Acer Aspire ES 15

Tangentbord, möss och ritplattor
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Acer Aspire ES 15

Inlägg av eson57 »

Vilken kärna fick du igång den på?
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Acer Aspire ES 15

Inlägg av Broder Tuck »

mindflow skrev: . . . Passar på att fråga här så jag slipper skapa en ny tråd. Har för mig att jag haft Open office i en linux burk innan, finns inte det kvar för linux? Hittar det inte i pakethanteraren, enbart libreoffice .. Men det ser ut som om man måste betala för den?
LibreOffice är fortsättningen på OpenOffice. Utvecklarna startade LibreOffice när ägarna till OO började att inrikta sig åt fel håll.

Se LibreOffice som det fria alternativet. Det är dessutom fritt, i avseende på kostnad. Finns i din "programvara för Ubuntu". Det är bara att installera. ;)

Använder den själv och är mer än nöjd.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
mindflow
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 sep 2017, 21:59
OS: Windows

Re: Acer Aspire ES 15

Inlägg av mindflow »

Broder Tuck Tack för svar, blev fundersam då jag var tvungen att logga in på något som heter "Snap Store"..
eson57 skrev:Vilken kärna fick du igång den på?
Jag fick igång den på 4.10.0-33-generic .. Men kanske borde uppgradera den?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Acer Aspire ES 15

Inlägg av eson57 »

Nej, det tycker jag inte. Uppgradera när du får nästa ordinarie uppgradering via uppdateringshanteraren.
Alltid på kanelen!
mindflow
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 sep 2017, 21:59
OS: Windows

Re: Acer Aspire ES 15

Inlägg av mindflow »

eson57 skrev:Nej, det tycker jag inte. Uppgradera när du får nästa ordinarie uppgradering via uppdateringshanteraren.
Ok, då gör jag så. Tack igen för all hjälp..
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Acer Aspire ES 15

Inlägg av Broder Tuck »

Mindflow.
Ett litet tips om terminalen.
De kommandon du skriver/klistrar in i, anger i, en terminal och sedan trycker på enter, de sparas i en dold fil, ett dokument, så de kan du sedan nå igen, om du skulle behöva. Dokumentet ligger bland de sista dokumenten i din /Home-mapp och heter " .bash_history ".

Du når dokumentet inifrån din terminal på ett, av två sätt.
Antingen skriver du in ordet " history " på platsen för kommandon klickar " enter " och får hela listan därefter, eller söker för varje enskilt, tidigare kommando genom att klicka på tangentbordets "uppåtpil".

Rad för rad av de kommandon du valt att köra genom terminalen listas på egen rad. Med början av det sista kommandot, upp till det första, äldsta. Har du stegat dig bakåt, uppåt, i history kan du även använda nedåtpilen sedan, när du har kommit in på listan.

För hur länge de sparas i history, det vet jag inte, men jag själv har nästan tusen rader, med en rad per kommando.

Radnummer visas inte i terminalen, men väl i dokumentet, om du väljer att öppna dokumentet via home och där, i huvudmenyn för /Home väljer att " visa ", " visa dolda filer " i följande dialogruta.

Nu kan du se dokumentet .bash_history i ditt /Home och i huvudmenyn för det dokumentet väljer du "redigera", "inställningar" sedan "visa". På första raden finns "visa radnummer" på en följande dialogruta.
Den inställningen finns sedan även på filen .bash_history

Mycket text blev det, men jag försöker att leda dig fram och rätt på . . . ;D
De kommandon som du har använt i t.ex. denna tråd, kan du således söka fram via uppåtpilen. När du är inne i den förteckningen kan du sedan också söka med neråtpilen till de kommandon som du har passerat.

Vill du köra ett kommando som du har hittat enligt ovan, så behöver du bara markera det. Gå ut till höger på raden, efter texten och där högerklickar du (med en mus), eller tvåfingerklickar på touchpaden på en bärbar t.ex.. Du väljer alltså samma rad, men utanför det markerade kommandon och väljer "klistra in".

När du sedan trycker på "enter", flyttas du omedelbart till terminalens sista rad, där står kommandot och du har redan startat det.

Vill du sedan till ett kommando nära det du startade på detta vis, kan du snabbt gå till raden för kommandot du redan kört, genom att snabbscrolla till kommandot du markerade först. Markeringen av det kommandot finns kvar. Enkelt, eller va'?
;D 8)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
mindflow
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 sep 2017, 21:59
OS: Windows

Re: Acer Aspire ES 15

Inlägg av mindflow »

Tack för tipset, såg det inte fören nu. Jag skriver ner allt i en text fil med en liten förklaring, sedan kan jag gå tillbaka och hitta lösningar på mina problem den vägen. Har en hel del text redan nu, men mycket av texten gäller irc och irc servrar, botar mm. Var många år sedan jag höll på med *nix system över huvud taget så glömt bort väldigt mycket..
Skriv svar

Återgå till "Inmatning"