Mounta olika USB-diskar till samma mountpoint

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Osterberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 apr 2009, 22:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Mounta olika USB-diskar till samma mountpoint

Inlägg av Osterberg »

Hej,

Detta vill jag åstadkomma: Använda 5st USB-diskar som "backupband".
När någon av de 5 diskarna pluggas in så ska de mountas till samma mountpoint oberoende av vilken disk det är av de 5.
Jag e nybörjare på Ubuntu & Linux men vad jag har förstått så kan man åstadkomma detta med nått som kallas udev och diverse script som mountar detta på rätt sätt?
Jag har läst denna: http://www.linuxquestions.org/questions ... nt-511917/ men jag vill ha den mer generell.
Det bästa vore om den fungerade som om allt som sätts in i "USBingång1" och är av typen DISK ska mountas som /media/Backup & göras tillgängligt via NFS.
Är det någon som har koll på om det går att göra och i så fall hur?

Tackar!
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Mounta olika USB-diskar till samma mountpoint

Inlägg av David Andersson »

USB-minnen brukar monteras i /media/XXX där XXX är volume label för filsystemet. Jag vet inte om det är samma med USB-diskar, men om du provar att sätta samma label på alla fem.

(Lite olika kommandon för olika filsystem: e2label, mlabel. Kolla man-sidorna.) (Ej testat)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Mounta olika USB-diskar till samma mountpoint

Inlägg av Rune.K »

Håller med David Andersson.
Det borde fungera så, label har varit med ett bra tag.
Dock har jag inte heller testat.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Mounta olika USB-diskar till samma mountpoint

Inlägg av Osprey »

Annars så går det ju också alldeles utmärkt om man manuellt monterar disken till samma monteringspunkt när man ansluter den. I "/dev" får diskarna ett namn (typ "/dev/sdh1") som i första hand beror på vilken USB-kontakt de är inpluggade i. Om man hela tiden använder samma USB-kontakt som kanske heter "sdh1" så kan man ju montera den manuellt var man vill med t.ex:

Kod: Markera allt

sudo mount /dev/sdh1 /mnt
Om man istället använder en annan USB-kontakt så bör det bli ett annat namn och man får kanske vid något tillfälle istället använda:

Kod: Markera allt

sudo mount /dev/sdi1 /mnt
Och givetvis kan man byta ut "/mnt" ovan mot en mapp som man skapat och kallar för vad man vill... :)

[Edit] Det gör förresten ingenting om disken också skulle bli automonterad under "/media" eftersom Linux/Unix tillåter att man monterar en disk på mer än en plats samtidigt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Osterberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 apr 2009, 22:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Mounta olika USB-diskar till samma mountpoint

Inlägg av Osterberg »

Hej,

Ska prova "label" om det fungerar.
Som det är nu hamnar varje USB disk på olika /dev/ vilket gör det svårt att automatiskt mounta dem till samma varje gång.

Återkommer.

Skriv svar

Återgå till "Lagring"