Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 04 dec 2020, 12:54

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Kan man montera en RAID-0 array i Ubuntu? 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Kan man montera en RAID-0 array i Ubuntu?
Hej,
Jag är lite nybörjare på Linux forfarande, men jag försöker hjälpa en god vän med ett problem. Hans nätverkshårddisk (Lacie, ej säker på modellnummer eftersom jag inte har den här men ett par år gammal) har slutat fungera.

Jag har upplevts detta flera gånger med andra USB-diskar och då helt enkelt tagit ut IDE/SATA-disken ur lådan och satt in den i datorn. Oftast har hårddisken i sig varit helt OK.

Problemet nu var att denna Lacie-disk innehöll två st 500GB IBM Deskstar, antagligen i en RAID-0 konfig.

Jag tog ut diskarna ur hans Lacie utan att tänka mig för särskilt noga.

Jag har en extern SATA-anslutningslåda (tyvärr bara EN...) där jag kan trycka i diskarna och kolla att de ser OK ut, så jag började med den ena disken.

På en Windows-dator såg man den som OK/Online men kunde inte komma åt partitionerna. (Först då fattade jag att Lacie-burken körde Linux. ... men diskarna såg iallafall ut att vara OK/Oskadade.)

När jag anslut diskarna till min laptop med Ubuntu såg jag Linux-filerna, men inte datafilerna. Jag kommer ju inte åt volymen där de viktiga filerna ligger, utan endast Linux-partitionerna. På den ena disken ligger Linux + en oläsbar partition (antagligen RAID-0 del 1). På den andra disken ligger antagligen RAID-0 del 2.

Frågan är nu helt enkelt, kan jag på nåt sätt montera denna array i Ubuntu så vi kommer åt filerna? Kan jag stoppa in båda diskarna i en stationär dator och mjukvarumässigt "montera" arrayen???

Tacksam för all hjälp!!

Peter

19 maj 2010, 23:19
Profil WWW
Serveradmin
Användarvisningsbild

Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Svara med citat
Inlägg Re: Kan man montera en RAID-0 array i Ubuntu?
Om du inte har löst det än. Läs följande blog och kolla framförallt inlägget som har rubriken 'Successfull "free" recovery'. http://claytron.com/blog/lacie-big-disk-fail/view

25 maj 2010, 06:54
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ]