Diskettfråga gällande Ubuntu och Lubuntu

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Diskettfråga gällande Ubuntu och Lubuntu

Inlägg av Städarn »

OK, här kommer ytterligare en fråga om detta ämne. En aning onödigt kan det tyckas men sanningen är att jag ännu inte har funnit något tips som fungerar för mig. Har provat på olika ställen, läst olika tips och verkligen försökt att förstå/använda dessa men utan resultat. Så hur ska jag göra för att kunna använda diskettstationen i Ubuntu 12.04och Lubuntu 13.04? Sökte lite här på forumet och hittade följande tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... on#p300596 . "Philip5" gör ett intressant inlägg på slutet men kommer detta att fungera för mig? På båda datorerna står jag som "administratör" och så vitt jag kan förstå räknas jag då som "root". Men jag kan ha fel i detta fall.

I Ubuntu gör jag så att jag går in i hemmappen och där till vänster finner jag diskettstationen. Jag högerklickar och väljer "upptäck media" varpå diskettenhetens lysdiod tänds. Men sedan händer inget mera. Läste att Ubuntu 12 tydligen monterar disketter i "media" och i den mappen har jag två mappar: "floppy" (med pil) och "floppy0" utan.

I Lubuntu har jag också upptäckt en diskettstation i hemmappen men det är samma sak här, lysdioden tänds men inget mer händer. I båda fallen har jag provat med en diskett som ska innehålla bildfiler. Filer som visserligen är skapade i Windows miljö men som väl ändå ska gå att läsa under Linux.

Som skrivet, kanske tycker ni frågan är onödig och det är den säkert också men det stör mig att enheten inte fungerar bara för att jag installerat ett annat OS.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Diskettfråga gällande Ubuntu och Lubuntu

Inlägg av morpa »

Jag fick inte min usb-diskett station att fungera i Ubuntu 12.X på grund av att Udev 1.x i senare versioner var trasigt. Lösningen för mig var

1. Download the last udisk package that worked correctly .i.e. udisks 1.0.1 (not the updates one)

2. Install the package from the terminal with commando sudo dpkg -i udisks_1.0.1-1build1_amd64.deb

Däremot fungerar det i Ubuntu 13.04 som har Udev 2.x serien för mig. Så jag vet inte varför det inte fungerar i din XUbunutu 13.04. Men det är värt att prova. Läste också att utvecklarna inte kommer att fixa 1.x versionen.

Man behöver ju skyffla lite data till retro-datorerna ibland.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Diskettfråga gällande Ubuntu och Lubuntu

Inlägg av morpa »

Hojta till om du fick fart på den när du har hunnit testa.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"