Tangentbordslayout

Tangentbord, möss och ritplattor
Användarvisningsbild
Skates
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 maj 2009, 10:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Tangentbordslayout

Inlägg av Skates »

Hej!

Har just installerat UbuntuGnome 14.04 Nyinstallation, hade 13.10 tidigare på denna maskin. En konstig sak som hänt efter installationen är att tangentbordslayouen har ändrats så att @ ligger på [AltGr+Q] istället för på [AltGr+2] som man är van. I övrigt så funkar svenska tecken [öäå] helt normalt.

Vad är detta? Vad kan man göra för att få upp @ till [AltGr+2]?

//Skates
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Både AltGr+2 och AltGr+Q borde funka. Kanske är fel layout inställd? Gå till Systeminställningar -> Textinmatning. Ser du där Svensk överst i listan? Klicka annars på plus-knappen och välj Svensk.
Användarvisningsbild
Skates
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 maj 2009, 10:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Skates »

Hej!

Nej, [AltGr+2] ger tecknet € (Euro)

I Systeminställningar -> Tangentbord -> Layoutinställningar har jag Svensk som översta alternativ i listan

På en annan maskin så har jag Lubuntu 14.04 och på den så ger både [AltGr+2] och [AltGr+Q] -> @ Konstigt

//Skates
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av JoWa »

Jag hade samma symptom i min första Ubuntu-installation (11.04 via Wubi). Alla inställningar såg rätt ut och jag kom aldrig på vad som var fel. Efter ca en vecka gjorde jag en riktig Ubuntu-installation, och då var det rätt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Om du går till Layoutinställningar, markerar Svensk och klickar på knappen som liknar ett tangentbord, så bör du få upp en bild med det inställda tangentbordet. Verkar den stämma med ditt fysiska tangentbord? Vad händer t ex om du trycker <AltGr+5> (vilket är den kombination som skall resultera i €)?
Användarvisningsbild
Skates
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 maj 2009, 10:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Skates »

@JoWa: Jag har gjort en "riktig" installation, laddat ner iso-fil, formaterat om disken och gjort en fullständig nyinstallation

@Gunnar Hjalmarsson: Om jag trycker [AltGr+5] så resulterar det också i €.
Bilden är "korrekt" i förhållande till verkligheten: Den visar alltså @ på Q-tangetnten och € på 2-tangenten och 5-tangenten Se screenshot:

Bild
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
Användarvisningsbild
tommybe1
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 apr 2010, 13:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Höör

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av tommybe1 »

Det har hänt mig också. Jag gick till layoutinställningar som Gunnar säger. Inställningen stod på Svensk, men jag tryckte ändå på Svensk och då blev det ok. Men du får göra det varje gång du startar upp. Jag hade gjort en ren installation.
Nu har jag installerat om och nu är det ok. (Jag blev bombaderad av spam, och fick 33 st filer smittade.)
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Skates skrev:Om jag trycker [AltGr+5] så resulterar det också i €.
Bilden är "korrekt" i förhållande till verkligheten: Den visar alltså @ på Q-tangetnten och € på 2-tangenten och 5-tangenten
Ok, då är det åtminstone konsekvent. ;) Jag gjorde lite 'research', och... Vad får du för svar om du kör detta kommando i ett terminalfönster:

grep -A 10 Swedish /usr/share/X11/xkb/symbols/latin | grep AE02

Själv får jag:

Kod: Markera allt

    key <AE02>	{ [         2,   quotedbl,           at,  twosuperior ]	};
och på min Ubuntu 14.04 (inte UbuntuGNOME) är det tredje värdet inom hakparenteserna på den raden styrande för vilket tecken AltGr+2 resulterar i.

Om din rad är identisk med min, kan du pröva att köra kommandot:

sudo dpkg-reconfigure xkb-data

och sedan logga ut och in igen.
Användarvisningsbild
Skates
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 maj 2009, 10:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Skates »

Hej!

När jag kör Grep-komandot så får jag också samma rad. Jag antar att det tredje värdet inom hakparentesen "at" avses styra att det ska komma ett @-tecken.

Så, jag har kört sudo dpkg-reconfigure xkb-data och sedan startat om datorn. Men det hjälpte inte. Fortfarande €-tecken på [AltGr+2]
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ok. Här är det tyvärr slut på idéer. Kanske är det något Ubuntu GNOME-specifikt som ställer till det, kanske är det något annat...

JoWa och tommybe1 har pekat på ominstallation som något som kan vara värt att försöka. Annars, om ingen annan hoppar in med någon genialisk lösning, får du väl försöka vänja dig vid AltGr+Q. ;)
Användarvisningsbild
Skates
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 maj 2009, 10:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Skates »

ok, tack för ditt engagemang, hur som helst

(Jag tänker - kan tangentbordlayout skilja sig mellan Sverige och Finland - och kan i så fall min installation fått för sig att jag är finlandssvensk?)

//Skates
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
Användarvisningsbild
Skates
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 maj 2009, 10:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Skates »

Jag har löst problemet med mitt @-tecken. Lösningen var att gå in på Tweaks, välja "Typing" och sedan ändra valet för valet "Lägger till valutatecken till vissa tangenter" från värdet "Euro på 2" till "Disabled"
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Så bra.

Mycket märkligt, dock, om det är default-inställningen i UbuntuGNOME.
idgforum
Inlägg: 66
Blev medlem: 14 maj 2011, 09:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av idgforum »

Fattar inte vad ni skriver om. Tangentbordlayoten är ju borta. Ett till steg bakåt med Ubuntu.
Efter massa bökande efter filmen fick jag ordning på det.
I5 4690K Server med 1 SSD 3 2TB Mekaniska och diverse överblivna 2,5 tummare
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

idgforum skrev:Fattar inte vad ni skriver om. Tangentbordlayoten är ju borta.
Nej, det är den naturligtvis inte. Från och med 13.10 finns den under Systeminställningar -> Textinmatning. Det fönstret hanterar både vanlig tangentbordslayout och mer avancerade textinmatningsmetoder med hjälp av t ex IBus.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Tangentbordslayout

Inlägg av Broder Tuck »

Titt som tätt råkar jag ut för detta.
Jag förstår det när jag försöker att ange ett specifikt lösenord med å och ö i sig. Blir det fel på lösenordet, så visar det sig vara just detta. Ibland kollar jag i förväg genom att på raden ovanför i inloggningsrutan lägger jag in lite åäö. Blir t.ex. å en klammer: [ så vet jag att det är fel. Även om panelen visar 'sv' för språk, så är det fel.

Varje gång löser jag det med att göra som tommybe1 skriver. Trycker därtill på gör det för hela systemet i systeminställningar. Någon gång 'biter' det inte, visar det sig. Då väljer jag att återigen trycka på 'svenska' och 'för hela systemet' och då loggar jag ut och börjar om med inloggningen i startfönstret.

Det har hitintills alltid lyckats hos mig.
(jag kör inte gnome, utan unity, men det går kanske lika bra att testa i gnome.
tommybe1 skrev:Det har hänt mig också. Jag gick till layoutinställningar som Gunnar säger. Inställningen stod på Svensk, men jag tryckte ändå på Svensk och då blev det ok. . . . .
Jag hoppas att det löser sig för dig också. Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Inmatning"