HP skrivare som inte håller färgen.

Skrivare och skannrar
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Nemo »

Hej igen!
Jag skrev visserligen att jag skulle tacka för mig i denna tråd, men man kan alltid ändra sig. Ville bara kommentera lite av det du tog upp i ditt inlägg.
Tjadden skrev:Tänk till lite är ni vänliga. Om ni nu är så skickliga på dator varför utgår ni inte ifrån att de som söker hjälp inte kan dator på er nivå.
Jag brukar ha den utgångspunkten, då jag skriver inlägg i supporttrådar. I denna tråd upplevde jag det som att du Tjadden blev irriterad över mina frågor och när du sedan klarade ut för mig att du är "skolad Servicetekniker med uppdrag att felsöka och reparera", tolkade jag det som att du inte var intresserad av mina frågor.
Tjadden skrev:Ni ställer frågor som man inte helt är klar över vad ni frågar om och dels förklarar ni inte alla gånger var hittar man det ni frågar om och sällan förklarar ni vad ni vill ha reda på för att kontrollera vad som kunde vara fel.
Det är mycket möjligt att det förekommer, men då går det alltid att ställa en motfråga om man behöver ett förtydligande. Att undvika att svara på frågan utan någon motfråga brukar inte vara någon bra väg framåt.
Tjadden skrev: Nemo däremot är helt okej han kom med något konstruktivt som jag blev glad över! Givetvis är jag nu besviken Nemo att du tog illa vid dig, helt i onödan.
Kan väl säga som så att jag surnade till lite eftersom jag försökte hjälpa dig, men upplevde det som att du inte tyckte jag ställde rätt frågor. Har dock gått över nu och jag är inte sur på dig längre.
Tjadden skrev: Om ni åker till bilverkstaden för att er bil trasig och bilmecken frågar om en del i motorn om ni har testat den delen som ni aldrig har hört talas om utan förklaring vad delen ha för funktion! vad svarar ni då? Alltså ställs inte frågar på ett korrekt sätt, vad ska man då svara?
Jag hade nog svarat med en motfråga om det gällt något jag inte förstod vad bilmekanikern frågade

Mvh Nemo
Senast redigerad av 1 Nemo, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag fick skrivaren rätt installerad i natt och tro inte att den fungerar i Win 7 "för det gör den inte!!" Mer än att jag får fram det förtrycka på arken men den skrivna texten foljer inte med!
Kan du bli mer konkret med vad det är för utskrifter om inte fungerar från Windows 7?

Är det PDF filer som inte går att skriva ut? ODF filer från Libre Office? Eller är det alla former av utskrifter som inte fungerar från Windows 7?

Jag fick uppfattningen att detta var ett utskriftsproblem som uppstått i versioner av Ubuntu efter 13.04, men om du har samma problem i Windows 7 tyder det på att något är fel på själva skrivaren. Visserligen finns det en möjlighet att du har fel både i Ubuntu och i Windows 7, men det är inte speciellt sannolikt.

Enda sättet att ta reda på om felet verkligen är i din skrivare eller i både Windows 7 och Ubuntu är att du tar med dig din skrivare och kopplar in den i en annan dator som också kör Windows 7.

Får du samma problem där, gissar jag att till 98% sannolikhet är det fel på din skrivare. Vet inte vad som då skulle vara fel, men det är inget som varken Windows eller Ubuntu kan göra något åt.

Alltså, mitt tips är att du provar din skrivare i en annan dator än din egen som också kör Windows 7. Bara för att vara 100% säker på om felet är i din skrivare eller inte.

Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Nemo!

Jag tar det konkreta först, det krånglar i både Ubuntu och WIN 7 tydligen för att båda är på samma C disk.
Jag läste mig till någonstans att det uppstår störningar när man kör två olika operativ system på samma Dator? Jag har Win enbart för att kunna använda BankID annars skulle jag avinstallera Win på en gång!
Det du räknade upp av det jag skriver ut och över huvud taget kan skriva ut, blir dåligt! Jag har testat allt tycker jag och ingenting blir bra.
Men ett undantag apropå om det är fel på skrivaren? en utskriven testsida blir perfekt och likaså, någon skrift som jag skannat in i datorn, en utskrift av den blir också perfekt!

Win ska jag ominstallera nu! Jag fick in ett virus som tycks sprida sig, trots att viruset är bort så har det förstöra både filer och program. Drivrutiner har försvunnit m.m

Angående begreppet Lärare och elev som jag är, så är ju en fin dialog att föredra givetvis, tyvärr tillhör inte jag den frågvisa sorten och hoppas på att jag har begripit, vad ni begär av mig vad jag borde göra? Men tydligen är jag för dum för att begripa allt och tänk på att gubben är gammal, man är inte lika alert vi 75 år som i ungdomens dagar!

Tjadden/
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Jag har Win enbart för att kunna använda BankID annars skulle jag avinstallera Win på en gång!
Missat den här sidan?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!
Tjadden skrev:Jag tar det konkreta först, det krånglar i både Ubuntu och WIN 7 tydligen för att båda är på samma C disk.
Jag läste mig till någonstans att det uppstår störningar när man kör två olika operativ system på samma Dator?
Normalt sett ska det inte bli några störningar eftersom bara en av dem (Windows eller Ubuntu) är igång i taget.
Tjadden skrev:Det du räknade upp av det jag skriver ut och över huvud taget kan skriva ut, blir dåligt! Jag har testat allt tycker jag och ingenting blir bra.
Låter som att något är fel på skrivaren
Tjadden skrev:Men ett undantag apropå om det är fel på skrivaren? en utskriven testsida blir perfekt och likaså, någon skrift som jag skannat in i datorn, en utskrift av den blir också perfekt!
Det skulle kunna vara något fel på skrivaren som gör att den inte kan skriva ut den data som tas emot från datorn korrekt. Vad som talar emot detta är att inskannat material blir perfekt. Att testutskrifter blir bra säger egentligen bara att skrivarhuvudena är korrekta, du får med den inte veta om den kan ta emot data från datorn korrekt.

En test med din skrivare på en annan dator som kör Windows 7 skulle ge en god indikation på om det är något fel på din skrivare. Om allt fungerar korrekt är din skrivare ok, om utskriften inte fungerar korrekt på annan maskin med Windows 7 är det mycket troligt något fel på din skrivare.

Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Gunnar!

"Missat den här sidan?"

Det är klart, jag har varit fullt upptagen med att få in min skrivare som du vet!

Testat idag, så här blev svaret.

hp-config_usb_printer -ldebug 001:004
hp-config_usb_printer[3071]: debug: param=001:004
error: This is not a valid device
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Nemo!

"
Det skulle kunna vara något fel på skrivaren som gör att den inte kan skriva ut den data som tas emot från datorn korrekt. Vad som talar emot detta är att inskannat material blir perfekt. Att testutskrifter blir bra säger egentligen bara att skrivarhuvudena är korrekta, du får med den inte veta om den kan ta emot data från datorn korrekt."

Microsoft bekräftade att skrivaren bör kopplas ifrån datorn, detta skedde när jag skulle starta datorn, så kördes en uppstart med en hänvisad reparations start och skrivaren visade sig vara felet.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!
Tjadden skrev:Microsoft bekräftade att skrivaren bör kopplas ifrån datorn, detta skedde när jag skulle starta datorn, så kördes en uppstart med en hänvisad reparations start och skrivaren visade sig vara felet.
Så om jag förstått dig rätt är det något fel på din skrivare som visar sig i form av att så gott som alla utskrifter med undantag av inskannade bilder blir bleka och av dålig kvalité.

Om så nu är fallet verkar du iaf. ha hittat var felet är någonstans, även om jag själv inte förstår hur Windows skulle kunna komma fram till detta. Men om du får samma typer av problem oberoende av om du kör Windows 7 eller Ubuntu indikerar det att skrivaren nog är källan till de problem du drabbats av.

Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej, Nemo!

Ubuntu har inte reagerat med några felkoder eller dylikt som är riktat mot själva skrivaren.
Jag fick fick läsa någonstans att datorn bestämmer färgen över det som är skannat.
Så är det, den har kvar minnet av vad man har skannat i färg och struktur och återger detsamma när man skriver ut! Alltså skrivaren får en impuls av datorn, att färg och struktur bestämmer den över, men var får den färgen ifrån som återger originalet perfekt?

Tack ni alla som har lagt ner er möda för min skull och inte utan skäms jag över att skrivaren i sig skulle vara defekt men hur?

Mvh
Tjadden
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Rune.K »

Jag fick ett anonymt brev om en problematisk tråd om skrivare, jag är inte säker på att detta är rätt tråd. Men i allafall, det är ett bra felsökningstips. Men det är förstås inget fel att kolla så att den svarta färgen inte är slut. ;)

Hej Tjadden!

Så här hade jag gjort:

Laddat ner den nya Linux Mint 17.1 med Cinnamon och provat att skriva ut från LibreOffice Writer ifrån den LiveCDen. Då kan du förhoppningsvis utesluta att det är fel på din skrivare och att felet ligger i Ubuntu.

Om det inte är fel på din skrivare, så finns det flera vägar att försöka sej på. Jag hade nog testat att skapa en helt ny användare i ditt Ubuntu till att börja med. Vad jag vet så är det inget ovanligt att inställningarna för en användare kan bli korrupta i Ubuntu.

Tack Nemo för att du visade mej rätt tråd!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Rune.K skrev:Hej Tjadden!

Så här hade jag gjort:

Laddat ner den nya Linux Mint 17.1 med Cinnamon och provat att skriva ut från LibreOffice Writer ifrån den LiveCDen.
Hej Rune.K!

Var på väg att säga: "kul att du tittar in", men sedan såg jag ovanstående. Vad har du för belägg för att ett byte till en annan distribution skulle lösa problemet i den här tråden? Och även om du skulle kunna peka på något skäl till att det finns någon som helst poäng med att göra så, tycker du det är ett lämpligt råd till Tjadden?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Rune.K »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Rune.K skrev:Hej Tjadden!

Så här hade jag gjort:

Laddat ner den nya Linux Mint 17.1 med Cinnamon och provat att skriva ut från LibreOffice Writer ifrån den LiveCDen.
Hej Rune.K!

Var på väg att säga: "kul att du tittar in", men sedan såg jag ovanstående. Vad har du för belägg för att ett byte till en annan distribution skulle lösa problemet i den här tråden? Och även om du skulle kunna peka på något skäl till att det finns någon som helst poäng med att göra så, tycker du det är ett lämpligt råd till Tjadden?
Det ser ut som att man borde lägga fram ett förslag om en ny avdelning, där man kan diskutera och debattera om svaren på en frågeställares frågor. :)
Men tyvärr är ni så hemmablinda här på ubuntu-se.org att allt ska diskuteras i oändlighet och gärna på de mest olämpliga ställen.

Är man seriös, så skapar man naturligtvis en ny tråd och frågar om varför jag föreslår att TS testar sin skrivare med den senaste utgivna (just nu) Debianbaserade distributionen. Istället för att spamma i supportavdelningen. Är inte den här supporttråden tillräckligt pinsamt lång redan!?

// En Ubuntuvän, men dock ingen Ubuntutaliban. ;)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Rune K

Alla som kan något om datorer begränsat eller inte, måste få komma med kommentarer och utan fördomar!
Som jag nämnt tidigare, inte alla är pedagogiskt lagda och borde ta en kurs i ämnet.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"