Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Skrivare och skannrar
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av lennart_sj »

Ursäkta, men jag är nog för enfaldig, okunnig och trögfattad för att hänga med i alla svängarna.
Jag har läst Brothers Pre-required procedures, men inte fattat vad som är relevant och vad jag behöver göra och hur.

Men om jag kollar Printers CUPS så står det
Driver: Brother HL-3140CW series CUPS (color, 2-sided printing)

Om jag kör
sudo apt-get install lib32stdc++6
[sudo] password for lennart:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
lib32stdc++6 är redan den senaste versionen.
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 15 att inte uppgradera.

I första försöket körde jag alla de manuella stegen utan att få det hela att fungera.
Sedan har jag gått över till Brothers installationsscript med lika klent resultat.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Osprey »

Jag har en Brother MFC-440CN och drivrutinerna för den finns här. Dem har jag installerat massor av gånger i olika versioner av Ubuntu och Mint. Allting funkar jättebra och det enda jag gör för att installera dem är:

Kod: Markera allt

sudo bash
cd <mappen-där-de-ligger>
dpkg -i *
...och det har aldrig varit några problem, utan funkat klockrent...

De drivrutinerna som du behöver finns här och det borde gå att göra på samma sätt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av lennart_sj »

Förvirringen ökar

root@lennart-System-Product-Name:~/.Brother# dpkg -i *
(Läser databasen ... 210680 filer och kataloger installerade.)
Preparing to unpack hl3140cwcupswrapper-1.1.2-1a.i386.deb ...
* Restarting Common Unix Printing System cupsd [ OK ]
Unpacking hl3140cwcupswrapper (1.1.2-1) over (1.1.2-1) ...
Preparing to unpack hl3140cwcupswrapper-1.1.2-1.i386.deb ...
Unpacking hl3140cwcupswrapper (1.1.2-1) over (1.1.2-1) ...
Preparing to unpack hl3140cwlpr-1.1.2-1a.i386.deb ...
Unpacking hl3140cwlpr (1.1.2-1) over (1.1.2-1) ...
Preparing to unpack hl3140cwlpr-1.1.2-1.i386.deb ...
Unpacking hl3140cwlpr (1.1.2-1) over (1.1.2-1) ...
dpkg-deb: fel: "linux-brprinter-installer-2.0.0-1" är inte ett debianarkiv
dpkg: error processing archive linux-brprinter-installer-2.0.0-1 (--install):
underprocessen dpkg-deb --control gav felkod 2
dpkg-deb: fel: "uninstaller_HL3140CW" är inte ett debianarkiv
dpkg: error processing archive uninstaller_HL3140CW (--install):
underprocessen dpkg-deb --control gav felkod 2
Mer än en kopia av paketet hl3140cwcupswrapper har packats upp
under körningen! Konfigurerar det bara en gång.
Mer än en kopia av paketet hl3140cwlpr har packats upp
under körningen! Konfigurerar det bara en gång.
Ställer in hl3140cwlpr (1.1.2-1) ...
Ställer in hl3140cwcupswrapper (1.1.2-1) ...
* Restarting Common Unix Printing System cupsd [ OK ]
lpadmin -p HL3140CW -E -v usb:/dev/usb/lp0 -P /usr/share/cups/model/Brother/brother_hl3140cw_printer_en.ppd
Fel uppstod vid hantering:
linux-brprinter-installer-2.0.0-1
uninstaller_HL3140CW
root@lennart-System-Product-Name:~/.Brother#
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Osprey »

Det ser helt ok ut, den smågnäller lite om att du haft mer än en kopia av samma paket/arkiv och den talar om att installationsprogrammet inte är ett paket/arkiv, men i övrigt så ser allting ut att funka som det ska... så då återstår det bara att se om det går att skriva ut, annars är det nog något annat fel än drivrutinerna i så fall...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av lennart_sj »

Problemet kvarstår.
Tidigare har jag försökt skriva en testsida inifrån CUPS. Då står det först "Klar" - eller nåt liknande som övergår till "Waiting for printer to become available".

Nu försökte jag skriva ut dokument från Libre Office och får meddelandet
"Det gick inte att starta skrivaren.
Kontrollera skrivarkonfigurationen."
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av queson »

lennart_sj ang. Enhets-URI
usb:/dev/usb/lp0
Step 5a. (for USB Connection) Check your printer on the cups web interface
5a-1. Open a web browser and go to "http://localhost:631/printers".

Check if the Device URI of your printer is "usb://Brother/(your printer's model name)"
Example of a USB printer entry
If the device URI is different from the example above, please go to "Modify Printer" of your printer to select proper device and driver.

Re: Brother HL-2130 "Waiting for printer to become available"

Anyway, I got it working. The problem was that I skipped step 5a here: http://welcome.solutions.brother.com...ion_prn1a.html
http://localhost:631/printers/HL2130 had the text:
"Connection: usb:/dev/usb/lp0"
but it should be something like:
usb://Brother/HL-2130%20series?serial=D1N201209
I could set that this way:


Modify Printer
Modify Printer
This opened a new page where I could select "Local Printers: usb://Brother/HL-2130%20series?serial=D1N201209"
Continue (Here I could set some text for where the printer is located at, text does not matter)
Continue (Displays huge list with "Current Driver - Brother HL2130 for CUPS" selected)
Modify Printer (Displays "Printer HL2130 has been modified successfully.")
Kanske kan vara värt ett försök ???
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack, queson, you made my day!! :) (eller natt är det visst..)

Jag har haft en Brother-skrivare (MFC-240C) i några år, och den funkade bra med Ubuntu 10.04 och därefter med ett antal ytterligare versioner. För ungefär ett år sedan - helt plötsligt - slutade utskrifterna att effektueras, kanske pga någon uppdatering. (Det hände inte i samband med uppgradering till ny Ubuntu-version.) Hursomhelst, jag har inte ansträngt mig särskilt mycket för att försöka lösa problemet, utan snarare ställt in mig på att det kanske är något hårdvarufel. Har ändå följt den här tråden med visst intresse.

När jag går till Systeminställningar -> Skrivare och dubbelklickar på min skrivare öppnas fönstret "Skrivaregenskaper". Där hade jag i fältet Enhets-URI

usb://dev/usb/lp0

Ett värde som alltså funkat bra tidigare. Men quesons inlägg fick mig att ta reda på hur jag hittar en mer direkt URI. Efter ett tips på någon webbsida körde jag:

$ lpinfo -v | grep Brother
direct
usb://Brother/MFC-240C?serial=BROM6F747753

Jag angav strängen usb://Brother/MFC-240C?serial=BROM6F747753 som enhets-URI i "Skrivaregenskaper" och succé!! Den gamla trotjänaren har börjat skriva ut igen. :)

Det kan vara värt att nämna att kommandot

$ ls /dev/usb
hiddev0 lp1


indikerar att lp0 inte existerar längre. När det hände (och varför) har jag ingen aning om. Å andra sidan funkar inte usb://dev/usb/lp1 som enhets-URI heller. Det gör däremot ovanstående precisa sträng.

Hoppas detta är lösningen för dig också, Lennart.
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av lennart_sj »

;D ;D ;D
Äntligen!
Efter att ha ändrat usb://dev/usb/lp0 till
usb://Brother/HL-3140CW%20series?serial=E71784M3J308067
funkar det.
Denna mystiska sträng hittade jag mha lpinfo -v | grep Brother
Precis som Gunnar Hjalmarsson tipsade om.

Ett stort tack till alla som kommit med råd och hjälp.
Utan Er hade jag nog hamnat på asylen och skrivaren blivit bojsten med tiden.

Mvh Lennart S
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Härligt! :) Jag skickade ett mail till Gunne på GGS-Data med en länk till den här tråden.
Gunne
Inlägg: 210
Blev medlem: 08 sep 2006, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunne »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Härligt! :) Jag skickade ett mail till Gunne på GGS-Data med en länk till den här tråden.
Hej,

Tack för info och länken till diskussionstråden. Bra att det har löst sig för er båda.

Jag vill minnas att de gånger jag har gjort installationer av Brother-skrivare det har varit så att, efter att ha installerat skrivarmjukvaran ifrån Brother, konfiguration av skrivare görs i inställningar i Utskrift under Systeminställningar, konfigurationsprogrammet identifierar skrivaren med enhets identifikationssträng - usb://Brother/<skrivarbeteckning> - förutsatt naturligtvis att skrivaren är ansluten till USB och är påslagen och klar att kunna identifieras av programvaran.

Utifrån vad jag tyder ifrån diskussionstråden så ser det ut som att det kan finnas utrymme för att så inte blir fallet. Jag skall se om jag kan se möjlig orsaksfaktor till att det tillexempel i konfigurationsprogrammet kan bli så att resultat blir som beskrivet med enhets identifikationssträng - usb://dev/usb/lp0 -.

Om skrivaren tillexempel i webbläsaren identifieras med enhets identifikationssträng - usb://Brother/<skrivarbeteckning> - så finns det som jag kan se inte någon anledning till att samma skrivare inte identifieras med samma enhets identifikationssträng när konfiguration av samma skrivare görs i Utskrift i Systeminställningar.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunne skrev:Jag vill minnas att de gånger jag har gjort installationer av Brother-skrivare det har varit så att, efter att ha installerat skrivarmjukvaran ifrån Brother, konfiguration av skrivare görs i inställningar i Utskrift under Systeminställningar, konfigurationsprogrammet identifierar skrivaren med enhets identifikationssträng - usb://Brother/<skrivarbeteckning> - förutsatt naturligtvis att skrivaren är ansluten till USB och är påslagen och klar att kunna identifieras av programvaran.

Utifrån vad jag tyder ifrån diskussionstråden så ser det ut som att det kan finnas utrymme för att så inte blir fallet.
En tanke: Kan det möjligen vara så att det skiljer sig mellan konfigurationsprogram för äldre och för nyare Brother-modeller? Dvs. att något har hänt i Ubuntu som kräver usb://Brother/<skrivarbeteckning>, men att Brother inte har brytt sig om att ändra programmen för de äldre modellerna. usb://dev/usb/lp0 fungerade ju faktiskt för mig tidigare.
Gunne
Inlägg: 210
Blev medlem: 08 sep 2006, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunne »

Gunnar Hjalmarsson skrev: En tanke: Kan det möjligen vara så att det skiljer sig mellan konfigurationsprogram för äldre och för nyare Brother-modeller? [snip]
Konfigurationsprogrammet för skrivare som finns i Systeminställningar i Ubuntu tillhandahålls inte av Brother utan ingår med Ubuntu-systemet. Programmet heter system-config-printer och kan startas ifrån terminal genom att i terminalen skriva:

system-config-printer

Men det är möjligt att det kan vara så att det med tidigare utgåvor av Ubuntu har varit möjligt att använda enhetsidentifikationssträngen /dev/usb/lpX och att det inte är möjligt i Ubuntu 14.04, vilket då kan vara en grund för att man stöter på ett hinder. Skall kika på det vid tillfälle, har inte reflekterat över det tidigare.

Men kör man programmet system-config-printer och konfigurerar sin skrivare i det så bör det bli korrekt, och oavsett utgåva av Ubuntu som används. Förutsatt naturligtvis att skrivaren är funktionell, påslagen och ansluten till datorn och att skrivarmjukvaran ifrån fabrikanten är installerad i systemet. Om något av dessa villkor inte finns så går det inte att konfigurera skrivaren.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av johanre »

Kan tillägga att jag ville stilla min nyfikenhet kring när beteendet med URI namngivning { /dev/usb/lp* vs usb://<Tillverkare>/* } ändrades. Jag hade, likt Gunnar Hjalmarsson inte reflekterat över det faktum att mina 2 skrivare därhemma inte fungerande mellan en uppgradering och en annan (däremot fick jag mina skrivare att fungera efteråt, men jag använder dem så sällan så jag gjorde inte kopplingen till uppgraderingen). Google, plus lite härledning ledde mig hit: https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugrepo ... bug=630228

I korta drag; mellan Ubuntu 10.04 och Ubuntu 12.04 bytte CUPS backend metod för att leta efter skrivare från usblp till libusb. usblp använde sig av /dev/usb/lp* , libusb använder sig av usb://<Tillverkare/*
Gunne
Inlägg: 210
Blev medlem: 08 sep 2006, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunne »

Jag har gjort ett prov och kan konstatera.

Om installation av brothers skrivarmjukvara görs utan att skrivare är ansluten till datorsystemet så kommer den automatiserade skrivarkonfigurationen som skapas under installationsförloppet av skrivarmjukvaran att konfigurera usb://dev/usb/lp0 som enhets-URI för skrivaren.

Om skrivaren sedan efteråt ansluts till datorn och man försöker använda denna konfigurationen för att försöka göra en utskrift så kommer det inte gå att skriva ut. Med konfigurationsprogrammet som finns i Systeminställningar så kan en fungerande konfiguration enkelt skapas, naturligtvis är återigen förutsättningar att skrivaren är ansluten till datorn, påslagen och att skrivarmjukvaran för skrivaren är installerad. Om något inte är uppfyllt så går det inte att göra en fungerande konfiguration. Det går även enkelt att ändra befintliga skrivarkonfigurationer konfigurationsprogrammet.

Kommer ha det i åtanke i fortsättningen :-)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för sammanfattningen! Så konfigurationsprogrammet använder alltså usb://dev/usb/lp0 som något slags defaultvärde om skrivaren inte är ansluten. Jag kan ju då tycka att det vore bättre att något felmeddelande dök upp om att konfigurationen inte är komplett, och att inget värde alls angavs.

Är inte det en bugg som borde fixas?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Är inte det en bugg som borde fixas?
Jo, absolut! Hade gärna anmält det men jag har inte en Brother skrivare och kan då inte återskapa problemet ifall det kommer följdfrågor.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag skrev en buggrapport: https://launchpad.net/bugs/1320381

Bra om ni kan komplettera / korrigera / förtydliga om ni tycker det behövs.
Gunne
Inlägg: 210
Blev medlem: 08 sep 2006, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunne »

Jag tycker som vanligt både ja och nej angående om det är en bug.

Brother har valt att lämna en default USB-konfiguration om någon skrivare inte hittas under installationsförloppet av sin mjukvara. Default-konfigurationen är inte up-to-date skulle kanske kunna vara ett bra uttryck eftersom Cups ändrat sitt sätt att fungera. Det är möjligt att det finns skäl för att inte vara up-to-date i denna detaljen.

Eftersom Brother har valt att välja USB-anslutning som normalt så kan det tyckas att det vore bättre att något meddelande ges som gör användaren observant på att någon ansluten skrivare inte hittas när någon ansluten skrivare inte hittas. En uppmaning att tillexempel kontrollera kabel kan också ges. En fråga kan också ställas om ändå önskad fortsatt installation och att skrivaren isådantfall kommer lämnas okonfigurerad och att det efteråt och när skrivaren är ansluten det är lämpligt göra en ny konfiguration med systemets konfigurationsverktyg. Installationsproceduren kan lämna en up-to-date (om det inte finns skäl för annat) default USB-konfiguration med enhets-URI - usb://Brother/<skrivarbeteckning> - och att notera utan skrivarens serienummer eftersom serienummer inte kan hämtas när skrivaren inte är ansluten.

Jag har blivit notifierad om bug-rapporten, tackar så mycket för det :-)

Skall bli intressant se om någon utvecklare anser det vara en bug eller inte.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"