Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest? [LÖST]

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
tosv
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 nov 2006, 01:57
OS: Ubuntu

Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest? [LÖST]

Inlägg av tosv »

Hej!

Nu är saken den att när jag startar min dator så flimrar det snabbt förbi ett meddelande som säger "s.m.a.r.t disabled". Datorn är ett fem år gammalt bygge ihopsatt och köpt hos den lokala datorbutiken. På grund av datorns ålder och att den har börjat krångla och hänga sig så ville jag idag testa hur hårddisken, en Seagate, egentligen mår och tänkte då använda Palimpsest vilket finns med i Karmic direkt från installation.

Palimpsest säger att disken enligt smartstatusen mår bra, men hur kan programmet hävda det om nu smart är avstängt i bios? Jag kan tänka mig två scenarior:

1,Palimpsest använder någon egen form av access till smartfunktionen för att på så sätt nå samma information.

2, Detta meddelande är någon form av standard i de fall programmet inte kan få någon information alls från smart (vilket vore det mest logiska eftersom smart, enligt meddelandet när datorn startas, alltså inte är aktiverat). Om detta är fallet så är det allvarligt tycker jag eftersom testaren då invaggas i en falsk säkerhet om att allt är bra.

Jag ser även att många resultat från sjävtesterna inte är tillgängliga, beror det på att smart är avstängt och hur kan Palimpsest i sådana fall påstå att disken mår bra om den inte kan fastställa tillståndet för något av alla dessa värden?

Så här ser tillståndet för de olika testen ut:
Läsfelsfrekvens: Bra

Uppstarttid: Inte tillgänglig

Antal start/stopp: Bra

Reallokerat antal sektorer: Bra

Frekvens av sökfel: Bra

Körtimmar: Inte tillgänglig

Antal uppstartsförsök: Bra

Antal strömcykler: Bra

Temperatur: Inte tillgänglig

Återskapade ECC (hårdvara): Inte tillgänglig

Antal väntade sektorer: Inte tillgänglig

Antal sektorer som inte kan korrigeras: Inte tillgänglig

Frekvens av UDMA CRC-fel: Inte tillgänglig

Frekvens av skrivfel: Inte tillgänglig

Fel vid dataadressmarkering: Inte tillgänglig

Nu kanske det låter enkelt att få klarhet i detta, att helt enkelt aktivera smart i bios, men saken är den att jag ogärna vill pilla med bios eftersom jag inte har nog med kunskaper om detta. Mardrömmen vore att råka ställa till något så att datorn inte startar sedan.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 tosv, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest?

Inlägg av CryingFreeman »

Hej och välkommen åter till forumet! :)

Du kan kolla S.M.A.R.T. genom att installera smartmontools om det inte redan är installerat och köra kommandot (i Program -> Tillbehör -> Terminal)

Kod: Markera allt

smartctl -i /dev/sda
där sda är namnet på din hårddisk. Då borde du få en listning som ser ut ungefär som nedan:

Kod: Markera allt

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Hitachi Travelstar 7K200
Device Model:     Hitachi HTS722012K9SA00
Serial Number:    070915DP0300DRG264MA
Firmware Version: DCCOC54P
User Capacity:    120 034 123 776 bytes
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   8
ATA Standard is:  ATA-8-ACS revision 3f
Local Time is:    Sun Feb 21 07:34:08 2010 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled
Det finns mycket att läsa om ur man använder smartctl på engelska här: http://www.linuxjournal.com/article/6983
tosv
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 nov 2006, 01:57
OS: Ubuntu

Re: Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest?

Inlägg av tosv »

Tackar och bockar så mycket! :)

Japp, det var några år sedan jag skrev här nu, även om jag tittar in och läser så gott som varje vecka. Har i alla fall aldrig ångrat bytet från Windows till Ubuntu under de här åren. :)

Jag gjorde som du sade och installerade smartmontools. även detta visade att disken mådde bra. Dock, när jag startade om datorn senare i dag så var det, passande nog, dags för fsck att göra den vanliga var-trettionde-uppstart-kontrollen, och för första gången någonsin så tvärhängde sig proceduren. Den nådde fram till 89% innan den stannade och där stod den i tre timmar innan jag startade om datorn via reset-knappen. Så, något tok är det men om det har att göra med den fysiska disken eller med filsystemet vete hundan... Jag har läst att det finns fler som haft problem med att fsck har hängt sig men det verkar vara lite olika bud om vad som är orsaken till det. Det är kanske bara att inse faktum, att datorn vill gå i pension.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest?

Inlägg av Rune.K »

Att fsck stannar behöver inte nödvändigtvis betyda att hårddisken är trasig.
Men återkommer det ofta så är det dags att byta hårddisk.

Prova att starta datorn i recovery mode, för att köra fsck därifrån.
Ser du inte grubmenyn så är det antingen Esc eller shift-tangenten när datorn startar.
Du kan ju trycka växelvis på dom.
tosv
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 nov 2006, 01:57
OS: Ubuntu

Re: Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest?

Inlägg av tosv »

Tack för svaret!

Eftersom jag uppgraderade till Karmic så har jag den gamla versionen av grub vilket betyder att jag ska trycka esc för att få tillgång till inställningarna. Dock har jag nu testat detta flera gånger utan att lyckats. Även om jag håller ner esc så kommer jag inte in i grub utan uppstarten av systemet fortsätter precis som vanligt. ... Och nej, jag har inget usb-tangentbord utan ett vanligt ps/2. Jag tänker härmed ge mig till tåls ett par månader och försöka göra en nyinstallation av Lucid när den släpps, förhoppningsvis så kan detta lösa problemen.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest?

Inlägg av Rune.K »

Du ska inte hålla tangenten konstant nere, utan trycka o släppa lagom snabbt upprepade gånger under starten.
tosv
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 nov 2006, 01:57
OS: Ubuntu

Re: Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest?

Inlägg av tosv »

Det har jag också testat men det ville sig inte. Ska testa några gånger till innan jag ger upp, dock.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest?

Inlägg av Rune.K »

Jag läste i det första inlägg att något fladdrar förbi i starten...

Pause-tangenten i övre högra hörnet är bra vid sådana tillfällen.
På mitt tangentbord står det Pause och Break
tosv
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 nov 2006, 01:57
OS: Ubuntu

Re: Hur tillförlitlig är egentligen Palimpsest?

Inlägg av tosv »

Efter lång tid så packar jag nu ihop denna tråd. Jag lyckades till slut komma in i bios och aktivera smart och disken tycks fungera som den ska enligt testprogrammen. Jag får fortfarande hängningar, trots en nyinstallation av Lucid, så kanske har jag något annat hårdvarufel. I vilket fall så har jag fått svar på min fråga och betraktar därför denna tråd som avslutad.

Tack Rune.K och CryingFreeman för er hjälp! :)
Skriv svar

Återgå till "Lagring"