Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 04 dec 2020, 11:40

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Rotpartitionen hittas ej vid uppstart 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
Inlägg Rotpartitionen hittas ej vid uppstart
Ibland, men relativt ofta, så hittar systemet inte rotpartitionen (fs=ext2) vid systemuppstart (från avstängd - ej från vilo- eller vänteläge eller dyligt) och "droppar" mig därför till initramfs. Jag kommer så långt i uppstartprocessen att GRUB2 hinner starta och Ubuntuloggan syns på skärmen. Här fastnar den en stund tills den bokstavligen ramlar ner (!) och ut ur skärmbilden - och jag kommer då till initramsfs.

Fenomenet är för mig nytt. Jag har har stängt av alla energisparfunktioner och också tagit bort accelrerande grafikkortsdrivrutiner, för att vara säker på att inte detta skulle påverka. Men det händer ändå. Och jag kan inte komma på att fenomenet skulle försegå något speciellt, som att jag t ex kör något speciellt program eller dyligt innan jag stänger ner systemet.

Jag har kört fsck och allt verkar vara i sin ordning. Vad kan det vara? Avslutar systemet felaktigt? Varför händer det enbart ibland? Kan det vara grafikkortet? Väntar systemet för kort tid på att roten ska hinna monteras? (och i så fall varför?).

Systemet är helt stabilt och fungerar klanderfritt så fort det startat upp.

Tveka inte att spotta ur er era inersta aningar...

/Mvh Per

09 jun 2010, 20:12

Svara med citat
Inlägg Re: Rotpartitionen hittas ej vid uppstart
Prova att lägga till bootoptionen rootdelay=300.

Kör du grub2 så lägger du till den i filen /etc/default/grub.
Kod:
sudo gedit /etc/default/grub

och lägger till optionen på raden
Citat:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
så det ser ut så här
Citat:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="rootdelay=300 quiet splash"

Sen avslutar du med att uppdatera grub2
Kod:
sudo update-grub

Har själv råkat ut för det t.o.m på nya diskar och det beror på att disken inte svarar tillräckligt snabbt.

Ofta räcker det också med att man i initramfs-prompen skriver exit en eller flera gånger för att få igång systemet.

09 jun 2010, 20:40
Användarvisningsbild

Svara med citat
Det är ju lite märkligt att disken svarar långsamt med tanke på att det är en SSD. Men jag ska pröva ditt tips, så får vi se om det blir någon bättring. Det visar väl sig med tiden..

/Mvh Per

09 jun 2010, 21:59
Användarvisningsbild

Svara med citat
Bowmore skrev:
Prova att lägga till bootoptionen rootdelay=300.

Tyvärr skulle det visa sig att det varken hjälpte med att lägga till en fördröjning enligt ovan, eller försöka starta systemet från initramfs gemom upprepade försök med kommandot exit.

Kommandot reboot fungerade dock bättre, och systemet startade åter som vanligt igen...

Jag har försökt titta för olika loggar med det verkar inte som om de heller kan ge någon ledtråd. Vad kan det vara?

/Mvh Per

09 jun 2010, 22:59
ung forumnörd
Användarvisningsbild

Svara med citat
Bowmore skrev:
...
Har själv råkat ut för det t.o.m på nya diskar och det beror på att disken inte svarar tillräckligt snabbt.

Ofta räcker det också med att man i initramfs-prompen skriver exit en eller flera gånger för att få igång systemet.

Aha, det är därför det händer ibland.
Jag har råkat ut för det nån gång när min externa hårddisk är lite seg. Då har det hjälpt att stänga av och sätta på den så har datorn startat normalt nästa gång.

09 jun 2010, 23:14

Svara med citat
Kan det vara ett kontaktproblem?

Har även haft det på en ny disk som sporadiskt inte ville ge sig tillkänna vid varje uppstart. Pluggade ur kontakten på disken och stoppade in den igen och så fungerade det helt ok ett tag för att sen börja strula igen. Efter ett tag så försvann felet och har inte kommit tillbaks sen dess.

09 jun 2010, 23:18

Svara med citat
vulfgar skrev:
Aha, det är därför det händer ibland.
Jag har råkat ut för det nån gång när min externa hårddisk är lite seg. Då har det hjälpt att stänga av och sätta på den så har datorn startat normalt nästa gång.

Just ditt fall, med externa usb-diskar, diskuterades för drygt nåt år sen och ett förslag var då att förlänga väntetiden för alla disk-detekteringar. Men det realiserades aldrig då de menade att uppstarten då skulle riskera att ta längre tid. Däremot så väntar man längre tid på usb-diskar än på stationära diskar och möjligen mindre tid för ssd-diskar. Men det senare fallet med ssd-diskar diskuterades inte på den tiden :)

09 jun 2010, 23:32
ung forumnörd
Användarvisningsbild

Svara med citat
Min disk är iofs inte USB utan eSATA. Kanske därför det blir problem, överföringshastigheten är visserligen högre än med USB när disken är igång, men tiden för disken att "vakna" verkar vara lika lång som för min gamla USB-disk och det är väl just det som kräver längre väntetid. Nu är det så sällan det inträffar så jag bryr mej inte, men det var intressant att få veta varför. :)

10 jun 2010, 03:51
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ]