'Journalister'/artikelförfattare

HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Jag vill ändå framhålla att OM vi vill attrahera fler och bättre bloggare till vår egen sajt, så kan tekniska förbättringar möjligen underlätta.
Vad är det för förbättringar som måste göras?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:
Urban Anjar skrev:Jag vill ändå framhålla att OM vi vill attrahera fler och bättre bloggare till vår egen sajt, så kan tekniska förbättringar möjligen underlätta.
Vad är det för förbättringar som måste göras?
Vad jag kan minnas var det knepigt att lägga in "knappar" för diverse bloggsök- och räknargrunkor vilka ibland inbegriper javascript. Dessutom tror jag många vill kunna ha ett eget tema eller i alla fall kunna påverka utseendet något.

Dialog med bloggare som är aktivare än jag tror jag är en bra idé...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Vad jag kan minnas var det knepigt att lägga in "knappar" för diverse bloggsök- och räknargrunkor vilka ibland inbegriper javascript. Dessutom tror jag många vill kunna ha ett eget tema eller i alla fall kunna påverka utseendet något.

Dialog med bloggare som är aktivare än jag tror jag är en bra idé...
Jag ska titta på vad det finns för extra bloggmoduler till Drupal.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av ZX Spectrum »

ubuntu.se har en teknisk funktion för att visa när nya bloggar skapas hos bloggarna, då hamnar ett utdrag ur bloggen på forumet och en länk till bloggaren. Detta är både bra och dåligt för jag har ofta svårt att hitta till rätt bloggare när jag behöver söka efter hjälp. Är en bloggare inte speciellt aktiv så hamnar han/hon i skymundan.
Det skulle då vara bättre om vi både hittar en snarlik teknisk funktion och samtidigt har en sida som länkar till alla seriösa bloggare, detta med en förtroendeingivande text för att göra reklam för var och en.

Seriösa bloggare som jag kommer på i brådrasket är dessa:

hund
Påvel
Urban Anjar
Peter Forsberg
HenrikAn

Jag själv bloggar tillsammans med påvel, han inom OpenOffice Write och jag inom OpenOffice Base

Kan hända att jag missat någon.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av CryingFreeman »

Det enda problemet idag är väl att vår webbplats inte har någon integration mellan de olika delarna. I bloggplaneten finns det ju hur mycket material som helst att ösa ur, men det håller sig endast där. Vi skulle behöva en gemensam ingång där man kan uppdatera sig om det senaste i alla delar.

Hade man haft en modul med de 10-20 senaste foruminläggen, en med de 10 senaste bloggrubrikerna, en med de senast uppdaterade wiki-sidorna osv, och dessutom en SSO-lösning, så skulle ju åtminstone framsidan vara värd att besöka. :) Likadant att få in RSS-flöde med bloggplaneten, så att man kan diskutera enskilda bloggar i forumet. I dagsläget är "Hem" helt dött för mig. Likadant med wikin.

Det enda som knyter ihop nu är ju den gemensamma, otroligt statiska headern.

Drupal i all ära, men den aggregator som vi kör idag (för exempelvis twitter-flödet) är ju strykful och pinsamt opraktisk.

För att återknyta till ämnet så tror jag att det skulle räcka långt med att integrera flödet i webbplatsen. Om man som bloggförfattare ser att det man skriver om diskuteras på forumet skulle åtminstone jag tycka att det var roligare att skriva. Nu blir det något eller några inlägg i månaden istället om Ubuntu.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av HakanS »

CryingFreeman skrev:Hade man haft en modul med de 10-20 senaste foruminläggen, en med de 10 senaste bloggrubrikerna, en med de senast uppdaterade wiki-sidorna osv, och dessutom en SSO-lösning, så skulle ju åtminstone framsidan vara värd att besöka.
När vi får till phpBB-Drupal-integreringen så kommer det troligtvis att bli på det sättet.
CryingFreeman skrev:Om man som bloggförfattare ser att det man skriver om diskuteras på forumet skulle åtminstone jag tycka att det var roligare att skriva. Nu blir det något eller några inlägg i månaden istället om Ubuntu.
Men är inte vitsen med att ha en egen blogg att folk skriver kommentarer på ens blogg?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: 'Journalister'/artikelförfattare

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:
CryingFreeman skrev:Hade man haft en modul med de 10-20 senaste foruminläggen, en med de 10 senaste bloggrubrikerna, en med de senast uppdaterade wiki-sidorna osv, och dessutom en SSO-lösning, så skulle ju åtminstone framsidan vara värd att besöka.
När vi får till phpBB-Drupal-integreringen så kommer det troligtvis att bli på det sättet.
CryingFreeman skrev:Om man som bloggförfattare ser att det man skriver om diskuteras på forumet skulle åtminstone jag tycka att det var roligare att skriva. Nu blir det något eller några inlägg i månaden istället om Ubuntu.
Men är inte vitsen med att ha en egen blogg att folk skriver kommentarer på ens blogg?
Om kommentarerna kommer i forumet, i bloggen, i en annan blogg eller på "nyllet" är nog inte hela världen. Problemet är nog mycket att det ena inte integreras med det andra. Det är svårt att hänga med i snacket och svårt att nå läsare.

Samtidigt tror jag att "framsidan" ska vara välstädad och ansad för att passa förstagångsbesökarna. Det behövs en annan och mer ymnig, stökig och dynamisk ingång för aktiva medlemmar, där bloggar, bloggkommentarer, twitter, chat, mailinglistan och allt möjligt annat integreras med forumets hetaste trådar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Rekrytering"