Gnome programvara

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Gnome programvara

Inlägg av oleg »

Hej! Helt plötsligt sker automatiska uppdateringar trots att jag valt att inte uppdatera automatiskt. Det sker i rubricerade (tror jag). Jag vill göra uppdateringar genom att att använda "A i en cirkel" = Programuppdaterare. Hur kan jag få tillbaka det? Ubuntu 22.04.3 LTS
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Gnome programvara

Inlägg av anth »

Vi behöver mer info för att förstå vad som händer.

När sker uppdateringarna?

I vilket program sker uppdateringarna? I terminalen, eller något annat program?

Kan du öppna Program Updates (A:et i en cirkel)?
Kan du sedan klicka på Configure?
Öppnas Programs & Updates (A:et i en blå cirkel)?
Vad har du där för inställningar under fliken Updates?

Du borde ha inställt:
Security updates: download and install automatically.
Other updates: display weekly.

Eftersom Ubuntu normalt är inställt att automatiskt installera säkerhetsuppdteringar, är du säker på att det inte bara är säkerhetsuppdateringar som uppdaterats?
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Gnome programvara

Inlägg av oleg »

Hej! Jättemycket tack för ditt svar! När skrivbordet kommer fram syns en avisering: Viktiga system... har installerats. Klickar på visa (här tänkte jag visa en skärmbild men vet inte hur man gör)då syns två A Software uppdater installerad och en grön Systemuppdateringar installerad Du frågar om jag kan öppna Program Updates (A). När jag har klickat på A:et, som jag har gjort miljoner gånger sedan 08.4 har de senaste dagarna visats att Uppdaterade program finns tillgängliga - men det är Ubuntu Pro Updates. I Gnom Programvara (väskan med tre figurer) har jag i Uppdateringsinställningar avbockat automatiska uppdateringar. I A svart cirkel anges under Updates att snappaket installeras automatiskt - typ. Det är väl inte bara säkerhetsuppdateringar installerade som installeras automatiskt? Det kanske inte är ngt problem men plötsligt har rutiner ändrats utan att man fattar vad som hänt. Mvh Roland
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"