'Journalister'/artikelförfattare

Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av farmfield »

Halloj kära medlemmar,

Iom uppgraderingen av LoCot's grafiska profil kommer vi också försöka tillföra lite nytt. En av dessa saker vi skulle vilja se är bl.a. ett egengenererat nyhetsflöde i portalen.

Så,

Vi söker därför ett gäng 'journalister' som håller koll på GNU/Linux-världen i allmänhet och Ubuntu-världen i synnerhet och är intresserade av att göra gemenskapen bättre genom att skriva om det för våra andra medlemmar och besökare.

Låter det intressant så kontakta mig eller Ulsak via PM. Har ni några frågor om något så kan ni antingen posta dom i tråden eller så tar ni även det i PM om ni vill.

Mvh/Johan Gårdfeldt
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Urban Anjar »

Hmm, bra idé. Men kanske kan ni använda RSS-flöden från diverse bloggar till det? Vi är ju rätt många som redan nu bloggar om sånt. Allt för att undvika dubbeljobb och få bredast möjliga underlag. Möjligen krävs det några "redaktörer" som kollar flödet och selekterar utifrån nyhetsvärde och kvalitet ifall man inte tycker att det blir nog bra med automatik.

Ja, jag vet att vi redan har en planet, men den är ju lite undanskymd.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Hmm, bra idé. Men kanske kan ni använda RSS-flöden från diverse bloggar till det? Vi är ju rätt många som redan nu bloggar om sånt. Allt för att undvika dubbeljobb och få bredast möjliga underlag. Möjligen krävs det några "redaktörer" som kollar flödet och selekterar utifrån nyhetsvärde och kvalitet ifall man inte tycker att det blir nog bra med automatik.

Ja, jag vet att vi redan har en planet, men den är ju lite undanskymd.
Suck, jag hoppades ju få nån respons på det här men det fick jag ju inte... Men det du talar om vill jag naturligtvis implementera på ett bättre sätt än idag, men om vi lyckas lämnar jag därhän... Jag håller tummarna dock.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Kirill »

Mitt inlägg försvann så då vi postade exakt samtidigt tydligen :P

Därför kommer det här igen fast i en mindre version;
Låter som en mycket bra idé farmfield men som Urban säger gällande planeten håller jag med om faktiskt!
Men hur hade du tänkt utforma detta upplägg? Vi är ju faktiskt ett rejält gäng som bloggar redan om Ubuntu, och att ragga artikelförfattare är rätt jobbigt (Tro mig, vi har försökt på nordens största forum för Hundkojor där jag sitter utan att få nå napp) ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Rune.K »

För min del räcker det med > http://ubuntu-se.org/drupal/aggregator/sources
Men gärna att länken fick en mer framträdande plats, som det är nu så är den svår att hitta.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Urban Anjar »

Jag tänker mig nån form av sammandrag med de första tre fyra raderna och sen en tydlig knapp "LÄS MER". Vill man köra automagiskt kanske man kan selektera på bloggar som är taggade "Nyhet" eller så, ifall man vill ha just nyhetsbetonade bloggar där och inte skolor och debattinlägg.

Sen tror jag framsidan ska hållas fri från alltför mycket förvirrande innehåll och riktas primärt till förstagångsbesökaren. Sen ska vi ha en annan ingång för de redan frälsta, en nördingång med en överblick över det hetaste från forumet, nyheter, uppdateringar i wikin, det senast sagda på IRC osv. Olika målgrupper behöver olika innehåll och olika upplägg, men den diskussionen hör kanske hemma i nån annan tråd.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:Halloj kära medlemmar,

Iom uppgraderingen av LoCot's grafiska profil kommer vi också försöka tillföra lite nytt. En av dessa saker vi skulle vilja se är bl.a. ett egengenererat nyhetsflöde i portalen.

Så,

Vi söker därför ett gäng 'journalister' som håller koll på GNU/Linux-världen i allmänhet och Ubuntu-världen i synnerhet och är intresserade av att göra gemenskapen bättre genom att skriva om det för våra andra medlemmar och besökare.

Låter det intressant så kontakta mig eller Ulsak via PM. Har ni några frågor om något så kan ni antingen posta dom i tråden eller så tar ni även det i PM om ni vill.

Mvh/Johan Gårdfeldt
Efter att ha läst Urban Anjar's inlägg i den här tråden och att efter att ha tänkt efter några sekunder.
Urban är en medlem som är helhjärtat engagerad i Ubuntu, kan hända att han och jag inte är överens men det är en helt annan fråga.
Som jag tycker borde Urban Anjar passa utmärkt som journalist/skribent här i LoCot för att hålla koll på vad som händer i Ubuntu-världen.
Naturligtvis bör det inte bara handla om hur dåligt Windows är, utan hur bra Ubuntu är!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:
farmfield skrev:Halloj kära medlemmar,

Iom uppgraderingen av LoCot's grafiska profil kommer vi också försöka tillföra lite nytt. En av dessa saker vi skulle vilja se är bl.a. ett egengenererat nyhetsflöde i portalen.

Så,

Vi söker därför ett gäng 'journalister' som håller koll på GNU/Linux-världen i allmänhet och Ubuntu-världen i synnerhet och är intresserade av att göra gemenskapen bättre genom att skriva om det för våra andra medlemmar och besökare.

Låter det intressant så kontakta mig eller Ulsak via PM. Har ni några frågor om något så kan ni antingen posta dom i tråden eller så tar ni även det i PM om ni vill.

Mvh/Johan Gårdfeldt
Efter att ha läst Urban Anjar's inlägg i den här tråden och att efter att ha tänkt efter några sekunder.
Urban är en medlem som är helhjärtat engagerad i Ubuntu, kan hända att han och jag inte är överens men det är en helt annan fråga.
Som jag tycker borde Urban Anjar passa utmärkt som journalist/skribent här i LoCot för att hålla koll på vad som händer i Ubuntu-världen.
Dessvärre har Urban en poäng med att folk hellre skriver i egna bloggar och förslaget om att länka dylika hit (på ett bättre sätt än bloggplaneten idag) är något som det redan lagts en grund för i det nya temat, men jag hoppades hitta någon som ville ta sig an det i en mer officiell kapacitet, men icke sa nicke... Men bättre hitlänkning av bloggar kommer det bli framöver - det hade vi löst oavsett egna skribenter eller inte. :)
Naturligtvis bör det inte bara handla om hur dåligt Windows är, utan hur bra Ubuntu är!
Det är en självklarhet.

Vi har diskuterat detta in i oändlighet men jag vill klargöra att jag inte motsätter mig Windows - eller ens diskussioner runt problem med Windows/Ubuntu (t.ex. dualboot, få igång program i Wine, snack om Wubi o.s.v.) utan vad jag motsätter mig är trådar/ämnen/diskussioner som man vet leder till tjafs - oavsett ämne. Diskussionen Windows vs. Ubuntu är en klassiker i det sammanhanget. :-[
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Urban Anjar »

Jag kan tillägga att jag har ägnat sisådär ett decennium åt nyhetsförmedling runt FOSS på lite olika ställen. Jag skrev till och med en "nyhetsskola" nån gång. Det kan kännas som att jag är lite "mätt" på det för tillfället. Rune.K's och andras ständiga tjafsande, och att det tillåts fortgå, höjer inte heller min motivation.

Jag tror inte heller att det är så lysande att ha en eller ett fåtal utsedda "journalister" i ett sammanhang som vårt. Hellre flera olika eftersom det bör ge bättre täckning av ämnesområdet både över tid och när det gäller ämnets bredd. Ideellt arbete måste gå lite på "inspiration" och entusiasm och då är det rätt naturligt att det går lite upp och ner och att det kan ändra riktning en del.

Att Ubuntu är bra eller att Windows i många avseenden är sämre är ingetdera en nyhet. Däremot händer det en massa runt Ubuntu, programmen i Ubuntu och även runt Windows som är nyheter. Nyhetsförmedling handlar i huvudsak om att förmedla händelser på ett rimligt objektivt sätt. Sen finns det givetvis alltid en "vinkling" i både urvalet och i kommentarerna till aktualiteterna och där gör vi givetvis en vinkling och de som lever på annonspengar från Microsoft en annan.

Jag ser inget nederlag i att basera nyhetsförmedlingen på bloggar och RSS. Det är mer en anpassning till vår tid. Mycket av mitt nyhetsskrivande på diverse FOSS-sajter härrör från tiden innan bloggar fanns eller fått någon större betydelse. RSS är helt enkelt tekniken för att hantera flöden av nyheter idag -- jag kan ge mig faderittan att mycket av det vi ser på tidningarnas webbplatser också pumpas via RSS-flöden. Rätta mig om jag har fel.

BTW upptäcker jag att jag har bloggat sedan maj 2002, i begynnelsen i ett hemsnickrat verktyg http://urban.it.hik.se/klug/index.php?id=20 , men därifrån finns inget RSS-flöde. Vet inte om det var påhittat då.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Jag tror inte heller att det är så lysande att ha en eller ett fåtal utsedda "journalister" i ett sammanhang som vårt.
Där håller jag inte med. Jag hade gärna sett en separat ansvarig över just nyheter och flöden, då med intresse att författa själv och inom LoCot's intresseområde i det lilla snarare än Ubuntu i stort. Nu skulle man kunna se det som att detta skulle kunna vara TC's ansvar, dock har det blivit en omöjlighet då Ulsak tyvärr varit så ytterst överbelastad utanför gemenskapen, men ev. skulle detta som sagt kunna vara en TC's ansvar - eller då om man skapar en tjänst runt det. Bara min åsikt då...
Hellre flera olika eftersom det bör ge bättre täckning av ämnesområdet både över tid och när det gäller ämnets bredd.
Men att importera bloggflöden är en annan grej än vad jag anser och att det skall lösas bättre än idag i samband med att vi får igång det nya temat (eller kort efter) är ju bara ett måste tycker jag... :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev: att författa själv och inom LoCot's intresseområde i det lilla snarare än Ubuntu i stort.
Vad innebär det rent konkret?

Det finns ju många ändar på ett spett, tydligen. Hund representerar ju exempelvis den mer hackande delen av ubuntu-sfären med sina blogginlägg som ofta har en howto-karaktär, precis som Bossieman. Urban har en nybörjarprägel på sitt och jag själv skriver mest övergripande och samhällsinriktat känns det som.

Vad är det ni vill ha?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev: att författa själv och inom LoCot's intresseområde i det lilla snarare än Ubuntu i stort.
Vad innebär det rent konkret?

Det finns ju många ändar på ett spett, tydligen. Hund representerar ju exempelvis den mer hackande delen av ubuntu-sfären med sina blogginlägg som ofta har en howto-karaktär, precis som Bossieman. Urban har en nybörjarprägel på sitt och jag själv skriver mest övergripande och samhällsinriktat känns det som.

Vad är det ni vill ha?
Nu skall du inte vara elak och ställa svåra frågor, hehe... ;)

Vad jag tror skulle v ara bra är som sagt någon (eller några) med ett övergripande ansvar för alla nyhetsflöden inkl. egenproducerat då... Sen menade jag väl inte att ett eget bloggande bara skulla handla om ubuntu-se.org, men något jag saknar är ju bloggande om Ubuntu i sverige, kanske lite på samma sätt som Niklas Andersson skriver om, typ Ubuntu i Sverige, hur utvecklingen går, inte så mycket tekniskt utan spridningsmässigt, ute hos kommuner o.s.v... Ja, jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar, hehe... ;)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av P.Forsberg »

Jag kan konstatera att min egen blogg http://ubuntutips.se inte nämns här i sambandet. Med andra ord den duger inte för ubuntu-se.org trots att den har flera tusen besökare om dan ;D ;D
Men jag håller med annars. Det saknas en blogg som håller oss informerat angående Ubuntu I Sverige.
Det vore ett jobb för Urban Anjar.

PF
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av farmfield »

Peter Forsberg skrev:Det saknas en blogg som håller oss informerat angående Ubuntu I Sverige.
Jo, det var väl lite mer så jag tänkte... :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av ZX Spectrum »

Det bästa är att bloggägaren själv skriver en attraktiv text om sin blogg på lämpligt ställe i LoCot, dvs. allt som lockar våra användare till att besöka respektive blogg. Dessutom med en länk till bloggen. Samlar man dessa bloggar på samma ställe så kommer fler att gå in där och titta vad som är aktuellt.
Har insett numera att reklam är bästa sättet att förmedla det man skriver oavsett om det är idéellt eller kommersiellt. Kravet för att få ha en länk till sin blogg i LoCot måste dock vara att projektet är idéellt och har något med Ubuntu att göra, dvs. antingen självaste Ubuntu eller programmen man kan installera till dito.

När man förslagsvis går in under fliken Guider så kan det se ut så här:

Nisses installationstips för Ubuntu
Besök min sida där jag tar upp coola tips om hur man installerar sitt Ubuntu på bästa sätt
http://www.nissesubuntu.se

Få ut det bästa från ditt brännarprogram
Jag tar upp hur man bäst använder sitt brännarprogram oavsett om det gäller K3B, Brasero eller något annat fritt program
http://www.brannarprogram13.se
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Rune.K »

Rune.K skrev:För min del räcker det med > http://ubuntu-se.org/drupal/aggregator/sources
Men gärna att länken fick en mer framträdande plats, som det är nu så är den svår att hitta.
Bumpar mitt tidigare inlägg.
"planeten" använder jag aldrig.
Däremot > http://ubuntu-se.org/drupal/aggregator/sources använder jag i stort sett dagligen.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av farmfield »

Mmm, 'planeten' förstår jag mig inte riktigt på heller, det hänger nog mest ihop med att sajten är så delad som den är, avdelningarna är inget man bryr sig om verkar det, man håller sig i forumet - kanske svårt att komma ifrån dock... Ubuntu.se's lösning gillar jag skarpt dock, men det är ju en 'köpt' lösning (kommerciella teman & plugins) - ja förutom allt jobb dom lagt ner på det då... Joomla verkar dessutom betydligt enklare att få ihop med phpBB än Drulan (notera att Ubuntu.se dock inte kör phpBB utan vBullentin)

Men vi skall lösa ett bättre "flöde" in i LoCot så småningom, men exakt hur och/eller vilken teknisk lösning det blir vette katten...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Urban Anjar »

Lite OT, men med ett ordentligt bloggverktyg kanske vi kan locka tillbaks en och annan att blogga under ubuntu-se i stället för att blogga överallt annars. Frågan är iofs om det är önskvärt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av ZX Spectrum »

Urban Anjar skrev:Lite OT, men med ett ordentligt bloggverktyg kanske vi kan locka tillbaks en och annan att blogga under ubuntu-se i stället för att blogga överallt annars. Frågan är iofs om det är önskvärt.
Tror inte detta är realistiskt. Bloggare vill ofta vara opartiska, åtminstone vet jag vissa stora bloggare som uttryckt detta.
Med min idé så blir bördan inte så stor för "våra" egna författare utan det görs reklam för bloggare som vill ha reklam och dessutom en fin länk dit, allt på en och samma sida.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Urban Anjar »

ZX Spectrum skrev:
Urban Anjar skrev:Lite OT, men med ett ordentligt bloggverktyg kanske vi kan locka tillbaks en och annan att blogga under ubuntu-se i stället för att blogga överallt annars. Frågan är iofs om det är önskvärt.
Tror inte detta är realistiskt. Bloggare vill ofta vara opartiska, åtminstone vet jag vissa stora bloggare som uttryckt detta.
Med min idé så blir bördan inte så stor för "våra" egna författare utan det görs reklam för bloggare som vill ha reklam och dessutom en fin länk dit, allt på en och samma sida.
Jo, jag är nog inne på samma tankebanor, men också för att vi bloggare har en tendens att vilja skriva om vad som faller oss in även om det råkar röra sig om provokativa åsikter om politik, religion och annat eller bara rent privat blajsnack om vad vi åt till frukost. Vi kan behöva göra ett urval för att få med bara det som är relevant för Ubuntu.

Jag vill ändå framhålla att OM vi vill attrahera fler och bättre bloggare till vår egen sajt, så kan tekniska förbättringar möjligen underlätta.

Å andra sidan kan det finnas strategiska skäl att hålla sig någon annanstans. Jag valde att flytta min blogg från Ubuntu-se till PC För alla (när man kunde blogga där) för att hitta fler läsare bland folk som inte redan var ubuntufrälsta. Det är inte alltid bäst att samla allt på ett ställe i alla fall inte om man vill nå ut till många.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Rekrytering"