Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av edfast »

Hej,

jag har ett litet lagringssystem på min laptop som kör från en SSD, så lagrar det mesta externt. Har två stycken Toshiba 2,5" 1TB usb3-diskar, varav den ena mest innehåller självtagna foton och video, och den andra backar upp nedlastade video. Den användes färsk ur förpackningen för att backa upp en HTPC (Roxcore), och via den kan man lätt komma åt filerna. Min laptop hittar dock inte igen denna externa hårddisk (medan den med eget material monteras automatiskt). Jag kan söka fram den via terminalen, där den påstås vara tom. Så här blir det:

Kod: Markera allt

edfast@edfast-macbuntu:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for edfast: 

Disk /dev/sda: 256.1 GB, 256060514304 bytes
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 31130 cylindrar, totalt 500118192 sektorer
Enheter = sektorer av 1 · 512 = 512 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x0001b930

    Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/sda1   *        2048    39063551    19530752   83  Linux
/dev/sda2        39065598   500117503   230525953    5  Utökad
/dev/sda5        39065600   488282111   224608256   83  Linux
/dev/sda6       488284160   500117503     5916672   82  Linux växling / Solaris

Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 121601 cylindrar, totalt 1953525168 sektorer
Enheter = sektorer av 1 · 512 = 512 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x0007acba

    Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/sdb1              63  1953520064   976760001    0  Tom
edfast@edfast-macbuntu:~$
I alla fall anges systemet vara "tomt" men det kanske bara betyder att det inte känns igen. HTPC kör ett linuxsystem av okänd smak, men andra diskar klarar av att gå emellan utan besvär. Vad jag undar är om HTPCn vid första boot lagt på något för ubuntu okänt filsystem som gör att disken inte monterar som den ska (den snurrar ok, lyser en stund, för att sedan slockna). Inte heller hittas den av gparted, utan det är just bara genom terminalen jag kan hitta den. Via en windowsdator i hemmet (jo, vi har fortfarande en sådan) hittas disken av enhetshanteraren, men den monterar inte, och det verkar inte möjligt att hitta in till filerna heller - inte för att jag just har ansträngt mig så värst.

frågor:
1. Hur kan jag identifiera filsystemet? -Om det nu är det som är problemet.
2. Kan jag få ubuntu att öppna ett filsystem som det inte känner igen? (att öppna filsystemet som root hjälper inte-disken dyker inte upp i filsystemet /media-där jag har sökt).
3. Måste jag formatera om hela sk*ten? (Och på nytt backa upp 800+Gig?)

tilläggsinformation: När jag via terminalen söker efter innehållet i sdb1 får jag det här svaret:

Kod: Markera allt

edfast@edfast-macbuntu:~$ sudo ls -l /dev/sdb1
[sudo] password for edfast: 
brw-rw---- 1 root disk 8, 17 apr  1 03:46 /dev/sdb1
-blev det klarare?
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av edfast »

Hej igen! Kanske falskt alarm, trots allt. Jag kollade enheten med diskverktyget, och enligt detta skulle allt vara i ordning. Kontrollerade filsystemet via samma program, och även det skulle fungera felfritt. Monterade hårddisken via -gissa!- samma program, och den dök upp under /media, och som monterad i GUI:n. Mysko. Kanske jag har avmonterat den av misstag någon gång (fast tror aldrig jag kört den mot laptopen; kanske kan ha hänt i samband med backupen) hur som helst får jag se vad som händer när jag startar om. Och borde jag inte ha kunnat montera via terminalen???
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av edfast »

Nix,

det gick inte. Den dyker inte upp, men hittas via skivverktyget omonterad och kan startas därifrån. Nu är frågan: Hur kan jag få den att dyka upp monterad som förval vid inkoppling?

Hjälp!
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av edfast »

Vad skulle hända om jag bara skrev

Kod: Markera allt

/dev/sdb/sdb1  auto defaults 0 2
vågar jag det?

-Eller måste jag redigera något körbart textdokument också? ???
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av edfast »

Vad skulle hända om jag bara skrev

Kod: Markera allt

/dev/sdb/sdb1  auto defaults 0 2
vågar jag det?

-Eller måste jag redigera något körbart textdokument också? ???

Edit: Jag vågade. Men terminalen returnerade

Kod: Markera allt

Åtkomst nekas
och när jag försökte med prefix 'sudo' så blir svaret

Kod: Markera allt

sudo: /dev/sdb: kommandot hittades inte
så jag saknar uppenbart något, men vet inte vad. Men det finns det säkert någon i detta forum som gör! :kram:
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av webaake »

Här är en bra artikel om manuell montering i linux;
http://www.ehow.com/how_2180742_manuall ... linux.html

Glöm inte att skapa en monteringspunkt (se artikeln). Det är dessutom bra att veta filsystemet på disken. Du kan kanske hitta det på leverantörens eller tillverkarens sidor? Är det vfat, NTFS eller ext2,3 eller 4? Eller nåt annat. Det är lättare att felsöka om du vet filsystemet.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Sv: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av axel112 »

En sak som jag märkt med min externa hårddisk är att jag måste koppla den via usbsladden och sedan plugga i strömmen till den externa. Då monteras den finemang.
Kopplar jag strömmen först och sedan usbsladden till datorn, monteras den inte.

Tog ett tag innan jag förstod det. :shock:
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av edfast »

@webaake: Tack för artikeln! Nu när jag monterat disken via diskverktyget går det ju lättare att få fram dess egenskaper. Till min bestörtning är filsystemet av typ msdos ( >:( ); antagligen har jag halkat runt på knapparna när jag förberedde den, och jag förmodar då att enda lösningen är att kopiera över och byta filsystem till FAT32 och kopiera tillbaka om jag ska få den att automontera. Hjärnsläpp! HTPC:n verkar dock inte ha några bekymmer.

@axel112: Tack för tipset! Liknande konstigheter har jag haft en del, och ibland kan man inte veta i vilken ordning man ska starta grejorna, men efter att man kört i diket några gånger brukar det funka, fast man inte begriper varför. I just det här fallet finns det inte mycket att experimentera med, hårddisken drivs av USB-porten, och någon extra nätdel går inte att koppla till...
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av edfast »

Nu monterar jag hårddisken via terminalen i /media, vilket innebär att den dyker upp i listan i GUIn, under 'Video' och ovanför 'Filsystem'. kommandona jag använde var

Kod: Markera allt

sudo mkdir /media/Toshiba
sudo mount /dev/sdb1 /media/Toshiba
Och det hela ser ganska prydligt ut. En samtidigt monterad disk ligger även den i /media, och visar sig vara av msdos-typ(!) men monterar automatiskt, och hamnar då i GUIn under Enheter högst upp. De båda diskarna har olika etikett; den första som USB-enhet, den andra (Toshiban) som HDD. De har också olika rättigheter, då Toshiban ägs av root.

Att min Toshiba har filsystem msdos får jag kanske tills vidare leva med. Men hur får jag den att montera automatiskt vid anslutning, hur ändrar jag ägandeskapet, och hur får jag den listad under 'Enheter'?

Som det står i annonserna: Alla förslag beaktas!

Edit: Förfarandet ovan ledde till att alla externa hårddiskar jag lade till öppnades via samma monteringspunkt och fick namnet 'Toshiba'. Jag ändrade också i fstab och lade till raden

Kod: Markera allt

/dev/sdb1 /media/Toshiba 0 2
samt ändrade privilegierna på hårddisken, och då öppnade en redan ansluten (vilken som helst) HDD automatiskt som 'Toshiba', men ingen mer verkade kunna anslutas automatiskt. Jag rensade bort den nya raden och tog bort monteringspunkten '/Toshiba', och har nu samma situation som när jag började; dvs. jag öppnar min Toshiba hårddisk (som nu anges ha filsystem FAT32 - Mystiskt!) via diskverktyget, och den dyker upp mellan /Video och /Filsystem. Det fungerar, men roligt är det ju inte. Hjälp!
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efterlysning: Försvunnen Hårddisk?!

Inlägg av edfast »

Tråden är delvis löst, men bara delvis. Såhär blev det: Jag kopierade det mesta på min konstrande externa hårddisk och körde den genom gParted. Disken hade där en del hyss för sig, det visade sig att den inte var tillgänglig för alla åtgärder, och programmets förslag var att det fanns filsystemskonflikter som gjorde den oåtkomlig. Den visades som 'oallokerad', och jag valde efter något nagelbitande att göra en ny partitionstabell och gjorde då en partition av hela disken, msdos/FAT32, klistrade på etiketten FILM. När jag därefter avmonterade och kopplade ur och in disken, dök den upp under 'Enheter' med namnet FILM - just som jag ville ha den. Ikonen är en USB-disk. Den kan återfinnas under /media/FILM, en monteringspunkt som Ubuntu efter vad jag läst mig till, tilldelar externa hårddiskar. Det hade jag i vart fall inte något att göra med. Slutet gott, allting gott, men vad som egentligen hände med disken och gjorde den oåtkomlig lär jag väl aldrig få reda på. Det är synnerligen otillfredsställande. Och det återstående problemet? Tja, vågar jag använda gParted för att byta etikett på andra diskar, eller månntro jag riskerar att krascha dem och få börja från början igen? Framtiden får utvisa.

Eller kanske någon vänlig själ vet att berätta?

Edit: Det går bra att byta etikett. Enklast och minst skrämmande via Diskverktyget. Mindre risk där att av misstag komma åt att göra något korkat, än vid användning av tex. Partitionsredigeraren. Tråden löst!

Tack för visat intresse, tips, tricks, uppmuntran och länkar!
Skriv svar

Återgå till "Lagring"