Ubuntu webbkameror

Mobiltelefoner, digitalkameror, MP3-spelare och liknande
johnh3
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 nov 2008, 09:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Luleå

Ubuntu webbkameror

Inlägg av johnh3 »

Det kan vara problematiskt med webbkameror till Ubuntu ibland. Nu finns det dock en särskilt utvecklad Ubuntu kamera som kan beställas via amazon.uk:
http://www.amazon.co.uk/Kinobo-Megapixe ... 28&sr=8-11

Jag skulle gärna se att såna prylar fanns att köpa i Ubuntus officiella butik, även skrivare och liknande. Nu är det mest kläder och reklamprylar där.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 nov 2007, 02:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av Luxwarp »

då saknas bara fler linux kompatibla spel oxå, typ riktiga wow och cs så man slipper wine:D
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av norhager »

johnh3 skrev:Det kan vara problematiskt med webbkameror till Ubuntu ibland. Nu finns det dock en särskilt utvecklad Ubuntu kamera som kan beställas via amazon.uk:
http://www.amazon.co.uk/Kinobo-Megapixe ... 28&sr=8-11

Jag skulle gärna se att såna prylar fanns att köpa i Ubuntus officiella butik, även skrivare och liknande. Nu är det mest kläder och reklamprylar där.
När det gäller Ubuntu kan det väl inte vara några problem däremot andra Linuxversioner. Jag har 2 olika webbkameror och förut har jag provat de på både mandriva oxh suse men där funkar de inte men när jag provade Ubuntu för första gången så satte jag in båda samtidigt och installerade Ubuntu och de fungerade direkt utan krångel.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av norhager »

Va lustigt nu skulle jag villa ha tag på en nyare webbkamera med lite bättre upplösning än den jag har, jag har letat efter den som finns på en länk i den här tråden men tji, jag vill gärna ha tag i en utan mick men med bra upplösning och som GARANTERAT fungerar i Ubuntu jag har provat en som är gjord för microsoft men den har ett väldigt dåligt ljud mina bröder säger att på den ena ser man inte vem man pratar med och den andra hör man inte vem man pratar med !
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Inlägg: 675
Blev medlem: 13 jun 2006, 14:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av ThinLizzy »

Logitech HD Webcam C615 är en bra kamera som fungerar galant i 12.04 (även i skype).
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av norhager »

ThinLizzy skrev:Logitech HD Webcam C615 är en bra kamera som fungerar galant i 12.04 (även i skype).
Tack för tipset men bra dyr och dessutom finns den inte på något inköpsställe i Sundsvall så gärna fler tips
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Inlägg: 675
Blev medlem: 13 jun 2006, 14:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av ThinLizzy »

Logitech HD Webcam B525, är också bra och fungerar också i 12.04 (även i skype). billigare och ingen full HD.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av Harlekin33 »

Finns webbkameror med i hardware-compability listan?
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Inlägg: 675
Blev medlem: 13 jun 2006, 14:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av ThinLizzy »

Harlekin33 skrev:Finns webbkameror med i hardware-compability listan?
faktiskt! men tyvärr ej uppdaterad sedan 2010.
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... WebCameras
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Re: Ubuntu webbkameror

Inlägg av BjHstad »

Kan tydligen va lite olika med olika webcams.. Jag har en liten cam, som jag fick som reklampresent från en pctidning för ett par år sedan. Den ger bra bild o behövde ingen spec installation. Works out of box
Min laptop, HP Probook 6360, har en cam med en lins så liten att den knappt syns, men ger bra bild både vid foto och video. Skypebilden himla bra enligt mottagare med.
PS. Kör ubuntu 15.10
Skriv svar

Återgå till "Prylar"