Beg Blackberry 9000 Internet och Bluetooth problem(Avslutad)

Mobiltelefoner, digitalkameror, MP3-spelare och liknande
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Beg Blackberry 9000 Internet och Bluetooth problem(Avslutad)

Inlägg av Städarn »

Tråden finns redan på annat forum men strunt i det.

Hej.

Jag tycker inte om moderna mobiltelefoner. Så när jag tänkte byta upp mig från min gamla Sony Ericsson J105i (den har varit lite instabil) så köpte jag nyligen en Blackberry Bold 9000. Den är begagnad och låg inom min budget. Tittade på den idag och den verkar bra MEN hur ansluter jag mig till internet utan Wi-Fi? Det gick på min gamla telefon så varför skulle det inte gå på den nya? Bläddrade runt bland menyerna men kunde inte komma på hur jag skulle göra. Sökte lite fort på nätet men hittade inget matnyttigt. Det närmaste var en fråga på Flashback med samma innehåll. Så lite hjälp vore trevligt.

Sedan försökte jag också ansluta datorn till telefonen via Bluetooth. Det kunde enkelt göras med den gamla telefonen och den fick rättigheter att skicka/ta emot filer från datorn. Datorn kunde skicka och ta ifrån data från datorn. Men samma rättigheter verkar inte ges till den nya telefonen. När jag försöker skicka står det "Unable to find service record". Vad göra? Det brukar ju vara rena barnleken att koppla ihop enheter via bluetooth.

Kör Ubuntu 12.04 LTS som OS på datorn.

Edit: Ger snart upp nu. Det fungerar inte med "Blåtand" vilket det borde göra. Startade upp datorn i morse och fann följande under Bluetooth.
Ubuntu bild

(OBS Skärmdump) Jag har inte lagt till dessa enheter. Och de går inte att ta bort dem heller. Försökte att lägga in telefonen på nytt men den blir inte korrekt ansluten. Vad är felet? Finns det någon här som har ägt en liknande telefon och som förstår den? Får jag ingen hjälp skickar jag tillbaka skräpet.
Senast redigerad av 1 Städarn, redigerad totalt 7 gånger.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Beg Blackberry 9000 Internet och Bluetooth problem

Inlägg av Städarn »

Jag gör ett tillägg här med lite mer detaljer kring det hela.

Nu har jag i vart fall varit i kontakt med Telia som föreslog att jag skulle skicka ett SMS med ordet SURF till 4466 för att få inställningarna för internet anslutning. Egentligen en sak som jag kunde testat från början men jag blev väl fartblind. Har fått tillåtelse att testa detta innan jag skickar tillbaka telefonen.


Sedan är det det här med Bluetooth. Min andra telefon (Sony Ericsson J105i, köpt från samma ställe) fungerar bra att ansluta till min dator (Ubuntu 12.04). När telefonen är ansluten dyker den upp som en enhet som jag kan flytta filer till och frånpå samma sätt som man flyttar filer mellan vanliga mappar på datorn. Det finns nog finare sett men det fungerar inte fullt ut tror jag. Telefonen finns under Bluetooth och får där 2 alternativ: Skicka filer och Bläddra bland filer.

Blackberryn blir (efter en den pyssel) ansluten till datorn men sedan tar det stopp. Telefonen säger att datorn är ansluten men telefonen syns inte på datorn. Alternativen (se ovan) finns heller inte med. Går jag in direkt under Bluetooth ikonen i "verktygsfältet" (det heter nog inte så på Linuxsspråk men strunt samma) är telefonen inte ens ansluten och går heller inte att ansluta. Med andra ord kan jag inte komma in i min telefon från datorn. Om jag inte direktansluter den förstås men då faller ju idén med blåtand. Har för mig att jag testade direktanslutning men tyckte inte det fungerade så bra. Minns inte men jag kan testa igen.

"Så ligger landet" som man brukar säga. Den inbyggda "instruktionsboken" (på engelska) ger ingen eller ingen begriplig hjälp. Vill inte kalla mig dum men ska jag läsa en istruktion på ett annat språk får den gärna vara övertydlig.
Skriv svar

Återgå till "Prylar"