ny hdd för lagring

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

Hej
Har en intern hdd (ny)i min min ubuntu dator som jag ska använda till lagring av foto/film, men den ska väl på lått vis läggas till /döpas, startar man datorn ser man att den finns där men går inte att använda, fanns en bra video på youtub men den är tyvärr borta nu, någon som har någon lättförståelig instruktion på hur man ska göra?

TP
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Hund »

Kontrollera vad den heter med kommandot `lsblk -f`. Min disk heter `sdb` och har en partition som heter `sdb1` och har UUID-värdet `115ea4d9-4c7a-419e-b2d7-4cdaa5b10722`.

När du vet vad den heter och vilket UUID-värde den har lägger du till en rad i filen `/etc/fstab`:

Kod: Markera allt

UUID=115ea4d9-4c7a-419e-b2d7-4cdaa5b10722    /mnt/HDD0    ext4    defaults,noatime  0 2
Innan du kan montera disken behöver du skapa mappen som du vill montera den till:

Kod: Markera allt

sudo mkdir /mnt/HDD0
sudo chown -R hund:hund /mnt/HDD0
sudo mount /mnt/HDD0
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av johanre »

Framgår inte riktigt om du, LC4, har formaterat och skapat filsystem på disken redan. Det måste du göra om det inte finns filsystem på hårddisken än. I övrigt så är det bara att följa Hunds instruktion.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Hund »

johanre skrev:Framgår inte riktigt om du, LC4, har formaterat och skapat filsystem på disken redan. Det måste du göra om det inte finns filsystem på hårddisken än. I övrigt så är det bara att följa Hunds instruktion.
Såklart. Det glömde jag att nämna! :) Det kan man antingen göra med ett grafiskt program som Gparted eller via terminalen med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo mkfs.ext4 /devsdX
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

För att skapa ett filsystem på disken så bör man först skapa en partition på den. Detta är jättelätt med Gparted, men vill man använda terminalen så kan man t.ex köra:

Kod: Markera allt

sudo fdisk /dev/sdX
o
n      <--Följ sedan instruktionerna...
w
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

hej
skriver jag in kommandot sudo mkfs.ext4 /devsdX i terminalen får jag svaret (efter först skrivit mitt lösenord) mkfs . ext2: felaktiga block "ext4" på enhet " . "
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Jag är bara en intresserad användare. Inte kunnig på det mer djupa. Vi får vänta på att någon av dem som redan har skrivit till dig i tråden, sedan kommer in.
I väntan på det kan jag bidraga med något enklare.

Den nya disken sitter kopplad i datorn, skriver du. Använd följande kommando för att se den nya diskens id som din dator har givit den:

Kod: Markera allt

sudo blkid

Se även Hunds första inlägg. Mer matnyttigt kanske.

Svaret ser ut liknande detta: # /dev/sda1 . . . .
Där sda är din första disk. Siffran är ordningsnumret på delpartitionerna på den disken. Ett, står för första partitionen.

Har du bara en hårddisk före den nya, så är det din andra och blir då hårddisk b, datorn skriver sdb. Har du flera diskar blir det sdb,sdc osv.

I svaren som du har fått, avsåg den som svarade dig, att deras sdx ville visa att istället för X, skall du ange vad som står hos dig. Förmodligen är det din andra hårddisk och då blir det sdb för dig.

Kommandot du skrev, har ytterligare ett fel. Du har missat tecknet /.

sudo mkfs.ext4 /devsdX Skall vara:
sudo mkfs.ext4 /dev/sdb

Följ sedan Hunds och Ospreys kommandon här före. Filsystem etc..
Lycka till! /tukken

Men jag håller med de som föreslår programmet GParted för sådana här arbeten. Kan man terminalen, så är den snabbast. Behöver man se vad man gör, så är gparted att föredra. Men den måste man ju också ägna tid åt, innan det känns behagligt.
Har du inte programmet, men kör en ubuntudist, så kan du installera det via kommandot:

Kod: Markera allt

 sudo apt install gparted 
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

Hej
Ja x ett hade jag missat, men det hjälpte inte så mycket med ett B (sudo mkfs.ext4 /dev/sdb) svaret blev "mke2fs 1.44.1 (24-mar-2018)
mkfs.ext2: felaktiga block "ext4" på enhet "."

komandot sudo blkid tror jag visar disc 1 där program/os är

går man in å tittar på disk 2 under enhet /dev/sda
innehåll okänd
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

LC4 skrev:Ja x ett hade jag missat, men det hjälpte inte så mycket med ett B (sudo mkfs.ext4 /dev/sdb) svaret blev "mke2fs 1.44.1 (24-mar-2018)
mkfs.ext2: felaktiga block "ext4" på enhet "."
Du kan inte köra mkfs på en disk, utan att ange vilken partition du vill bygga upp filsystemet på. Du måste alltså ange en siffra också, som talar om vilken partition du vill ha det på.

Alltså t.ex:

Kod: Markera allt

sudo mkfs.ext4 /dev/sdb1
...där "1" anger att det är den första och kanske enda partitionen på disken.

För att kommandot ovan ska funka och göra det du vill, så krävs tre förutsättningar:
  1. Du måste vara säker på att disken verkligen är "sdb".
  2. Disken måste vara initierad med en partitionstabell, förslagsvis en med DOS-format.
  3. Det måste finnas minst en partition på disken.
komandot sudo blkid tror jag visar disc 1 där program/os är

går man in å tittar på disk 2 under enhet /dev/sda
innehåll okänd
Kommandot blkid ska visa alla diskar som systemet kan hitta. Det vill säga i det här fallet förmodligen både "sda" och "sdb", inklusive alla deras existerande partitioner.

Skicka gärna in utskriften från "blkid" hit, så vi kan se hur det ser ut.

Och komplettera gärna med utskrifterna från "sudo fdisk -l" och "sudo parted -l" också....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

Hitta det här på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=9CDdIFL-nWM

har inte provat, får väl se när jag kommer hem om jag får lite tid över
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

skärmbilder
Bilagor
såhär ser det ut
såhär ser det ut
Skärmbild från 2019-07-09 21-20-21.png (67.65 KiB) Visad 5902 gånger
Skärmbild från 2019-07-09 21-20-51.png
Skärmbild från 2019-07-09 21-20-51.png (106.54 KiB) Visad 5902 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

Disken är alltså "/dev/sda" och den har inga partitioner ännu....

Se till att du har Gparted installerat:

Kod: Markera allt

sudo apt install gparted
Starta sedan upp Gparted, antingen från Startmenyn, där den brukar ligga under "Administration", "Inställningar" eller "Systemverktyg". Annars kan du om du vill starta den från ett terminalfönster också, genom att köra "gparted" eller "gparted &".

När den har startat upp, så gör du:
  1. Välj "/dev/sda" genom att välja "/dev/sda" i listan uppe i högra hörnet.
  2. Markera disken genom att klicka på det fyrkantiga fältet som kommer upp.
  3. Klicka på "[Enhet]" och välj "Skapa partitonstabell". Här bör du använda en GPT-tabell.
  4. Klicka på "[Partition]" och välj "Ny".
  5. Välj att skapa en "Primär partition" med filsystemet "ext4".
  6. Klicka på bocken i raden mellan menyerna och fyrkanten.
Nu ska disken ha en partitionstabell och en partition. Det som återstår är att lägga till så att den monteras automatiskt.
  1. Skapa en monteringspunkt där du vill montera disken. Du kan kalla den för t.ex "foto" eller något sådant och lägga den antingen på root-nivå med "sudo mkdir /foto" eller lägga den i din hemmamapp med "mkdir ~/foto".
  2. Ta reda på vilket UUID disken har med "ls -l /dev/disk/by-uuid/ | grep sda1 | awk '{ print $9 }'". Kopiera UUID:t genom att vänsterklicka två gånger på det och sedan högerklicka och välja "Kopiera".
  3. Öppna "/etc/fstab" för editering, t.ex med "sudo gedit /etc/fstab".
  4. Lägg in disken som "UUID=<tryck ctrl-v> <den-monteringspunkt-du skapade-ovan> ext4 defaults 0 2". Monteringspunkten måste skrivas in med hela sitt namn, dvs. t.ex "/foto" om du valde det, eller "/home/<ditt-användarnamn>/foto" om du valde "~/foto". Observera att det inte ska vara något mellanslag mellan ditt användarnamn och /foto.
    I filen ska du alltså lägga till en rad som ser ut som:
    .
    UUID=15a7e056-b6ef-483a-afc1-ac2b72c41b20 /home/ditt-namn/foto ext4 defaults 0 2
Spara filen och starta om, eller skriva bara "sudo mount -a", så ska allt vara klart och disken ska vara monterad där du sagt att den ska vara...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 10 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Broder Tuck »

@Osprey
Mycket bra svar av dig. Fin hjälp till trådskaparen.
Jag har själv kopierat ditt svar och har fört över det till ett dokument för egen användning framöver.

Jag har några synpunkter dock. Jag känner igen detta med ssd och sedan detta med /dev/nvme0n1p1 som LC4 har. Det är ju något som jag själv har brottats med. (Jag har några trådar om det här i forumet). Det är en flashssd och den tar sin egen väg. Blir t.ex. inte sda, oavsett om den är den enda disken på en dator.

Men det som är bra, är ju att hans uefi-system nu inte är bundet till bios och dess begränsning till att bara kunna hantera diskar upp till 2 GB..
Därmed tycker jag att hans partitionstabell också borde vara GPT.
Den kan hantera massor av partitioner utan att kräva en extended partition först, för allt som är mer än tre partitioner.

I ditt inlägg är det den första numrerade uppställningen och där, under punkt 3.
som jag tänker på. Den tar han också enkelt från GParteds förslag på partitionstabell.

Det var det enda som jag hade synpunkter på.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

Broder Tuck skrev:Jag har några synpunkter dock. Jag känner igen detta med ssd och sedan detta med /dev/nvme0n1p1 som LC4 har. Det är ju något som jag själv har brottats med. (Jag har några trådar om det här i forumet). Det är en flashssd och den tar sin egen väg. Blir t.ex. inte sda, oavsett om den är den enda disken på en dator.
Nej precis, den ssd som LC4 har startat upp ifrån, kommer aldrig att bli någon sda, sdb, eller sdc osv. Men den disken som foto ska lagras på är ju /dev/sda.
Broder Tuck skrev:Därmed tycker jag att hans partitionstabell också borde vara GPT. Den kan hantera massor av partitioner utan att kräva en extended partition först, för allt som är mer än tre partitioner.
Helt rätt, det bör givetvis vara en GPT-tabell, det var bara av gammal (o)vana som jag skrev DOS...

Tack för påpekandet, jag ändrar i det jag skrev... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

Hej
en liten fundering vad är root-nivå? hemmamapp den ser jag, har gjort del 1 o det ser ut att funka fint
det tecknet som är mellan uuid/ och grep i punkt 2 är det bokstav (stort I)?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Osprey »

Med "root-nivå" så menar man "högst upp" i filsystemet, dvs den punkt som hela filsystemet utgår ifrån. I Linux så heter den nivån "/" och under den nivån ligger t.ex "bin", "etc", "lib" och "home", som sedan i sin tur har en massa directories (mappar) under sig. I Windows motsvaras det ungefär av "C:".

Tecknet mellan uuid och grep är en "vertical slash", det vill säga ett lodrätt (vertikalt) streck, som du får fram genom att trycka "[AltGr]" och knappen till höger om vänster "[Shift]". På den knappen brukar det också finnas "<" och ">"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

Hej
nu är jag kanske lite trögfattad igen,
Skapa en monteringspunkt gör man det i terminalen eller ska man under kuggjuls symbolen ? prova med ls -l /dev/disk/by-uuid/ | grep sda1 | awk '{ print $9 }' ingen information
Bilagor
Skärmbild från 2019-07-12 20-59-47.png
Skärmbild från 2019-07-12 20-59-47.png (65.18 KiB) Visad 5697 gånger
Skärmbild från 2019-07-12 20-48-36.png
Skärmbild från 2019-07-12 20-48-36.png (85.2 KiB) Visad 5700 gånger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Broder Tuck »

LC4 skrev:. . . Skapa en monteringspunkt gör man det i terminalen . . . .
Det görs i terminalen. Är det bara du som använder datorn och kommer att använda disken för "foton", så kan du montera den på root eller /home. Vilket som. Skall fler ha tillgång till foton och de kommer att ha egna homekataloger, bör du montera den på root.

Får du förslag på kommandon så bör du inte skriva av dem, utan istället markera dem, kopiera och sedan klistra in dem i terminalen. Därmed undviker du skrivfel i kommandot. Oavsett vilka tecken som används.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av LC4 »

Hej
det blir bara jag som använder datorn, tor jag kalla disken för "lager1" så då skrev jag mkdir ~/lager1 i terminalen svar se bild

den andra bilden är efter kommandot ls -l /dev/disk/by-uuid/ | grep sda1 | awk '{ print $9 }' det är väl diskens id nr

har jag missat något tidigare i processen?
Bilagor
Skärmbild från 2019-07-13 20-16-49.png
Skärmbild från 2019-07-13 20-16-49.png (33.6 KiB) Visad 5626 gånger
Skärmbild från 2019-07-13 20-18-56.png
Skärmbild från 2019-07-13 20-18-56.png (32.79 KiB) Visad 5626 gånger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: ny hdd för lagring

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Du har lyckats!!!! Bra jobbat!!!
På första bilden får du svar från systemet att filen redan existerar.

Kan lätt kollas. Via GParted, t.ex.. installera det och låt gparted kolla om du har ytterligare en disk. Högt upp, till höger, har du en klickruta för dina hårddiskar. Klick där och sedan på sda. Nu visar gparted den andra disken. I gparteds menu ser du alternativet " partitioner ". Längst ner i det alternativet har du " information ". Klicka på den och du kan se uuidnumret och jämnföra.

Skulle du inte kunna kopiera numret på uuid i terminalen, så kan du göra det här i gparted. Men det borde fungera i båda fallen.

I andra bilden har du fått fram uuid för disken. Det numret skall markeras och kopieras in i Ospreys skrivning för vad du skall lägga till i din fstab.

Ett tips: Börja med att ta fram ditt underliggande skrivbord. Sedan högerklickar du där och väljer " nytt dokument ". I det dokumentet kopierar du in Ospreys skrivning och sedan kopierar du uuidnumret som du fick som svar i bild nr två.

Låt det numret kopieras över skrivningen i Ospreys exempel och du har de rätta uppgifterna som sedan skall läggas in i din fstab.

exempel:
UUID=<tryck ctrl-v> <den-monteringspunkt-du skapade-ovan> ext4 defaults 0 2

UUID=9d282050- och resten av numren /home/torborn/lager1 ext4 defaults 0 2

Se till att den meningen som du sedan markerar och klistar in i din fstab har mellanslag ungefär som övriga rader i din fstab. Inte nödvändigt, men det ser snyggare ut om raderna ser något så när lika ut.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"