Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Tangentbord, möss och ritplattor
markus.lar
Inlägg: 136
Blev medlem: 08 jul 2008, 08:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av markus.lar »

Hej!

Jag har en lite äldre Asus UL30VT, som alltid krävt lite handpåläggning för ubuntu.

Varje gång jag installerat något, har denna sida varit min bibel. http://wiki.daviddarts.com/Ubuntu_Maver ... sus_UL30VT

Däri ligger bland annat två stycken script, som jag använt för ljusstyrkan på skärmen.

För att öka skärmstyrkan.

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/acpi/asus-brn-up.sh

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
#levels:  5 11 17 23 29 35 41 47 53 59 65 72 79 86 93 100
acpi_fakekey $KEY_BRIGHTNESSUP
levels=([0]=5 [1]=11 [2]=17 [3]=23 [4]=29 [5]=35 [6]=41 [7]=47 [8]=53 [9]=59 [10]=65 [11]=72 [12]=79 [13]=86 [14]=93 [15]=100)
CLvl=`cat /proc/acpi/video/VGA1/LCDD/brightness |grep current: |cut -c 10-`

for ite in {0..15}
do
	if [ ${levels[$ite]} -eq $CLvl ]; then
		if [ ${levels[$ite]} -ne "100" ]; then CLvl=${levels[$ite+1]}; fi
		break
	fi
done

echo $CLvl > /proc/acpi/video/VGA1/LCDD/brightness
FÖr att minska.

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/acpi/asus-brn-down.sh

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
#levels:  5 11 17 23 29 35 41 47 53 59 65 72 79 86 93 100
acpi_fakekey $KEY_BRIGHTNESSDOWN
levels=([0]=5 [1]=11 [2]=17 [3]=23 [4]=29 [5]=35 [6]=41 [7]=47 [8]=53 [9]=59 [10]=65 [11]=72 [12]=79 [13]=86 [14]=93 [15]=100)
CLvl=`cat /proc/acpi/video/VGA1/LCDD/brightness |grep current: |cut -c 10-`

for ite in {0..15}
do
	if [ ${levels[$ite]} -eq $CLvl ]; then
		if [ ${levels[$ite]} -ne "5" ]; then CLvl=${levels[$ite-1]}; fi
		break
	fi
done

echo $CLvl > /proc/acpi/video/VGA1/LCDD/brightness
Problemet nu ligger i att dessa två filer som jag är inne och redigerar i, inte existerar i senaste ubuntu/xubuntu. Jag undrar nu om ni vet var denna skärmljusfunktion styrs i 12.10-versionen av Ubuntu?

Alternativet är ju att jag helt enkelt binder tangentbordknappar till egna script. Jag har försökt göra det, men inte fått det att fungera. Scripten måste köras med sudo-rättigheter som det verkar, och jag vet inte hur jag lyckas få in det i en tangent-kombinations-bindning. Har ni några tips?
Senast redigerad av 1 markus.lar, redigerad totalt 21 gånger.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av ubot »

Testat detta?
In some cases the ACPI BIOS provides the interfaces required to control the backlight through the generic ACPI interface, but the actual methods are not implemented. So the ACPI driver register with the hardware and prevents any laptop specific drivers from doing so. In those cases it is possible to prevent the ACPI backlight driver from starting by adding the following line to the kernel boot parameters:

acpi_backlight=vendor
Så här sätter du en kernel boot option (temporärt och permanent): https://wiki.ubuntu.com/Kernel/KernelBootParameters (läs fr.o.m. Temporarily Add a Kernel Boot Parameter for Testing och resten av sidan.)

Det står i en av kommentarerna i den här buggtråden (som handlar om just ditt problem) att det fungerar: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/542296
markus.lar
Inlägg: 136
Blev medlem: 08 jul 2008, 08:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av markus.lar »

Hej!

Jag har provat att sätta in kommandot i grub, men utan resultat.
Jag kan köra kommandon separat med sudo-rättigheter i terminalen och på så vis styra skärmstyrkan, men kan inte lista ut hur jag binder dessa sudo-beoende script till tangentbordskombinationer.

I tidigare Ubuntu.versioner har det funnits scrip-filer i /etc/acpi/ som jag har kunnat redigera, med de rader som omnämnts i inlägget ovan. DÄrefter har det fungerat I Den senaste versionen (12.10), så har dessa filer försvunnit. Det verkar som om de inte längre är aktuella kanske, men hur gör jag då tro?
markus.lar
Inlägg: 136
Blev medlem: 08 jul 2008, 08:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av markus.lar »

Jag verkar heller inte kunna använda mina FN-kombinationer för att höja och sänka volymen i xubuntu. Jag får indikeringar att det ändras, men inget sker.

Däremot fungerar det att stänga av touchpaden direkt, utan problem vilket inte fungerat tidigare. Något är allt lite mystiskt här... Stänga av och på det trådlösa nätverkskortet fungerar (också via en FN-kombination).
markus.lar
Inlägg: 136
Blev medlem: 08 jul 2008, 08:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av markus.lar »

Det som är mystiskt, är att nu, efter att jag tagit bort allt i grub och bara lämnat kvar "quiet splash", samt tagit bort alla egenscript och referenser. Så hoppade plötsligt ljusknapparna igång. Däremot fungerar det inte att reglera ljudet....
markus.lar
Inlägg: 136
Blev medlem: 08 jul 2008, 08:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av markus.lar »

För att efter en omstart, inte fungera igen. Kombinationerna för att reglera ljuset på skärmen. Så nu, nu fungerar det ej.
markus.lar
Inlägg: 136
Blev medlem: 08 jul 2008, 08:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av markus.lar »

Ok!

Lösningen finns nu för bakgrundsbelysningen.

Jag har tagit bort allt vad referenser heter hit och dit, med konstiga script och annat.

Istället la jag bara till "acpi_backlight=vendor" i GRUB, och det verkar fungera. Nu gäller det bara att få igång ljudknapparna, men det är en annan issue.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av ubot »

Istället la jag bara till "acpi_backlight=vendor" i GRUB, och det verkar fungera. Nu gäller det bara att få igång ljudknapparna, men det är en annan issue.
Okej. Bra. Då fungerar den lösningen för att få igång knapparna på bakgrundsbelysningen på UL30VT. Ett steg i rätt riktning.
Jag antar att du vet att UL30VT använder nVidias Optimus-teknologi. Det innebär att du kan stänga av nVidia-grafikkortet med Bumblebee.

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable && sudo apt-get update

Kod: Markera allt

sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia
markus.lar
Inlägg: 136
Blev medlem: 08 jul 2008, 08:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Screen brightness i 12.10 - tangentkombination med sudo?

Inlägg av markus.lar »

Hej!

Det är ett bra tips du tar upp. Jag använder Bumblebee för att stänga av Nvidiakortet på min UL30VT. Det fungerar bra, även om kortet någon gång ibland verkar komma igång, men det ger en klart bättre batteritid! :) Samt en svalare dator!

//Markus
Skriv svar

Återgå till "Inmatning"