ny hdd för lagring

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

exemplet UUID=15a7e056-b6ef-483a-afc1-ac2b72c41b20 /home/ditt-namn/foto ext4 defaults 0 2 som osprey skrev är om jag vill ha den i hemmappen om jag fattat rätt
om jag vill ha den i root blir det då tex UUID=15a7e056-b6ef-483a-afc1-ac2b72c41b20 /lager1 ext4 defaults 0 2
jag kanske har gjort en monteringspunkt utan jag har märkt det, tittar jag i hem finns ju både en "foto" o en "lager1"
vart jag ser root förstår jag inte
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Broder Tuck »

Återigen, du borde installera programmet GParted.
Där får du fram det som du frågar efter i en grafisk miljö.
Men i terminalen får du också fram svaret, men i en helt annan presentation.

Börja med att starta terminalen. Skriv in " sudo su ". Ange ditt lösenord.
Notera att du inte kan se att du skriver in något, cursorn avslöjar inte antal tecken, eller något liknande. Skriv in lösenordet och tryck enter.

Texten före det tecken där du kan börja skriva något, har nu ändrats. Det visar att du nu har gjort dig till administratör ( root ).

Klicka därefter på din hemmapp.
Sedan filsystem. Därefter på dev och sedan på disk. Här får du lite att välja på. Testa allesamman, så du har sett dem. Förmodligen har du mest glädje av by-partlabel, för att finna dina lager1, foton.

Men så blir det.
Mest överskådligt blir det i GParted.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

följde osprey s avsnitt 2 om monteringspunkt (hemmamappen) men något är fel vet inte vad, se bild
Bilagor
Skärmbild från 2019-07-16 21-11-55.png
Skärmbild från 2019-07-16 21-11-55.png (103.25 KiB) Visad 4372 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

Problemet med "gedit" kan jag inte direkt svara på vad det beror på, men det verkar ju som om du fått in något ändå, eftersom "mount -a" skriver ut ett fel.

Det felet som skrivs ut tyder på att du skrivit "lager1" som monteringspunkt i "/etc/fstab" och inte "/lager1". Prova att ändra det och försök igen... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

en liten fundering kring skapa monteringspunkt ska man bara skriva "mkdir ~/lager1" eller ska det va "mkdr ~/home/torbjorn/lager1 om man väljer hemmamapp
Bilagor
Skärmbild från 2019-07-17 18-03-17.png
Skärmbild från 2019-07-17 18-03-17.png (73.37 KiB) Visad 4335 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

LC4 skrev:en liten fundering kring skapa monteringspunkt ska man bara skriva "mkdir ~/lager1" eller ska det va "mkdr ~/home/torbjorn/lager1 om man väljer hemmamapp
Tecknet "~" betyder "din-hemmamapp", vilket i det här fallet alltså är "/home/torbjorn".

Du kan alltså inte skriva "~/home/torbjorn/lager1" om du inte har en mapp som i själva verket heter "/home/torbjorn/home/torbjorn/lager1". Däremot kan du alltid skriva "/home/torbjorn/lager1" istället för "~/lager1", eftersom det betyder samma sak.

Vill du ha mappen nere på root nivå, så skriver du "/lager1", utan något "~". Givetvis kan du också lägga mappen direkt i "/home" om du skriver "/home/lager1".

Denna mapp används sedan som monteringspunkt, vilket innebär att din disk "/dev/sda1" ska monteras där, så att du kommer åt den när du "går in" där. Detta i motsats till t.ex Windows och OpenVMS, där diskarna ligger parallellt bredvid varandra och ofta inte har någon koppling (några länkar) mellan varandra.

I "/etc/fstab" måste du lägga till en "/" före "home/torbjorn/lager1", så att det alltså står:

Kod: Markera allt

UUID=9d482050-eb6c-4695-8bc7-0c0e683ccd40 /home/torbjorn/lager1 ext4 defaults 0 2
Och före detta måste du alltså ha gjort:

Kod: Markera allt

mkdir ~/lager1
...eller...

Kod: Markera allt

mkdir /home/torbjorn/lager1
...vilket av dem, spelar egentligen ingen roll, men om du använder den första varianten så måste du vara inloggad som torbjorn när du gör kommandot, eftersom "~" alltid betyder den aktuella användarens hemmamapp...

I /etc/fstab måste du skriva "/home/torbjorn/lager1", där går det inte med "~/lager1", eftersom den monteringen körs av "root"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

ok då tror jag jag jag gjorde rätt med monteringspunkten, skrev ett "/" före home o sparade, samma fel/varning i terminalen men disken värkar va monterad, men jag kan inte göra något med den, har följt instruktionerna så jag förstår inte vad som är fel. Har jag inte varit inloggad som administratör??
Bilagor
Skärmbild från 2019-07-17 18-42-47.png
Skärmbild från 2019-07-17 18-42-47.png (87.7 KiB) Visad 4323 gånger
Skärmbild från 2019-07-17 18-58-20.png
Skärmbild från 2019-07-17 18-58-20.png (49.99 KiB) Visad 4323 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

Allt ser riktigt ut, men det ser ut som du har ett lås på "lager1". Antagligen har du skapat den som root (administratör) och som vanlig användare så har du inte rättighet att komma in där.

Prova med:

Kod: Markera allt

sudo chown -R torbjorn:torbjorn /home/torbjorn/lager1
...och prova sedan om du kan komma åt den....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

sudo chown -R torbjorn:torbjorn /home/torbjorn/lager1
den koden låste upp låset, nu går det att göra mappar o spara osv, den mappen lost+found som är där vad den tillför?
Bilagor
Skärmbild från 2019-07-18 17-21-09.png
Skärmbild från 2019-07-18 17-21-09.png (30.1 KiB) Visad 4251 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

I lost+found lägger systemet filer eller delar av filer, som det inte riktigt kan lista var de hör. Det här uppstår normalt bara när du kör fsck-kommandot, som tittar igenom hela partitionen och letar efter saker som inte stämmer i filsystemet, samt rättar till de fel som den upptäcker.

Ibland kan det hända att den hittar en fil som den inte vet vad den heter, eller data som den inte vet till vilken fil det hör. Normalt sett uppstår det här bara t.ex som ett resultat av strömavbrott, eller att man stänger av datorn med strömbrytaren utan att ha stannat operativsystemet först.

Det kan då hända att det finns data i minnet som ännu inte skrivits ut till en fil och då hamnar det i lost+found, så kan man själv försöka lista ut vart det hör, eller bestämma sig för att rensa bort det.

Detta är en mycket bra funktion (som t.ex saknas i Windows) och ibland kan man hitta hela filer där, som man kan se vart de hör.

Det är iofs inte ofta som något hamnar där, men den mappen ska du definitivt låta finnas kvar... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

Att mappen "lager1" ägdes av "root" (administratören) berodde förmodligen på att du hade skapat den med "sudo", vilket egentligen inte hade behövts.

I Linux finns ett kommando som heter "whoami" och som talar om vem du är, eller alltså vem du är inloggad som, eller vem du för tillfället agerar som.

Skillnaden kan du se med:

Kod: Markera allt

whoami
...och...

Kod: Markera allt

sudo whoami
... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

OK, lager1 mappen kom när jag gjorde monterings punkten ( "mkdir ~/foto".) när jag startar datorn står användare torbjorn och jag loggar in med mitt lösen ord, är man administratör då kanske?
låter mappen lost+found ligga där den ligger då
tusen tack för hjälp/support (alla inblandade) ;) det kommer säkert mer funderingar.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

LC4 skrev:OK, lager1 mappen kom när jag gjorde monterings punkten ( "mkdir ~/foto".)
lager1 mappen skapades i din hemma-mapp när du gjorde "mkdir ~/lager1", med "mkdir ~/foto" hade du istället skapat en mapp som hette "foto" i din hemma-mapp. Det kan du givetvis också göra om du vill, men då måste du även ändra i /etc/fstab.
LC4 skrev:när jag startar datorn står användare torbjorn och jag loggar in med mitt lösen ord, är man administratör då kanske?
När du loggar in som "torbjorn" så kommer du in som "torbjorn" och inte som administratör. Men däremot har du rättighet att agera som administratör med t.ex "sudo".

Det går att logga in som administratör (root) också om du skulle vilja. Men då måste du först sätta upp att det är tillåtet, plus att du måste sätta ett lösenord för root.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Lagring"