Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av johanre »

Söker härmed er som är villiga och intresserade av att hjälpa till med diverse uppdrag inom ubuntu-se.org. Självklart spelar kompetens inom respektive uppdrag in men god vilja och arbetslust är nog så viktiga. Presentera er själva inom respektive uppdrag ni kan tänka er bidra till så får det diskuteras och avgöras av vår TeamLeader och TeamContact plus medlemmar inom de befintliga grupperna. Roller som finns och eventuellt behöver fyllas på:
  • Forumadministratör - helst med erfarenhet av phpBB3
  • Serveradministratör - inte akut behov men en erfaren Linux serveradmin tackar vi aldrig nej till
  • Översättare - fler är alltid välkomna, gärna med erfarenhet av översättning inom diverse mjukvaruprojekt med öppen källkod.
  • Forummoderatorer - ett uppskattat, fast något otacksamt, uppdrag för att säkerställa att alla följer de överenskomna reglerna.
Finns säkert fler uppdrag som behöver fyllas, t.ex. en Skribent / artikelförfattare men det får de fylla på som har en tydligare behovsbild.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Snyggt arbetat, Johan.
Tack till er övriga som också infann er till senaste IRC-mötet.

Tack. Så här långt. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Meerkat
Inlägg: 74
Blev medlem: 29 maj 2007, 18:40
OS: Linux Mint

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av Meerkat »

Vilka uppgifter ingår som serveradmin här på sajten? Jag är intresserad av att lära mig mer inom det området. Vad bör jag öva på och vilka scenarion ska jag utsätta mig för?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av johanre »

Allt en systemadministratör kan tänkas behöva göra.
Börja med att sätta upp och underhålla en webbserver, gärna i kombination med en mysql databas. Och: räkna med att det tar tid att lära sig :)
drobban
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 sep 2015, 12:05
OS: Mac OS X
Ort: Umeå

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av drobban »

Jag ser att tråden är något gammal och något fattig på svar.

Men jag testar att besvara och hoppas att det fortfarande finns ett intresse av försöka mobilisera ideella krafter :)

Vet inte riktigt vad jag är "intresserad" av.
Men kompetenser som jag kan bidra med är iaf.

Linux i allmänhet.
Bash. (script)
Python.
C.
C++.
JavaScript.
HTML.
CSS.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Hej drobban.

Kul att se att du är intresserad av att hjälpa till.
Jag hoppas att du får ett gensvar. Förmodligen från Johan R-e, men kanske också från HåkanS. Den senare är ju TeamLeader och blir nog som sådan glad över, att få fler friska krafter till sig för att gemensamt leda vår skuta.

Välkommen till oss och forumet
och Lycka Till! ;) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
drobban
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 sep 2015, 12:05
OS: Mac OS X
Ort: Umeå

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av drobban »

Tack tukken.
Men du då vet jag vem som styr skutan. Får se om jag får någon respons.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av HakanS »

drobban skrev:Vet inte riktigt vad jag är "intresserad" av.
Men kompetenser som jag kan bidra med är iaf.

Linux i allmänhet.
Bash. (script)
Python.
C.
C++.
JavaScript.
HTML.
CSS.
Just här, i det Svenska LoCot, ser jag inte direkt att vi har behov av just de kompetenserna. Det vi har behov av är forumadministratör, serveradministratör, forummoderatorer och översättare.
Den globala Ubuntu-gemenskapen har dock behov av frivilliga personer med programmeringskompetens.

Du har angivit att du använder Mac OS X och inte Ubuntu. Varför det?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

HakanS skrev:
drobban skrev:Linux i allmänhet.
Bash. (script)
Python.
C.
C++.
JavaScript.
HTML.
CSS.
Just här, i det Svenska LoCot, ser jag inte direkt att vi har behov av just de kompetenserna. Det vi har behov av är forumadministratör, serveradministratör, forummoderatorer och översättare.
Skulle nog kunna tänka mig att utvidga beskrivningen av behovet något. Exempelvis finns det väl utrymme för förbättringar av webbplatsen, och där är några av områdena ovan relevanta. Vidare: Antalet personer som hjälper till att svara på supportfrågor är knappast för många, och där är vissa programmeringskunskaper värdefulla emellanåt. Vill också nämna ett område som vi har försummat under en längre tid, men där det verkligen finns ett behov: Marknadsföring av Ubuntu i Sverige.
HakanS skrev:Den globala Ubuntu-gemenskapen har dock behov av frivilliga personer med programmeringskompetens.
Så är det förstås, och det behovet är i praktiken oändligt. Samtidigt bör vi väl se Ubuntu Sverige som en del av den större gemenskapen. I tråden Bug i LibreOffice Writer håller vi t ex på att försöka lösa en bugg som uppträder när LibreOffice används på svenska genom att patcha kod i C++.


@drobban: Jag skulle föreslå att du till att börja med 'hänger' här i forumet ett tag för att bekanta dig med vad vi håller på med till vardags. Därigenom kommer du snart att få en egen känsla för vilka möjligheter det finns att bidra lokalt.

Om du är intresserad av att bidra centralt, så tror jag att ett bra sätt att börja är att jobba med felrapporter och föreslå lösningar.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av Pink Panther »

Att du anmäler dig frivilligt "drobban", all respekt. Att du kör Mac OS X har i mina ögon ingen betydelse.

Jag har själv massor att utföra i mitt liv just nu. Viktiga saker.

Men om vi endast kan lyfta mötesplatsen några enstaka procent är det en stor framgång. Den här utstakade vägen fungerar bevisligen inte längre. En hård linje rörande "endast Ubuntu". Det har funnits en tid när det var liv rörelse i gemenskapen både positivt och negativt. Men jag väljer att tänka på det som var positivt för många år sedan i gemenskapen.

Det fanns fotbollstrådar och mycket annat. Gemenskapen var en levande,formbar och intressant mötesplats för besökare utan att Ubuntuhjälpen för nybörjare var eftersatt.

Det är inte endast ett minskat intresse för Linux som är orsaken.

Titta på Swedroid.

Om ledningen för Swedroid valt samma linje, här talar vi endast om Android, (hjälp) lär de säkert inte varit lika framgångsrika.

Stanna upp, tänk om, gör rätt.

Det var rätt tänkt från början, men under många år har de förvandlats till vad?

Jag lovar medlemmar kommer tillbaka och nya tillkommer om konceptet är rätt.

Fler användare av Ubuntu Linux.
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Engagerade medlemmar till uppdrag inom ubuntu-se.org

Inlägg av bittin »

Hjälper gärna till som Moderator eller Admin
Som jag sagt i tidigare IRC-Möten också
Skriv svar

Återgå till "Rekrytering"