyinstallera Thunderbird.
När jag försöker öppna en terminal med Alt+Ctrl+T, så fungerar det inte. Någon terminal öppnas inte, däremot ändras tangentbordet från svenskt till engelskt.

Jag känner mig helt ställd. Finns det något annat sätt att öppna en terminal?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Hund »

Vilken e-postleverantör använder du dig av? Du borde kunna öppna en terminal genom att öppna programmenyn och söka efter "terminal".
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Solen »

Hej Hund, eson57 och Osprey!
Jag skall besvara er i tur och ordning.

Hund:
E-postleveranrören är Tele2. Jag har lärt mig att öppna en terminal på det sättet du tipsade om. Däremot djävlas det fortfarande med alt+ctrl+T.

eson57:
den inbyggda appen i Win10 och Evolution i Ubuntu. Kan man aktivera Evolution och samtidigt ha kvar Thunderbird, eller måste man avinstallera Thunderbird först?

Osprey:
Nu har jag kört de kommandon du rekommenderade i andra hand, men problemen kvarstår. Dock måste jag korrigera mig på en punkt. Thunderbird i Ubuntu kan numera ta emot E-mail precis som i Windows 10. Däremot går det ej att skicka.

Ni ska ha tack alla tre för att ni engagerar er!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av eson57 »

Solen skrev:den inbyggda appen i Win10 och Evolution i Ubuntu. Kan man aktivera Evolution och samtidigt ha kvar Thunderbird, eller måste man avinstallera Thunderbird först?
Det går bra att ha bägge programmen installerade!
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Osprey »

Solen skrev:Nu har jag kört de kommandon du rekommenderade i andra hand, men problemen kvarstår. Dock måste jag korrigera mig på en punkt. Thunderbird i Ubuntu kan numera ta emot E-mail precis som i Windows 10. Däremot går det ej att skicka.
En liten enkel fråga bara eftersom det här är postat i mappen "nybörjare". Du har väl inte missat att det ofta är olika servrar för att skicka respektive ta emot E-mail..?

Och en liten fråga till, har det någon gång fungerat eller har det helt plötsligt slutat att fungera..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Solen »

Hej Osprey!

Fråga1: Jodå,Jag har noterat att det är två servrar Och jag har kollat i serv ern för utgående post SMTP-server. Jag har ett papper från Tele2 där det står

ml37400@tele2.se-mail.tele2.se (Standard)
kjell.sandgren@tele2.se-mail.tele2.se

När jag var i kontakt med tele2s kundtjänst, berättade jag vad som stod där och jag fick besked om att det var korrekt


Fråga 2: Det har fungerat sedan flera år till två eller tre dagar innan jag öppnade tråden.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Osprey »

Det verkar nästan som om det är själva förbindelsen med Internet som det är något fel på. Vilken typ av förbindelse har du, typ Fiber, ADSL, eller något annat..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Osprey »

Jag provade att göra en nslookup på "tele2.se-mail.tele2.se" och får "** server can't find tele2.se-mail.tele2.se: NXDOMAIN" som svar...

Prova med att byta ut den adressen mot "mail.tele2.se", eller något annat som existerar... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Solen »

Hej Osprey!

Svar på din första fråga: Jag har mobilt bredband hos Tele2. Hastigheten brukar ligga mellan 15-20 Mb per sekund när jag kollar på bredbandskollen.
Surfmängd 200Gb per månad. Har en router, så jag har WI FI.

Ditt andra inlägg. Jag har försökt göra som du föreslog, tyvärr ingen skillnad. Jag börjar tro att det är med Tele2 jag måste göra ett nytt försök. Jag väntar till efter julhelgen med detta, så jag föreslår att vi ligger lågt ett par dagar med den här tråden
God fortsättning på Julhelgen!
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Thunderbird fungerar inte

Inlägg av Solen »

Hej Hund, eson57 och Osprey!

Ett varmt tack till er alla tre för att ni har försökt hjälpa mig.
Som jag skrev i mitt senaste inlägg, har jag varit i kontakt med Tele2 igen, och nu är problemet löst.
Under kontoinställningar---utgående--server--- redigera---säkerhet och autensitering: fick jag ändra mitt användarnamn. Det låg kvar ett gammalt från den tiden jag hade en äldre e-mailadress som ändrades för ett par år sedan. Tydligen har det gamla användarnamnet fungerat med min nya adress till för cirka 2 veckor sedan.
Jag tycker själv att det låter konstigt, men nu fungerar det i alla fall.

Ån en gång tack ska ni ha för engagemang och ett gott nytt år!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"