Transcend JF V30 8GB

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Transcend JF V30 8GB

Inlägg av oleg »

Hej!
Jag har 2 st enl rubriken. En gång i tiden har de fungerat både i Ubuntu och Win, tror jag. I Ubuntu hittas de inte. I Win hittas det ena men går inte att formatera eller läsa. Jag har använt "dmesg" för jag har läst i forumet en tråd som heter "Usb-minne vägrar gå i gång" när jag sökte i forumet med "transcend", men jag fattar inte vad dmesg gav för resultat. Det angavs att någon dev var ca 7 GB för båda men jag vet för lite för att det ska säga mig något. På Transcends hemsida anges för dessa minnen, med deras ord, att det inte finns drivrutiner. En gång i tiden kontaktade jag Transcend och de skickade någon länk så att minnena fungerade men det är länge sedan och nu är de mer eller mindre avdöda. Eller är de inte - finns det något sätt att få dem att funka i Ubuntu? Med vänliga hälsningar oleg
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Transcend JF V30 8GB

Inlägg av oleg »

PS
Nä, det var gparted inte dmesg.
DS
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Transcend JF V30 8GB

Inlägg av johanre »

Om dessa USB minnen inte fungerar i vare sig Ubuntu eller Windows skulle jag gissa att mycket antyder att de har slutat fungera. Ett sätt att bekräfta det, är om de inte fungerar i t.ex. en annan dator, så är det väldigt troligt att de inte hänger med längre. Och, ja, USB minnen blir slitna: ju billigare de är, och ju mer man aktivt skriver och läser från dem, desto kortare livslängd har de.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"