Problem med tangentbordet

Tangentbord, möss och ritplattor
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Tjadden »

johanre

Så är det, det flyttar inte på sig av sig självt dessa reglage.
Den text som tillkommer om vertikal eller horisontalt, m.m blir jag inte klok på?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev: Tangentbordet kan stundvis fungera bra, men rätt ssom det är får jag dubbla bokstäver i nästan varenda ord och jag går in för att justera läget med att föra fram fföraren några snäpp framåt eller bakåt. Här ser du endast konsonanter som är dubblerade på två ord?
Om tangentbordet stundals fungerar bra och därefter börjar strula låter det som att något är glapp eller fel i tangentbordet. Skaffa ett annat och se om problemet försvinner.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag kanske borde poängtera en sak om trådlös USB, jag har en D-link och mitt Internet
så kör Comhem med Netgeard Router, alltså trådlöst.
När jag testade med mitt gamla skrivbord uppstod samma fel?
Nu har jag läst mig till att kunna använda D-link som trådlöst USB.
och på det sättet så skulle tangentbordet fungera perfekt?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... b-s-p94120
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Nu har jag läst mig till att kunna använda D-link som trådlöst USB. och på det sättet så skulle tangentbordet fungera perfekt?
Den sida som du länkar till handlar om ett trådlöst nätverkskort som man kopplar in på USB porten.

Hur hade du tänkt dig att ditt tangentbord skulle börja fungera perfekt genom att du skaffar ett nätverkskort för trådlöst som du kopplar in på USB.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:När jag testade med mitt gamla skrivbord uppstod samma fel?
Det borde du väl veta bäst själv. Men du har skrivit tidigare i tråden att det inte var några problem med det gamla tangentbordet.
Tjadden skrev:Jag kanske borde poängtera en sak om trådlös USB, jag har en D-link och mitt Internet
så kör Comhem med Netgeard Router, alltså trådlöst.
....
Nu har jag läst mig till att kunna använda D-link som trådlöst USB.
och på det sättet så skulle tangentbordet fungera perfekt?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... b-s-p94120
På vilket sätt menar du att ett usb-nätverkskort skulle kunna åtgärder problemen med ditt tangentbord?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Tjadden »

Min betoning syftade på att använda D-linken och då måste man ha ett trådlöst nätverks kort
enligt både du och Nemo, jaha, måste man ha det?

Varför inte mitt gamla Tangentbord fungerar har jag inte någon förklaring på.
Om det har med en Router för internet att göra?
När mitt Tangentbord fungerande, så hade jag inte denna Router beroende på en annan Bredbandsleverantör som hade internet via tråd!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Tjadden »

Hurra jag har hittat felet "trodde jag" genom att skifta plats med Musens USB uttag och då fungerade båda Tangent borden och musen var lite hackig, jag har gjort en uppdatering på just den USB porten!
Men någon enstaka gång har jag fått en dubblering med bokstaven (a) annars fungerar det bra.
Har funderat på om jag slår på en tangent uppstår dubblering på slagna tangentens bokstav? Jag har testat det här genom att slå på tangenterna och endast (a) har reagerat på det. Går det inte att kalibrera tangenterna hur löst eller hårt det måste vara för bästa funktion?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Min betoning syftade på att använda D-linken och då måste man ha ett trådlöst nätverks kort enligt både du och Nemo, jaha, måste man ha det?
Varken jag eller Nemo har nämnt att du måste ha ett trådlöst nätverkskort. Det är för övrigt en helt annan fråga.
Tjadden skrev:Varför inte mitt gamla Tangentbord fungerar har jag inte någon förklaring på.
Om det har med en Router för internet att göra?
När mitt Tangentbord fungerande, så hade jag inte denna Router beroende på en annan Bredbandsleverantör som hade internet via tråd!
Jag har mycket svårt att tro att ditt tangentbordsproblem har med störningar från din router att göra.
Som sagts tidigare; Det troligaste är att det är fel på ditt tangentbord. Köp ett nytt.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Min betoning syftade på att använda D-linken och då måste man ha ett trådlöst nätverks kort enligt både du och Nemo, jaha, måste man ha det?
Om du vill ansluta din dator till din router med trådlöst nätverk, då behöver du ett trådlöst nätverkskort. Men jag förstår inte vad detta har med ditt problem med tangentbordet att göra.
Tjadden skrev: Varför inte mitt gamla Tangentbord fungerar har jag inte någon förklaring på.
Om det har med en Router för internet att göra?
I ett inlägg från den 24 juni i denna tråd skrev du:
Tjadden skrev:Mitt gamla tangentbord HP fungerade, däremot är bokstäverna mycket utslitna och delvis borta!
Du har själv konstaterat för snart 3 månader sedan att ditt gamla tangentbord fungerar. För övrigt finns det ingen koppling mellan vad som händer i ditt tangentbord och vad som sker i din router.
Tjadden skrev: När mitt Tangentbord fungerande, så hade jag inte denna Router beroende på en annan Bredbandsleverantör som hade internet via tråd!
Om ditt tangentbord slutat fungera efter byte av router är nog med ett olyckligt sammanträffande än att routern på något sätt skulle påverka ditt tangentbord. Eftersom du själv konstaterat att ditt gamla tangentbord fungerar, men att ditt nya strular är den enklaste lösningen att du byter ut ditt nya tangentbord.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag frågar för att jag inte vet och får svar att jag vet? Med svar att jag påstår.
Visst det är bara att köpa nytt när något är trasigt det är bra för samhällets ekonomi.
Tyvärr så har jag jobbat i 50 år som Reparatör inom industrin och är yrkesskadad att vilja
laga allting som är trasigt.
Det här med datorns funktioner borde ni kunna fram och baklänges och jag litar på er fullständigt!!
Detta tangentbord fungerar perfekt på Windows där de har ett hjälpprogram som automatiskt gör en konfiguration, varför har inte Ubuntu något hjälpprogram?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag frågar för att jag inte vet och får svar att jag vet? Med svar att jag påstår. Visst det är bara att köpa nytt när något är trasigt det är bra för samhällets ekonomi.
Tyvärr så har jag jobbat i 50 år som Reparatör inom industrin och är yrkesskadad att vilja
laga allting som är trasigt.
Det är inget fel i det. Det är helt upp till dig hur mycket tid du vill lägga på att lösa ditt tangentbordsproblem.
Tjadden skrev:Detta tangentbord fungerar perfekt på Windows där de har ett hjälpprogram som automatiskt gör en konfiguration, varför har inte Ubuntu något hjälpprogram?
Jag vet inte vad det är som behöver konfigureras. Har aldrig gjort något sådant varken i Windows eller Ubuntu, utan det har bara varit att plugga i och börja använda.

Vad du kan göra för att komma vidare är:
Byta tangentbord som föreslagits av mig och Håkan
Prova ditt tangentbord i en annan version av Ubuntu, t.ex. 14.04 och se om du får samma problem.
Köra från en live USB för Ubuntu och se om det gör någon skillnad.

Det snabbaste och enklaste vore att du provar med ett annat tangentbord och ser om problemet försvinner.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Bortsett attt det jag skrivit på internet har ffuungerat nästan tootalt klanderffritt men nu när jag skriiver här, så liknar det en kolapps, jag låter texten bbli kvar så ser du hur det är?

Har nu gått in och ställt om reglagen, nu får vi se vad som händer denna skrivna rad???
Perfekt, men så här får jag hålla på lite då och då trots att jag har markerat om ingen skillnad från fönster till annat fönster eller sida efter sida på Webben.

Men du, mitt gamla Tangentbord fungerar efter att jag fick göra en uppdatering på USB porten som innan var dålig?
Men jag får nog köpa ett nytt Tangentbord, men vilket märke är bäst? För ett rimligt pris?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Broder Tuck »

:) Nu är jag nyfiken gul,
vad är det för uppdateringar du gör på usbportarna?
Det är jag nyfiken på.

Även det, att du avslutar meningen med ett frågetecken.
Är meningen avsedd som en fråga, eller är det en fråga om att usbporten kanske var dålig?
Tjadden skrev:. . . efter att jag fick göra en uppdatering på USB porten som innan var dålig?
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Tjadden »

Tucken
Det har hänt förut att man får en uppdatering eller konfiguration av USB port, något händer i alla fall till det bättre.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med tangentbordet

Inlägg av Nemo »

Men jag får nog köpa ett nytt Tangentbord, men vilket märke är bäst? För ett rimligt pris?
Jag vet inte vilket märke som är bäst. Det är individuellt vad var och en uppfattar som bra. Det är dock bra om du har möjlighet att provkänna på tangentbordet innan och bilda dig en egen uppfattning om det känns skönt att skriva med.

Mitt eget favorittangentbord är från 1984 och det har en mycket speciell och skön känsla i tangenterna samt ett speciellt klickljud som jag inte hittat igen i nyare tangentbord.

Du får prova eller låna från någon kompis och testa hur det är och fungerar.
Skriv svar

Återgå till "Inmatning"