ny cd/dvd fungerar ej [LÖST]

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
RunningCloud
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 aug 2009, 10:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Grästorp

ny cd/dvd fungerar ej [LÖST]

Inlägg av RunningCloud »

ubunty 9.04
Jag hade problem med den gamla DVDn(dålig läsbarhet av DVD som börjat hacka) och bytte ut den och nu fungerar inte DVD-delen i den nya brännaren, den läser alltså bara CD skivor. Jag har testat med att ändra på byglingen men utan önskvärt resultat. Om man byter en hårdvara måste man då göra på något speciellt sätt i ubuntu?
Senast redigerad av 1 RunningCloud, redigerad totalt 10 gånger.
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: ny cd/dvd fungerar ej

Inlägg av Rune.K »

Vad jag vet så är det inget speciellt man behöver göra i Ubuntu om man byter CD/DVD-läsare.
Prova att googla på namnet på läsaren plus Ubuntu eller Linux.
Googlade lite själv och hittade den här sidan http://www.linux.com/news/hardware/driv ... d-out-here tyvärr inget om just DVD-läsare.
RunningCloud
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 aug 2009, 10:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Grästorp

Re: ny cd/dvd fungerar ej

Inlägg av RunningCloud »

Jag har googlat huva! men hittar inget bra än. Jag har nog köpt en ny dvd-spelare i onödan för när jag satte in den nya var det samma visa. Det har gått jättebra att kolla på dvd-filmer tidigare. Jag har iof gjort en förändring och det är att, tidigare använde jag en TV(tjock) som var kopplad från tv-kortet i datorn via en scartadapter. (video ut från tv-kort). Jag har nu köpt en 24" dataskärm och kopplar nu in den i svga kontakten på grafikkortet istället. Kan det vara något problem med korten som "tar ut" varandra?
Edit:Det blev fel.. jag hade naturligtvis TVn kopplad via video ut från grafikkortet, ett Club 3D ATI Radeon X300se.
Jag har testat att göra nyinstallation av 9.04 0ch 9.10 men med samma resultat oavsett om jag spelar upp med XBMC, VLC eller Totem. Jag har försökt att installera nyare grafikdrivrutiner via EnvyNG med resultat att, efter uppstarten och ubuntuloggan så ser man bara två loggor bredvid varandra i övre halvan av skärmen och i den nedre är det rader med "skräp" och skärmen verkar hänga sig. Så nått verkar knepigt med grafiken kanske?
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
RunningCloud
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 aug 2009, 10:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Grästorp

Re: ny cd/dvd fungerar ej [LÖST]

Inlägg av RunningCloud »

Jag får väl märka tråden som löst då symtomen är borta nu. Så här gjorde jag:
Jag testade att ta bort mitt TV-kort, ett Hauppauge WinTV-HVR 1300 och gjorde sedan en "clean" ominstallation av ubuntu 9.10 och vips så fungerade det bra. Så tydligen blir något jobbigt för datorn med det TV-kortet och om man försöker kolla på DVD-film. ???
Det är väl bara att bryta ihop och komma igen senare 8)
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
Skriv svar

Återgå till "Lagring"