Olika strömkapacitet i usb-portar?

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Olika strömkapacitet i usb-portar?

Inlägg av TicToc »

Jag hade stora problem med att få fart på min nya externa hårddisk utan egen strömförsörjning. Den monterades ok men kunde sedan försvinna lika snabbt igen och den försvann med all säkerhet vid skrivning. I samband med att jag drog ur strömsladden till den bärbara datorn stannade den externa hårddisken fullständigt.

Det fick mig att misstänka problem med strömförsörjning via usb så jag testade den andra usb-porten på datorn, den på samma sida som nätanslutningen, och då fungerade det helt utan problem.

Jag har just läst igenom diverse manualer för dell xps 9550 utan att hitta någon information om strömförsörjningskapacitet.

Kan det vara så att olika portar har olika kapacitet eller ska man misstänka ett hårdvarufel? Den felande porten funkar bra med minnepinnar.
Finns det något mjukvarusätt att se strömförbrukningen på porten och dess spänningsnivå?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Olika strömkapacitet i usb-portar?

Inlägg av johanre »

Det skiljer mellan usb2 och usb3. Det skall stå i det tekniska produktbladet vilka portar är vilka på din dator. En modern extern hårddisk kräver usb3.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Olika strömkapacitet i usb-portar?

Inlägg av TicToc »

johanre skrev:Det skiljer mellan usb2 och usb3. Det skall stå i det tekniska produktbladet vilka portar är vilka på din dator. En modern extern hårddisk kräver usb3.
Båda portarna på datorn är usb3 (med PowerShare), hårddisken är också usb3.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0#P ... d_charging
USB 3.0 increases the current limit from the levels defined by the USB 2.0 specification. Current draw for low-power SuperSpeed devices (ones that are limited to 1 unit load of power) is now 150mA, an increase from 100mA defined in USB 2.0. For high-power SuperSpeed devices, 6 unit loads may be consumed, for a limit of 900mA, 4.5W (4.5 watts), an increase from the limit of 500mA defined in USB 2.0.
Ska jag tolka det som att en usb3-port måste uppfylla vissa strömförsörjningskrav och att en usb3-ansluten enhet inte får dra mer ström än vad som anges i usb-standards?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7764
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Olika strömkapacitet i usb-portar?

Inlägg av JoWa »

Hur mycket ström står det att din hårddisk skall dra?

Nätdelar för 3,5-tumsdiskar kan ge 1,5 eller 2,0 A, att jämföra med 0,9 A för USB 3.

Båda uttagen på din dator skall kunna ge den strömstyrka som specifikationen föreskriver för den USB-version som stöds.

För USB 2 är det dubbelanslutning som gäller för att undvika överbelastning (t.ex. för 2,5-tumsdiskar):
Bild
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Olika strömkapacitet i usb-portar?

Inlägg av TicToc »

JoWa skrev:Hur mycket ström står det att din hårddisk skall dra?

Nätdelar för 3,5-tumsdiskar kan ge 1,5 eller 2,0 A, att jämföra med 0,9 A för USB 3.

Båda uttagen på din dator skall kunna ge den strömstyrka som specifikationen föreskriver för den USB-version som stöds.
1A vill den visst ha, jag får väl ställa frågan till Dell vad de olika portarna ska klara av. Sedan jag skrev här har det fungerat bra i "rätt" port och jag testade just den dåliga och det är fortfarande samma problem.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"