Hårddiskar får krångliga namn [LÖST]

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
tony_chu
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 okt 2009, 20:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Hårddiskar får krångliga namn [LÖST]

Inlägg av tony_chu »

Mina hårddiskar/lagringsenheter får alltid konstiga namn när dom monteras via Nautilus, om jag kollar i /media så heter mina enheter namn som F6E21710E216D529 vilket inte är så lätt att komma ihåg. Finns det något sätt som jag kan välja vad dom ska heta när jag monterar dom via Nautilus. Namn som hdd01 hdd02 eller liknande vore ju inte helt fel.
Senast redigerad av 1 tony_chu, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av mcNisse »

Nä, det är bara att memorera ;D

Jag har för mig att de brukar monteras under /media/disklabel. Har du satt en label på partitionen?

Du kan även lägga in diskarna i /etc/fstab och bestämma där var de ska monteras.

Vad är det för filsystem det rör sig om och vad är det för diskar?
tony_chu
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 okt 2009, 20:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av tony_chu »

mcNisse skrev:Nä, det är bara att memorera ;D

Jag har för mig att de brukar monteras under /media/disklabel. Har du satt en label på partitionen?
Var gör man det?
mcNisse skrev:Du kan även lägga in diskarna i /etc/fstab och bestämma där var de ska monteras.

Vad är det för filsystem det rör sig om och vad är det för diskar?
Det är egentligen partitioner på samma disk. Jag har en laptop med en Ubuntu-installation, en Win7 och en data-partition (antar att det är NTFS på den då den skapades under installationen av W7).
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av mcNisse »

Om det är partitioner i en dator är det lika bra att montera dem direkt i /etc/fstab

tex så här (tryck alt-f2 och skriv gksudo gedit /etc/fstab)

Kod: Markera allt

UUID=F6E21710E216D529 /media/win ntfs-3g auto,ro,xxx 0 0
sedan måste du se till att monteringspunkten existerar om du startar en terminal och skriver in

Kod: Markera allt

sudo mkdir /media/win
sudo mount -a
xxx ska du ta bort och ersätta med vettigare flaggor, vilka do ska sätta beror på vad du vill göra med disken. jag har även satt filsystemet som read only (ro), du kan ta bort det om du vill skriva till disken.
tony_chu
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 okt 2009, 20:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av tony_chu »

mcNisse skrev:Om det är partitioner i en dator är det lika bra att montera dem direkt i /etc/fstab

tex så här (tryck alt-f2 och skriv gksudo gedit /etc/fstab)

Kod: Markera allt

UUID=F6E21710E216D529 /media/win ntfs-3g auto,ro,xxx 0 0
Vad ska jag då skriva i fstab om jag vill att min user ska äga disken, och ha normala läs/skrivrättigheter. Det är inte windowsdisken utan en datapartition där jag har musik/film osv.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av norhager »

tony_chu skrev:Mina hårddiskar/lagringsenheter får alltid konstiga namn när dom monteras via Nautilus, om jag kollar i /media så heter mina enheter namn som F6E21710E216D529 vilket inte är så lätt att komma ihåg. Finns det något sätt som jag kan välja vad dom ska heta när jag monterar dom via Nautilus. Namn som hdd01 hdd02 eller liknande vore ju inte helt fel.
Jag har för mig att det där problemet har varit uppe förut. Jag föreslog då att man redan vid installationen såg till att de hårddiskarna monterades under ett valt namn men jag tror att det var några som tyckte att det kunde man fixa sen. Jag ser alltid till att göra det vid installatioen så jag inte får några problem med mina 2 partioner som jag har musik och filmer på, de monteras redan när datorn startar.
Användarvisningsbild
brattham
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jul 2008, 22:43
OS: Edubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av brattham »

tony_chu skrev:
mcNisse skrev: ... Har du satt en label på partitionen?
Var gör man det?
Det är enkelt att sätta namn (labels) på dina partitioner. Det kan du göra via t ex gparted. Enklast är att starta upp med din Ubuntu live-CD, starta gparted (gksudo gparted) och sedan i programmet sätta etiketter/namn på dina partitioner. Att använda en live-CD är bra dels eftersom programmet (gparted) finns på Live-skivan, och dels eftersom inte dina partitioner på hårddisken är monterade. [Du har väl backup på dina data, innnan du rör om för mycket i grytan.]

Ett tips är att döpa sina partitioner till namn som motsvarar de ställe i filsystemet som du har tänkt att montera dem; tex /media/musik om du har tänkt att montera din partition med musikfiler i en katalog som heter "musik" och som ligger i katalogen "/media". Den borde du heta "_media_musik" när du ska montera den (om du inte skriver in den i fstab som ovan mämnts och som naturligtvis är det bästa).

/Mvh Per
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av TicToc »

tony_chu skrev:
mcNisse skrev:Nä, det är bara att memorera ;D

Jag har för mig att de brukar monteras under /media/disklabel. Har du satt en label på partitionen?
Var gör man det?
Vill du göra det grafiskt kan du starta Diskverktyg under System/Adminstration.
Med en etikett får monteringspunkten samma namn som etiketten.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av m!rage »

@norhager: allt är möjligt i Linux utom det omöjliga, det tar en minut extra!

Ge den vilket namn du vill. Jag brukar döpa mina hårddiskar efter ages i Myst-spelen men det är ganska nördigt och inget tvång ;D

För att montera via fstab, klistra in en rad liknande denna:

Kod: Markera allt

UUID=F6E21710E216D529 /media/lagringsdisk        ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       0
Det (tror jag) gör att root (ägaren) och plugdev (gruppen) har fulla rättigheter, alla andra har inga rättigheter. Men det gör inget eftersom din användare troligtvis redan är i gruppen plugdev.
Kort svar: du blir inte ägaren men det fungerar ändå och NTFS lagrar ändå inte information om vem som är ägare så det spelar ingen roll. För att montera windows-partitionen gör du samma sak men byter ut UUID och monteringsplatsen till något annat. Se bara till att mappen finns först, annars skapa den med

Kod: Markera allt

sudo mkdir /media/lagringsdisk
Användarvisningsbild
brattham
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jul 2008, 22:43
OS: Edubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av brattham »

TicToc skrev: Vill du göra det grafiskt kan du starta Diskverktyg under System/Adminstration.
Med en etikett får monteringspunkten samma namn som etiketten.
Precis! Så enkelt! Många vägar bär till Rom, om än inte alla: Jag är ett vanedjur! Klart man ska använda "Diskverktyg".

/Mvh Per
tony_chu
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 okt 2009, 20:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av tony_chu »

TicToc skrev:Vill du göra det grafiskt kan du starta Diskverktyg under System/Adminstration.
Med en etikett får monteringspunkten samma namn som etiketten.
Nu kanske jag är blind, men jag hittar inget sätt att sätta en etikett på partitioner i Diskverktyg (antar att det är Disk Utility som avses, jag kör engelsk installation).
Användarvisningsbild
brattham
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jul 2008, 22:43
OS: Edubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av brattham »

Jag har tyvärr ingen linuxdator i min närhet eftersom jag för tillfället är på semester, men jag vet att det går att göra i gparted. Det är ju enkelt att ladda ner och installer om du vill pröva. Jag tyckte bara att det lät så enkelt med Diskverktyget, eftersom det redan finns installerat. Det borde ju gå enkelt att göra med Diskvertyg; har du kollat dokumentationen/hjälpen?

Beträffande språket så borde det gå enkelt att byta språk till vilket du vill vid inloggningen. För det mesta har jag svenska, men ibland är det lättare med engelska eftersom nästan all dokumentation/forumhjälp finns på engelska, och då brukar jag byta språk till engelska genom att bara välja det vid inloggningen; enkelt och bekvämt!

/Mvh Per
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av TicToc »

tony_chu skrev: Nu kanske jag är blind, men jag hittar inget sätt att sätta en etikett på partitioner i Diskverktyg (antar att det är Disk Utility som avses, jag kör engelsk installation).
1. Välj disk
2. Välj partition
3. Tryck på "knappen" Redigera filsystemsetikett.

Lycka till!
tony_chu
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 okt 2009, 20:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hårddiskar får krångliga namn

Inlägg av tony_chu »

TicToc skrev:
tony_chu skrev: Nu kanske jag är blind, men jag hittar inget sätt att sätta en etikett på partitioner i Diskverktyg (antar att det är Disk Utility som avses, jag kör engelsk installation).
1. Välj disk
2. Välj partition
3. Tryck på "knappen" Redigera filsystemsetikett.

Lycka till!
Haha jag kör en netbook med 1024x800 i upplösning så den knappen var dold "under skärmkanten". Nu hittade jag den dock, tack för hjälpen.
tergo
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 okt 2007, 23:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hårddiskar får krångliga namn [LÖST]

Inlägg av tergo »

En väg till kan inte vara fel.
Om har flera olika filsystem flera hårddiskar
och man tycker som jag att det är riskabelt att sätta en label/namn
på en hårdisk finns en lösning till.

Som admin kan man göra en genväg till hårdisken
och lägga den i samma katalog som monterings punkten.
Vanligtvis:

Kod: Markera allt

/media
Nackdelar:
Man ser båda, men gör man ett bokmärke i filhanteraren är det inget problem.
Om man gör länkar på hårddisken kan de bli olika beroende på
om man använder den gjorda länken eller går den vanliga vägen.
Så om man gör genvägar och vill kunna flytta innehållet till en
annan hårdisk är det ett måste att man använt en gjorda länken varje gång
man gjort en genväg.

Fungerar för mig
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Hårddiskar får krångliga namn [LÖST]

Inlägg av m!rage »

Men varför? Det är ju inte direkt svårt att sätta ett namn på en hårddisk och sannolikheten att man lyckas permanent ta bort allt innehåll på partitionen om man följer en guide är i det närmaste obefintlig
tergo
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 okt 2007, 23:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hårddiskar får krångliga namn [LÖST]

Inlägg av tergo »

Men varför? Det är ju inte direkt svårt att sätta ett namn på en hårddisk
Om man katalogiserar filer på en disk
med hjälp av kataloger och genvägar (tex foton).
Man kan skapa kategorier med olika mapar med genvägar
till filer och ändå behålla original filerna på ett ställe.
Tänk att man kan använda filhanteraren till filhantering!
Senare när man upptäcker att mot all förmodan att
disken är för liten och behöver flytta allt
är detta min lösning. Man kanske inte vill döpa den nya
disken till samma namn.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"