Plantronics Voyager 520 fungerar inte med Ubuntu 12.04

Ljudkort, högtalare, headsets och mikrofoner
mås
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 maj 2010, 15:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Plantronics Voyager 520 fungerar inte med Ubuntu 12.04

Inlägg av mås »

Provade mitt Plantronics Voyager 520, ett bluetooth hedset, under Ubuntu 12.04. Det fungerade inte men funkar bra under XP och W7.
Enheten erkännes av ubuntu och visas under Ljudinställningar som ”Analog utgång BUA-100 Bluetooth Adapter”. Men funktionalitet, nada!
På min fråga meddelade Plantronics support (Ted Egger) – föga uppmuntrande – ”We do not have any headset that works on Ubunu or Linux based OS. There are no plans at this point to produce any....
Men det kanske finns någon lösning inom ubuntugemenskapen eller workaround som någon känner till? Vore KANON!
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Plantronics Voyager 520 fungerar inte med Ubuntu 12.04

Inlägg av ubot »

Det enklaste sättet att kontrollera om det finns en lösning på problemet är att googla på Produkt-ID och några passande keywords. Steg 1 är att få fram kortets produkt-ID. Testa om du ser produkten med dessa kommandon:

Kod: Markera allt

sudo lshw
och

Kod: Markera allt

lspci -nnn
och

Kod: Markera allt

lsusb
Ser du en rad (eller flera som innehåller info om produkten? Posta raderan här i tråden i.s.f.
mås
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 maj 2010, 15:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Plantronics Voyager 520 fungerar inte med Ubuntu 12.04

Inlägg av mås »

@ubot
Tack för förslagen.. men jag fick ingen respons på dina terminaldirektiv h.h.t. Plantronics hedset. Men ID och IC fanns på produkten (för mig läsbart med förstoringsglas):
Namn: Plantronics Voyager 520
ID: AL8-520
IC: 457A-520 MF J8
Kan det vara nåt?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Plantronics Voyager 520 fungerar inte med Ubuntu 12.04

Inlägg av Pink Panther »

Nu är det här äldre/inte aktuella hjälp (trådar/versioner) av Ubuntu Linux operativsystem. Men tydligen lär det ha varit möjligt att få "Plantronics Voyager 520" att fungera med Skype, i tidigare versioner av Ubuntu Linux.

Något med att följande skall vara installerat "pulseaudio-module-bluetooth" installed"

Källa: http://superuser.com/questions/28174/ub ... -and-skype

Mer kan inte jag. Inte mitt område. ;-)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Plantronics Voyager 520 fungerar inte med Ubuntu 12.04

Inlägg av ubot »

Tack för förslagen.. men jag fick ingen respons på dina terminaldirektiv h.h.t.
Du ska garanterat få information om du kör mina kommandon i Terminalen. Det är ett litet L i lspci, lsusb och lshw och inte en ETTA. Det kanske var det som gjorde att du inte fick något svar?
Jag är inte intresserad av produkt-ID:t som står på headsetet (kartongen) utan produkt-ID:t som Ubuntu svarar när du kör "mina" kommandon.
Skriv svar

Återgå till "Ljud"