Var finns Grub? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
gips
Inlägg: 201
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Var finns Grub? [LÖST]

Inlägg av gips »

Hejja

Jag skulle vilja ha större text i startup/boot/grub splashen.

Multibootar W10, Ubu14, Ubu16 och i den ordningen är de installerade.

Provade med grub-costumizer för att sätta font och större text, 13, samt sparade mina val och fick som svar att grub updaterades.
Jag ser dock ingen skillnad vid boot.

Fråga 1:
Var finns grub som bestämmer bootordningen, utseendet mm? På 14 lr 16?

Fråga 2:
Vilken font och teckenstorlek är default i grub?

Fråga 3:
Om jag hade haft ytterliggare operativ typ fem andra linuxdistar installerade efter de tre ovan nämnda. Var finns då den bestämmande grub:en?
Senast redigerad av 1 gips, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Var finns Grub?

Inlägg av Osprey »

Det som du enkelt kan styra finns i /etc/default/grub
gips skrev:Fråga 1:
Var finns grub som bestämmer bootordningen, utseendet mm? På 14 lr 16?
Bootordningen kan du inte direkt styra, den beror helt enkelt på i vilken ordning som sökningen sker i via scripten i /etc/grub.d och den ordningen ska man nog helst inte ändra på, om man inte är väldigt säker på vad man gör. Risken är att det inte funkar alls om man inför något fel.

Som regel hittar det aktuella systemet (det man kör update-grub ifrån) naturligtvis sig självt först och sedan följer oftast andra linux-system och sist Windows.

Det man däremot kan göra är att editera /etc/default/grub (den filen som jag nämnde först) och ändra GRUB_DEFAULT till det man vill ska boota upp som standard om man inte anger något annat i menyn. Oftast är det bara en siffra från "0" (noll) och uppåt, där noll anger att det första systemet i listan ska starta upp om inget annat anges. Vill man att nästa system ska starta istället så anger man "1", där och "2" för systemet efter det etc.

Det går även att ange en textsträng som stämmer med systemets namn om man hellre vill det.
gips skrev:Fråga 2:
Vilken font och teckenstorlek är default i grub?
Font och teckenstorlek kan man inte ange vad jag vet. Däremot kan man få fonten att se större ut genom att minska skärmupplösningen. Man kan t.ex ange GRUB_GFXMODE som GRUB_GFXMODE=640X480, eller någon annan upplösning som man tycker är bra.

Detta påverkar inte den upplösning som systemet får när det har startat upp.
gips skrev:Fråga 3:
Om jag hade haft ytterliggare operativ typ fem andra linuxdistar installerade efter de tre ovan nämnda. Var finns då den bestämmande grub:en?
Det bestäms normalt sett av vilken linuxdist som senast har kört grub-install...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Var finns Grub?

Inlägg av Osprey »

Osprey skrev:Det som du enkelt kan styra finns i /etc/default/grub
gips skrev:Fråga 1:
Var finns grub som bestämmer bootordningen, utseendet mm? På 14 lr 16?
Bootordningen kan du inte direkt styra, den beror helt enkelt på i vilken ordning som sökningen sker i via scripten i /etc/grub.d och den ordningen ska man nog helst inte ändra på, om man inte är väldigt säker på vad man gör. Risken är att det inte funkar alls om man inför något fel.
Viss ändring, bootordningen ska du hunna styra själv via rEFInd...

Men jag har inte provat själv.... :) ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Var finns Grub?

Inlägg av Osprey »

Har varit tvungen att sitta och jobba ett par dagar med det här också nu och "gotta ned mig i EFI". Himla kul... ;D

Och jo, bootordningen kan du numera ganska enkelt styra med efibootmgr... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Var finns Grub?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:
gips skrev:Fråga 3:
Om jag hade haft ytterliggare operativ typ fem andra linuxdistar installerade efter de tre ovan nämnda. Var finns då den bestämmande grub:en?
Det bestäms normalt sett av vilken linuxdist som senast har kört grub-install...
Jag har alltid mer än en Linux-dist på maskinen, men bara en av dem är min huvudinstallation som jag använder för dagligt bruk, så att säga. Och jag vill ha huvudinstallationen som det första alternativet i grub-menyn.

För att uppnå det, och mot bakgrund av vad du säger här Osprey, så har jag ett alias i huvudinstallationen:

alias grub-fix='sudo grub-install /dev/nvme0n1; sudo update-grub'

Så när någon annan installation har 'tagit över', kör jag helt enkelt grub-fix i huvudinstallationen för att återställa ordningen. Lite klumpigt, det medges, men det funkar.

Har ibland funderat på om jag borde avinstallera grub från andra installationer än huvudinstallationen, men har hittills inte vågat testa. Låter det som en rimlig åtgärd?
gips
Inlägg: 201
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Var finns Grub?

Inlägg av gips »

Jag överväger att ta bort partionen med Ubu14.

Om bestämmande "grub" finns där så lär det väl bli knas med att boota Win lr Ubu16.
Fråga 1:
Vad kan jag göra i förväg innan partionen raderas?
Fråga 2:
Är det ngt annat jag bör tänka på när man tar bort ett operativ?
Fråga 3:
Finns det inte nån metod för att lokalisera var bestämmande "grub" finns för närvarande?
Om inte är det då en gissningslek som väntar?
gips
Inlägg: 201
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Var finns Grub?

Inlägg av gips »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Osprey skrev:
gips skrev:Fråga 3:
Om jag hade haft ytterliggare operativ typ fem andra linuxdistar installerade efter de tre ovan nämnda. Var finns då den bestämmande grub:en?
Det bestäms normalt sett av vilken linuxdist som senast har kört grub-install...
Jag har alltid mer än en Linux-dist på maskinen, men bara en av dem är min huvudinstallation som jag använder för dagligt bruk, så att säga. Och jag vill ha huvudinstallationen som det första alternativet i grub-menyn.

För att uppnå det, och mot bakgrund av vad du säger här Osprey, så har jag ett alias i huvudinstallationen:

alias grub-fix='sudo grub-install /dev/nvme0n1; sudo update-grub'

Så när någon annan installation har 'tagit över', kör jag helt enkelt grub-fix i huvudinstallationen för att återställa ordningen. Lite klumpigt, det medges, men det funkar.

Har ibland funderat på om jag borde avinstallera grub från andra installationer än huvudinstallationen, men har hittills inte vågat testa. Låter det som en rimlig åtgärd?
Det där med "alias" osv. flög ett par kilometer över mitt huvud. Kan du vara snäll och gå igenom o förklara vad som händer o sker med ditt kommando grub-fix=...........
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Var finns Grub?

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag har alltid mer än en Linux-dist på maskinen, men bara en av dem är min huvudinstallation som jag använder för dagligt bruk, så att säga. Och jag vill ha huvudinstallationen som det första alternativet i grub-menyn.
Varje installation kommer alltid att lägga sig själv först, eftersom "10_linux" körs före "30_os-prober" (de körs i bokstavs-/nummer-ordning).
Gunnar Hjalmarsson skrev:Så när någon annan installation har 'tagit över', kör jag helt enkelt grub-fix i huvudinstallationen för att återställa ordningen. Lite klumpigt, det medges, men det funkar.
Funkar alldeles utmärkt och skulle du missa det någon gång så är det ju bara att boota upp huvudinstallationen via någon annan installations grub och sedan köra grub-fix därifrån...
Gunnar Hjalmarsson skrev:Har ibland funderat på om jag borde avinstallera grub från andra installationer än huvudinstallationen, men har hittills inte vågat testa. Låter det som en rimlig åtgärd?
Det du i så fall skulle kunna göra, är att ersätta "grub-install" med ett script som gör exit. Då kommer de andra installationerna att kunna uppdatera sin grub när nyheter kommer, men de kan inte ta över kommandot...

Alltså ungefär:

Kod: Markera allt

sudo mv /usr/sbin/grub-install /usr/sbin/grub-install.orig
sudo echo exit > /usr/sbin/grub-install
sudo chown root:root /usr/sbin/grub-install
sudo chmod 755 /usr/sbin/grub-install
...då fungerar fortfarande allting precis som vanligt, förutom att de andra installationerna inte kan ta över. Tänk bara på att det måste göras om ifall en uppgradering av grub-install kommer. Grub-install finns med i paketet "grub2-common", så du kan alltså inte avinstallera den utan att det påverkar hela grub...
gips skrev:Jag överväger att ta bort partionen med Ubu14.

Om bestämmande "grub" finns där så lär det väl bli knas med att boota Win lr Ubu16.
Fråga 1:
Vad kan jag göra i förväg innan partionen raderas?
Det enda du behöver göra är att boota upp Ubu16 och sedan köra:

Kod: Markera allt

sudo grub-install
sudo update-grub
Själva borttagningen av Ubu14 gör du enklast genom att starta GParted och ta bort partitionen...
gips skrev:Fråga 2:
Är det ngt annat jag bör tänka på när man tar bort ett operativ?
Att ta backup på det du vill ha kvar... och glöm inte att köra "update-grub" på Ubu16 efter att du tagit bort Ubu14... annars kommer Ubu14 att ligga kvar i Grub:s lista över operativsystem ändå...
gips skrev:Fråga 3:
Finns det inte nån metod för att lokalisera var bestämmande "grub" finns för närvarande?
Om inte är det då en gissningslek som väntar?
Enklaste sättet är att starta om datorn och se vilket av Ubu14 och Ubu16 som ligger överst i listan. Men om du har kört "grub-install" och "update-grub" från Ubu16, så ska det inte vara några problem...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
gips
Inlägg: 201
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Var finns Grub?

Inlägg av gips »

@Osprey

Okej
Förstår jag dej rätt?

Om styrande grub finns på Ubu14 o är överst i boot-listan, "nuläge"
Jag kör grub- install o update på Ubu16 som då låg längre ner på listan.

Kmr Ubu14 o Ubu16 ha bytt plats i boot-listan efter omstart?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Var finns Grub?

Inlägg av Osprey »

gips skrev:@Osprey

Okej
Förstår jag dej rätt?

Om styrande grub finns på Ubu14 o är överst i boot-listan, "nuläge"
Jag kör grub- install o update på Ubu16 som då låg längre ner på listan.

Kmr Ubu14 o Ubu16 ha bytt plats i boot-listan efter omstart?
De kommer inte nödvändigtvis att "byta plats", men Ubu16 kommer att hamna först och "vara den som bestämmer". Var Ubu14 hamnar beror på hur många fler operativsystem du har och i vilken ordning den hittar dem...

Men ska du ändå ta bort Ubu14 så spelar det ingen roll var den hamnar, så länge den inte hamnar först. Den försvinner ju ändå när du väl har tagit bort den och kör "update-grub" igen ifrån Ubu16...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Var finns Grub?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

gips skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:För att uppnå det, och mot bakgrund av vad du säger här Osprey, så har jag ett alias i huvudinstallationen:

alias grub-fix='sudo grub-install /dev/nvme0n1; sudo update-grub'

Så när någon annan installation har 'tagit över', kör jag helt enkelt grub-fix i huvudinstallationen för att återställa ordningen. Lite klumpigt, det medges, men det funkar.
Det där med "alias" osv. flög ett par kilometer över mitt huvud. Kan du vara snäll och gå igenom o förklara vad som händer o sker med ditt kommando grub-fix=...........
Det är detsamma som att köra de här två kommandona:

sudo grub-install /dev/nvme0n1
sudo update-grub


På mer 'normala' datorer skulle det första kommandot antagligen vara:

sudo grub-install /dev/sda

eller, som jag förstår nu, så kan man på en installation där grub redan finns skippa den sista delen och helt enkelt köra:

sudo grub-install
gips
Inlägg: 201
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Var finns Grub?

Inlägg av gips »

Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag har alltid mer än en Linux-dist på maskinen, men bara en av dem är min huvudinstallation som jag använder för dagligt bruk, så att säga. Och jag vill ha huvudinstallationen som det första alternativet i grub-menyn.
Varje installation kommer alltid att lägga sig själv först, eftersom "10_linux" körs före "30_os-prober" (de körs i bokstavs-/nummer-ordning).
Gunnar Hjalmarsson skrev:Så när någon annan installation har 'tagit över', kör jag helt enkelt grub-fix i huvudinstallationen för att återställa ordningen. Lite klumpigt, det medges, men det funkar.
Funkar alldeles utmärkt och skulle du missa det någon gång så är det ju bara att boota upp huvudinstallationen via någon annan installations grub och sedan köra grub-fix därifrån...
Gunnar Hjalmarsson skrev:Har ibland funderat på om jag borde avinstallera grub från andra installationer än huvudinstallationen, men har hittills inte vågat testa. Låter det som en rimlig åtgärd?
Det du i så fall skulle kunna göra, är att ersätta "grub-install" med ett script som gör exit. Då kommer de andra installationerna att kunna uppdatera sin grub när nyheter kommer, men de kan inte ta över kommandot...

Alltså ungefär:

Kod: Markera allt

sudo mv /usr/sbin/grub-install /usr/sbin/grub-install.orig
sudo echo exit > /usr/sbin/grub-install
sudo chown root:root /usr/sbin/grub-install
sudo chmod 755 /usr/sbin/grub-install
...då fungerar fortfarande allting precis som vanligt, förutom att de andra installationerna inte kan ta över. Tänk bara på att det måste göras om ifall en uppgradering av grub-install kommer. Grub-install finns med i paketet "grub2-common", så du kan alltså inte avinstallera den utan att det påverkar hela grub...
gips skrev:Jag överväger att ta bort partionen med Ubu14.

Om bestämmande "grub" finns där så lär det väl bli knas med att boota Win lr Ubu16.
Fråga 1:
Vad kan jag göra i förväg innan partionen raderas?
Det enda du behöver göra är att boota upp Ubu16 och sedan köra:

Kod: Markera allt

sudo grub-install
sudo update-grub
Själva borttagningen av Ubu14 gör du enklast genom att starta GParted och ta bort partitionen...
gips skrev:Fråga 2:
Är det ngt annat jag bör tänka på när man tar bort ett operativ?
Att ta backup på det du vill ha kvar... och glöm inte att köra "update-grub" på Ubu16 efter att du tagit bort Ubu14... annars kommer Ubu14 att ligga kvar i Grub:s lista över operativsystem ändå...
gips skrev:Fråga 3:
Finns det inte nån metod för att lokalisera var bestämmande "grub" finns för närvarande?
Om inte är det då en gissningslek som väntar?
Enklaste sättet är att starta om datorn och se vilket av Ubu14 och Ubu16 som ligger överst i listan. Men om du har kört "grub-install" och "update-grub" från Ubu16, så ska det inte vara några problem...

Ubu16
Terminal
sudo grub-install

Svar:
Installerar för i386-pc-plattformar.
grub-install.real: fel: installationsenhet är inte angiven.

Provade följande då Ubu16 ligger på sda5.

sudo grub-install /dev/sda5

Svar:
Installerar för i386-pc-plattformar.
grub-install.real: varning: Filsystemet”ext2” stöder inte inbäddning.
grub-install.real: varning: Inbäddning är inte möjlig. GRUB kan bara bli installerad i denna form genom att använda blocklistor. Blocklistor är tyvärr OPÅLITLIGA och användandet av dem avrådes..
grub-install.real: fel: fortsätter inte utan blocklistor.

Jag har inte kört "update-grub" kommandot
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Var finns Grub?

Inlägg av Osprey »

gips skrev:sudo grub-install

Svar:
Installerar för i386-pc-plattformar.
grub-install.real: fel: installationsenhet är inte angiven.
Helt rätt, jag missade det att du måste ha med installationsenheten (disken) här.
gips skrev:Provade följande då Ubu16 ligger på sda5.

sudo grub-install /dev/sda5

Svar:
Installerar för i386-pc-plattformar.
grub-install.real: varning: Filsystemet”ext2” stöder inte inbäddning.
grub-install.real: varning: Inbäddning är inte möjlig. GRUB kan bara bli installerad i denna form genom att använda blocklistor. Blocklistor är tyvärr OPÅLITLIGA och användandet av dem avrådes..
grub-install.real: fel: fortsätter inte utan blocklistor.
Du ska inte installera grub på partitionen i det här läget, utan på disken.

Alltså:

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sda
Det som kommandot gör (ska göra) är i princip att installera en referens i diskens MBR till grub på den partition du kör kommandot ifrån. Om man istället anger en partition så kommer det istället att installeras i början av partitionen, vilket lätt kan bli fel eftersom BIOS pekar på en disk och inte på en partition.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
gips
Inlägg: 201
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Var finns Grub?

Inlägg av gips »

Osprey skrev:
gips skrev:sudo grub-install

Svar:
Installerar för i386-pc-plattformar.
grub-install.real: fel: installationsenhet är inte angiven.
Helt rätt, jag missade det att du måste ha med installationsenheten (disken) här.
gips skrev:Provade följande då Ubu16 ligger på sda5.

sudo grub-install /dev/sda5

Svar:
Installerar för i386-pc-plattformar.
grub-install.real: varning: Filsystemet”ext2” stöder inte inbäddning.
grub-install.real: varning: Inbäddning är inte möjlig. GRUB kan bara bli installerad i denna form genom att använda blocklistor. Blocklistor är tyvärr OPÅLITLIGA och användandet av dem avrådes..
grub-install.real: fel: fortsätter inte utan blocklistor.
Du ska inte installera grub på partitionen i det här läget, utan på disken.

Alltså:

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sda
Det som kommandot gör (ska göra) är i princip att installera en referens i diskens MBR till grub på den partition du kör kommandot ifrån. Om man istället anger en partition så kommer det istället att installeras i början av partitionen, vilket lätt kan bli fel eftersom BIOS pekar på en disk och inte på en partition.
Lysande du är en klippa, återigen stort TACK!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"