Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 04 dec 2020, 11:59

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Extern WD automonteras hela tiden [LÖST] 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
Inlägg Extern WD automonteras hela tiden [LÖST]  Tråden är löst
Hallo.

Nu har jag sökt lite i forumet utan att hitta ett tillfredsställande svar så jag postar en frågeställning direkt istället.

Jag har en WD MyPassport som jag har varit mycket nöjd med. Nu har den fått lite problem dock.

När jag startar datorn så monteras den helt i sin ordning och allt är frid och fröjd. Men jag använder den inte kontinuerligt så den avmonteras efter en stund när datorn varit igång och det har jag tyckt är helt ok för att sen få montera den manuellt när jag behöver den.

Nu har den dock börjat montera sig själv med ganska ojämna mellanrum. Ibland tar det bara 20 minuter mellan monteringarna och ibland kan det gå ett par timmar.
Detta är lite irriterande eftersom den har en tendens att gärna montera sig när jag tex spelar OpenArena (ja jag vet, jag vet :) ) och det dödar i princip hela datorn. Jag får starta om för att komma åt nåt överhuvudtaget igen.

Nån som har en aning om vad detta beror på?

Jag har slagit av skärmsläckaren, kör compiz och datorn är en AMD Athlon II X2 250-baserad sak med 2 GB RAM och ett Nvidia kort som i övrigt fungerar klockrent. Den externa disken är formaterad i vfat och som OS kör jag Lucid Ubuntu, 32-bitars.

Senast redigerad av ronax 30 aug 2010, 01:21, redigerad totalt 1 gång.

29 aug 2010, 13:33
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg Re: Extern WD automonteras hela tiden
Knepig utmaning.....

Kollade på den här:
https://help.ubuntu.com/community/Mount/USB

Du kan ju alltid knäppa av automonteringen via gconf-editor

Citat:
Configuring Automounting

To enable or disable automount open a terminal and type gconf-editor followed by the [Enter] key.

Browse to /apps/nautilus/preferences/media_automount.

The media_automount key controls whether to automatically mount media. If set to true, then Nautilus will automatically mount media such as user-visible hard disks and removable media on start-up and media insertion.

There is another key /apps/nautilus/preferences/media_automount_open. This controls whether to automatically open a folder for automounted media. This key can also be set in the Nautilus (file manager) window. From the Edit menu in Nautilus select Preferences and then select the Media tab.

If set to true, then Nautilus will automatically open a folder when media is automounted. This only applies to media where no known x-content/* type was detected; for media where a known x-content type is detected, the user configurable action will be taken instead. This can be configured as shown below.

29 aug 2010, 21:15
Användarvisningsbild

Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Svara med citat
Du har ingen annan dator att testa hårddisken på?
Jag hade samma problem med min förra dator och det verkade som att usb-porten blivit defekt på något sätt för diskarna monterades och avmonterades hela tiden och då var det frågan om flera gånger i minuten i slutet.
Problemet hade inget med Ubuntu att göra för körde jag Windows så var det likadant. När jag testade samma disk på min brors dator så fanns inte problemet.

29 aug 2010, 21:26

Svara med citat
Kan det vara i strömsparinställningarna man ska titta?
De interna diskarna kan man få att stanna om man nu vill det...

29 aug 2010, 21:34
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
Jag började med att byta USB port och nu går den klockrent igen. Markerar som löst.

30 aug 2010, 01:21
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ]