Skrivare Brother HL-2135W information

Skrivare och skannrar
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Skrivare Brother HL-2135W information

Inlägg av rkl »

Har skaffat en Brother laserskrivare HL-2135 W. I beskrivningen på NetonNets hemsida står det: citat: Linux CUPS & LPD/LPRng utskriftssystem (x86-, x64-miljö): slut citat.

Vad innebär detta??

Vidare står det att skrivarspråket är GDI. Vad innebär detta??

Har inte installerat den än. Kan jag skada något genom att bara ansluta den och försöka installera den som ny skrivare.

Alternativet är att använda Brothers sida i följande länk.Verkar krångligare.

http://welcome.solutions.brother.com/bs ... index.html

Jag kör Ubuntu 12.04 LTS.

Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skrivare Brother HL-2135W information

Inlägg av Osprey »

rkl skrev:Linux CUPS & LPD/LPRng utskriftssystem (x86-, x64-miljö)
Det här betyder ungefär "Linux vanliga sätt att skriva ut"...
rkl skrev:Vidare står det att skrivarspråket är GDI. Vad innebär detta??
Det här betyder ungefär att skrivaren förstår "Microsofts instängda och samhällsfientliga sätt att skriva ut"...

Att det först nämns att den kan använda CUPS och sedan att den använder GDI är lite motsägelsefullt. Men eftersom det finns drivrutiner för Linux på Brothers hemsida så är det förmodligen ingen större fara...
rkl skrev:Har inte installerat den än. Kan jag skada något genom att bara ansluta den och försöka installera den som ny skrivare.
Nej du kommer inte att skada något, men å andra sidan så kommer det antagligen inte att fungera heller...
rkl skrev:Alternativet är att använda Brothers sida i följande länk.Verkar krångligare.
Ladda hem LPR driver och cupswrapper driver från Brothers sida och installera dem. Sedan lägger du bara till den som ny skrivare och allting kommer säkert att funka jättebra... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Re: Skrivare Brother HL-2135W information

Inlägg av rkl »

Tack för hjälpen. Allt fungerade perfekt.

Den här skrivaren går också att köra trådlöst. Kan jag installera skrivaren så att den kör trådlöst från vissa datorer och med kabel från andra?

Är det problem att någon dator körs med Windows 7 och andra med Linux 12.04 LTS?

Finns det någon instruktion om hur jag installerar en skrivare trådlöst i Linux 12.04 LTS?
Jag har sökt på nätet och kommit till Brother Solutions Center, men där hittade jag inget.

Mycket tacksam för all hjälp.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skrivare Brother HL-2135W information

Inlägg av Osprey »

rkl skrev:Den här skrivaren går också att köra trådlöst. Kan jag installera skrivaren så att den kör trådlöst från vissa datorer och med kabel från andra?
Det beror på skrivaren själv om den kan hantera köer från två gränssnitt samtidigt. Titta i bruksanvisningen eller prova och se vad som händer...
rkl skrev:Är det problem att någon dator körs med Windows 7 och andra med Linux 12.04 LTS?
Det borde inte vara några problem eftersom skrivaren inte alls märker av vad datorerna kör för OS...
rkl skrev:Finns det någon instruktion om hur jag installerar en skrivare trådlöst i Linux 12.04 LTS?
På en dator som bara kör trådlöst så borde det inte vara någon skillnad jämfört med att installera dem trådbundet. Men om du kör trådbundet och trådlöst samtidigt så måste du se till att sätta upp IP-routingen på ett sätt så att datorn vet vilket gränssnitt den ska använda för en viss adress. Sök i så fall t.ex info på Google sökning efter att använda fast och trådlöst ethernet samtidigt i Ubuntu.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Kontor"