HP skrivare som inte håller färgen.

Skrivare och skannrar
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej broder!

Jag har Adobe Flash som jag själv laddat in annars kan jag inte komma på något mer än
Texlive-latex-extra.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

Starta upp Synaptic.
Sök på ' flash ' (hela namnet blir flashplugin-installer).
Programmet bör vara grönmarkerat hos dig. Lika med att det är installerat. Ett tips kan vara att du gör en ominstallation av det via Synaptic.

Höger- eller vänsterklicka på programmets rad, välj Markera för ominstallation. När ominstallationen är klar, markera knappen Läs om. Stäng Synaptic och testa om någon förbättring kommer till stånd. Ominstallationen kan behöva upprepas, i.o.f.s..

Ubuntu-restricted-extras kan vara bra att komplettera med. Finns både i Programcentralen och i Synaptic. Du kan även komplettera det i terminalen via denna sida. På sidan är det under punkt 9 som det kan vara av störst intresse för dig i just detta fall.

Vill du ha det uppdaterat via ett s.k. PPA-förråd kan denna sida visa dig hur du går tillväga.
Ett PPA-förråd kan vara bra att ha, använder ett par själv, men man får inte bortse från att kontinuerliga uppdateringar blir beroende på hur aktiv den som har lagt upp förrådet är.

Är man osäker, kör man på Ubuntus egen källa (= Synaptic), även om den inte alltid ligger "i framkant" på utvecklingen.

Allt detta kan ses som 'hugskott', men inte förty kan de vara värda att testa.
/tukken

Personligen tror jag att ditt bekymmer ligger i skrivaren och skrivarhuvudet. Inte i mjukvaran. För en tid sedan fick en skrivare hos oss gå till den eviga vilan efter det att den slutat arbeta. Felet hos oss visade sig i något som du också har. Det svarta dog bort och stiltyperna var mycket diffusa. Allt mekaniskt har sin tid. Förr eller senare har de gjort sitt.
Här i svaret har jag ändå valt att gå på din mjukvarulinje.
Jag saknar att du inte talade om i klartext hur skrivaren förhöll sig vid testet i windowsmaskinen.
Ett svar liknande detta: "I windows fungerade maskinen perfekt", skulle ha suttit fint. :)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Tucken

Mycket information, i sak har jag gjort en rad av ominstallationer och du markerar en fil som jag inte har hittat förut. Härligt hur du beskriver hur och varför!
När det gäller testen på Win.7 så gav den ett negativt svar Adobe Reader och Acrobat så hände det ingenting.
Alltså resultat med min uppföljning med HP. så gav de svaret att det är ett känt problem för Hp skrivare, så kontakta Adobe så kanske de kan fixa till det?

Men du, jag har en rekommenderad nyare version av hplip som har buggfixare m.m.

Men jag har setupen men kan inte installera för jag vet inte hur man gör via Gedit har testat visst den snurrar igång och sedan avslutar den med; Ett fel har uppstått och som jag tolkar det av orsaken till felet, att det inte är rätt adress jag försöker installera den ifrån? home/rep/hämtningar/ alltså "ä" är boven i dramat.
Nej jag har aldrig förstått mig på Gedit att själv kunna installera, utan endast sett på när den självmant installerat något utan att veta om jag ska göra något eller inte när Gedit är klar?

/home/rep/Hämtningar/hplip-3.14.10.run är den senaste versionen hur installerar jag den?
Under tiden ska jag testa det du hänvisat till!

Jag har fått sudo add-apt-repository ppa: nilarimogard / webupd8
Fel: Behöver ett enstaka förråd som argument
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

Tjadden skrev:. . . .
Jag har fått sudo add-apt-repository ppa: nilarimogard / webupd8
Fel: Behöver ett enstaka förråd som argument
;D 8) ??? Sitter du fortfarande och skriver av kommandon som du får?
Du har ju haft flera felskrivningar tidigare i tråden/trådarna. Om du istället väljer att markera, kopiera och klistra in i terminalen så slipper du onödiga fel.
Som t.ex. i I l L. Svårt att göra rätt då.

Ditt sudo add-apt-repository ppa: nilarimogard / webupd8
kan då istället se ut så här:
sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8. Tre skrivfel är borta. Melllanslag, i detta fall.

Ang din fråga om hur du installerar din fil, så har jag googlat på det. I den här sidan föreslås kommandot

Kod: Markera allt

sh ~/Downloads/hplip-3.14.10.run
Då är det sannolikt att det hos dig räcker med att ändra /Downloads/ till "/hämtningar/"
i ditt fall. sh ~/Hämtningar/hplip-3.14.10.run Markera. Kopiera. Klistra in . . .

Varför inte börja spara ner till skrivbordet istället?
Det gör jag. Ändras i webbläsaren. Därifrån kan jag sedan lätt föra dem till annan plats.

I det du fick tidigare, prioritera ubuntu-restricted-extras. Läs på webup8s sida jag gav adressen till.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Tucken

Jag är ledsen att det första som du ifrågasatte kan jag glömma, för det gäller Ubuntu 14.04
Jag har 14,10 32 bit!
Och du förklarade nu för mig att det som jag kopierar av för att köra i terminalen kan man inte lita på att de har skrivit rätt! Hur ska jag veta detta? Jag kan inte datorn så pass att jag är är hemtam med hur kommandonorden ska skrivas!

Koden du gav sh ~/Downloads/hplip-3.14.10.run svarade med
sh: 0: Can't open /home/rep/Downloads/hplip-3.14.10.run
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

Oki.
Trist att det inte funkade.
Jag har uttömt mig på det jag hade att ge.
Må andra komma. Med bättre förslag.


Även om vi inte talade om Downloads i exemplet, utan Hämtningar.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Tucken

Gråt inte, du har varit mig behjälplig som jag tackar för, för nu har jag några nya teorier att spinna på.
Jodå jag skrev hämtningar med samma svar, men det fick räcka att skriva svaret en gång.
Ha en skön kväll
Tjadden/
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Här är "Hp Deskjet 2050 J510 series 3.14.10 som ska installeras
och här sidan hur man gör http://hplipopensource.com/hplip-web/in ... index.html
cd desktop svar av sudo; Kan inte hitta katalogen?

Hur får man in denna uppdatering i katalogen?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Här är "Hp Deskjet 2050 J510 series 3.14.10 som ska installeras
och här sidan hur man gör http://hplipopensource.com/hplip-web/in ... index.html
Hur har du kommit fram till att du behöver installera den .run-filen? Anvisningarna på sidan du länkar till är inte direkt busenkla, och paketet hplip finns i Ubuntu-förrådet.
Tjadden skrev:cd desktop svar av sudo; Kan inte hitta katalogen?
Eftersom du fastnar redan där, tvivlar jag på att du har den kunskap som krävs för att installera hplip-3.14.10.run framgångsrikt. Installera från förrådet i stället:

sudo apt-get install hplip
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Gunnar
Jag har redan installerat skrivaren.
Sista utvägen är nu att uppdatera den befintliga installationen,
från "Hp Deskjet 2050 J510 series 3.14.6" till ""Hp Deskjet 2050 J510 series 3.14.10"
Beroende på att den i den nya versionen har man chansen att komma åt buggar, vilket man inte kan i den befintliga.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Om skrivaren inte är splitter ny, är det osannolikt att dina problem förklaras av buggar i den version av hplip som finns i Ubuntu-förrådet, och som är fixade i senaste versionen. Eller för att tala riktigt klarspråk: Med tanke på de begränsade färdigheter du har uppvisat här, när det gäller att följa anvisningar och förslag, gissar jag att de som hittills försökt hjälpa dig är obenägna att ta den tid som skulle krävas för att lotsa dig igenom en installation av .run-filen.

Det är inte heller den "sista utvägen". Det finns förslag i den här tråden som du inte ens kommenterat. Jag tänker t ex på Johans erbjudande att du skickar ett eller ett par av de dokument du har problem med att skriva ut till honom. Han skulle då kunna ta reda på om det är något speciellt med dokumenten, t ex användning av typsnitt som du inte har tillgängliga.

En annan sak jag just nu kommer på är: Har du prövat att köra det här kommandot:

hp-config_usb_printer -ldebug 001:004

Om du gör det, och postar utdata här, skulle det möjligen kunna ringa någon klocka hos någon.

Annars tror jag vi har nått den punkt då du helt enkelt behöver anlita en konsult IRL som hjälper dig att fixa till din dator.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Gunnar

Tack för komplimangerna, att jag åtminstone gör så gott jag kan och det var inte mycket att hurra för har du påpekat.
Johan respekterade att PDF bladet var konfidentiellt i samma andetag han undrade om jag kunde visa en bild på det jag printat ut. Därför ville jag inte låta allmänheten se vad jag har för bankaffärer och skickade inte någon bild.
Här har du en bild över USB portarna
p-config_usb_printer[3320]: debug: param=001:004
hp-config_usb_printer[3320]: debug: Cache miss: deskjet_2050_j510_series
hp-config_usb_printer[3320]: debug: Reading file: /usr/share/hplip/data/models/models.dat
hp-config_usb_printer[3320]: debug: Searching for section [deskjet_2050_j510_series] in file /usr/share/hplip/data/models/models.dat
hp-config_usb_printer[3320]: debug: Found section [deskjet_2050_j510_series] in file /usr/share/hplip/data/models/models.dat
error: This is not a valid device
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Johan respekterade att PDF bladet var konfidentiellt i samma andetag han undrade om jag kunde visa en bild på det jag printat ut. Därför ville jag inte låta allmänheten se vad jag har för bankaffärer och skickade inte någon bild.
  1. Johan frågade inte efter någon bild av det utskrivna. Han frågade efter en .pdf-fil, dvs. datafilen.
  2. Tanken var inte att posta den här i forumet, utan att skicka den till Johan privat, t ex genom en PM eller som bilaga till ett mail.
  3. Innehåller alla filer, som du inte lyckas skriva ut ordentligt, information om dina bankaffärer?
Detta hade enkelt kunnat redas ut för flera dagar sedan, om du hade kommenterat Johans erbjudande direkt.
Tjadden skrev:error: This is not a valid device
Låter oroväckande. Var skrivaren påslagen när du körde kommandot? (Det behöver den vara.)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Gunnar
Jag körde kommandot med skrivaren påslagen.
Så här ligger det till. Jag har skrivaren installerad på Win 7 som jag har på samma hårddisk C. Som Ubuntu 14.10 32 bit.
Den USB port som används är konfigurerad för skrivaren i Win 7.
Bör jag byta USB port när jag kör i Linux?
Tyvärr har jag inte något som inte berör min person, jag kan gå ut på nätet och hämta något.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Här är en utskrift och PDF har samma eller svaga text som övrigt utskrivna blad.
Bilagor
Test  PDF.jpg
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Jag har skrivaren installerad på Win 7 som jag har på samma hårddisk C. Som Ubuntu 14.10 32 bit.
Den USB port som används är konfigurerad för skrivaren i Win 7.
Bör jag byta USB port när jag kör i Linux?
Vet inte.

Men det betyder alltså att du kan starta samma dator med Windows 7 i stället för Ubuntu och skriva ut dokument därifrån? Och det säger du först nu?? Du tycker inte möjligen det hade varit lämpligt att nämna detta tidigare, t ex när Tukken föreslog ett test av skrivaren med en annan maskin?

Hur blir dokumenten om du skriver ut från Windows 7?
Tjadden skrev:Tyvärr har jag inte något som inte berör min person, jag kan gå ut på nätet och hämta något.
Jag tror det är bra om du gör det. Kan dock inte garantera att det fortfarande finns någon kvar som inte tröttnat på att försöka hjälpa till.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Här är en utskrift och PDF har samma eller svaga text som övrigt utskrivna blad.
Är detta en utskrift av ett pdf-dokument eller en utskrift från webbläsaren? Om det är från ett pdf-dokument, lägg upp det dokumentet här, samt tala om ifall du själv skapade det, samt i så fall hur. Nämn vidare vilket program du använde för att skriva ut pdf-filen.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Gunnar

Jag fick skrivaren rätt installerad i natt och tro inte att den fungerar i Win 7 "för det gör den inte!!" Mer än att jag får fram det förtrycka på arken men den skrivna texten foljer inte med!
De skrift jag visade upp här är utskriven ifrån LibreOffice direkt ute på nätet!
Inte på något annat ställe, för det är den enda skrivaren som fungerar men, till synes svaga färger rubrikerna borde varit svarta efter originalet.

OBS! det jag sa till Broder Tuck var att jag inte heller på Win 7 kunde installera skrivaren.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Håkan.

Nej det är inte ett PDF jag försökte få det konverterat till PDF men det godkändes inte när jag skulle spara utskriften. Jag fick ett meddelande om detta och kunde inte ta bort annars så hade jag enbart skrivit test!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Jag fick skrivaren rätt installerad i natt och tro inte att den fungerar i Win 7 "för det gör den inte!!" Mer än att jag får fram det förtrycka på arken men den skrivna texten foljer inte med!
Eftersom det inte fungerar från Windows heller, talar väl mycket för att det är något speciellt med det/de dokument du försöker skriva ut.

Kan du vänligen bifoga ett dokument (dvs. själva filen) här, som du inte lyckas skriva ut korrekt. Bifoga gärna ett dokument som du kan skriva ut också, om det finns något sådant.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"