Kompatibilitetsproblem med GRUB och GPT i Lucid...?

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Beliaz
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 jan 2012, 12:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kompatibilitetsproblem med GRUB och GPT i Lucid...?

Inlägg av Beliaz »

Har hemma konsiliderat 4-5 servrar (streaming-, fil-, AD- och Web-server) till en Ubuntu-baserad Small Business Server (Zentyal) med mycket disk. Har 6 st 2TB-diskar i en software-RAID6 uppsättning. Har satt upp denna med LVM, så jag kan modifiera partionerna efter behov.

När jag 2010 installerade OSet partitionerade jag manuellt och installationen gick hela vägen tills den i slutet skulle skriva GRUB-informationen till volymgruppen. Fick då ett kryptiskt felmeddelande, som jag efter mycket Googlande hittade att det berodde på att /boot-partitionen inte fick ligga på en disk som var större än 1,5(?)TB. Moderkortet hade "bara" 6 SATA-kontakter och jag ville inte offra diskutrymme för att montera en eller två "små" diskar bara för att stöda detta. Det hade även en Type A (?) USB-port på moderkortet. Monterade där ett 2GB MicroSD-kort med en adapter.

Satte sen upp systemet ungefär så här:
/boot --> 2GB partition på MicroSD
/ --> 3GB Logisk volym
/home --> 3TB Logisk volym
/var --> 6GB Logisk volym
swap --> 1GB Logisk volym

Efter det har allt fungerat bra nu i ett drygt år. Det enda är att jag vid uppstart/omstart får ett fult meddelande:

Kod: Markera allt

error: no such device: 886e6508-6039-4c8f-9cda-19ab120ff1cc
error: no such disk.
Allt var frid och fröjd tills Zentyal släppte version 2.2 och meddelade att de hade ett migreringsscript (http://trac.zentyal.org/wiki/Documentat ... /Migration). I början verkade det vara buggigt, med den senaste tiden verkade det ha blivit bättre, så jag tog mod till mig att uppgradera...

Det skulle jag inte ha gjort... I ett av stegen kopierade scriptet filer från ett till ett annat ställe i /var, vilket medförde att disken fylldes och skriptet började fela... Servern hamnade i något mellanläge där inte mycket fungerade...

Zentyal har inbyggt stöd för backup av konfigurering, så jag testade att göra restore till en virtuell maskin och det fungerade hyfsat, så min tanke var att installera om 2.0 och formattera om alla partitioner utom /home och sedan restora inställningarna.

Försökte detta, men när jag kom till att jag manuellt ville partitionera diskarna (peka ut vilken monteringspunkt respektive partition motsvarar) kommer ett felmeddelande med röd bakgrund upp:

Kod: Markera allt

[!!] Partition disks
No root file system
No root file system is defined
Please correct this from the partitioning menu.
<Continue>
Hur skall jag göra för att inte förlora mitt data? Servern är fortfarande i ett sånt läge att jag kan logga in lokalt och köra kommandon om ni behöver mer input...

Tack på förhand / Bengt-Erik

Återgå till "Lagring"