HP skrivare som inte håller färgen.

Skrivare och skannrar
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej
Skrivare:HP-deskjet-2050-J510-series

Ett mysterium att skriva ut med svart text, den blir gråaktig och svårläst.
Att skriva ut något ifrån LibreOffice Writer går inte alls, ett tomt papper kommer ut? Glim grå och otydlig.

När jag hade Ubuntu 13.04 32 bit. var det inga problem, men i 14.04 AMD 64 bit fungerar det inte. Färgpatronen för svart färg är helt okej, i testskriften är alla färger helt korrekta!
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 29 gånger.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av HakanS »

I tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=224&t=59164 skrev du att utskriften blir bra i alla program utom i LibreOffice. Är detta ett nytt problem?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej
Det var ifrån webbsidor det fungerade bra skrev jag.
Idag blir utskrifter från Webbsidor grådaskig!
Skriver jag egen text på Libre eller annan plats så blir det en tom utskrift och samma problem har jag som tidigare med de svarta färgen!
Testade att ta in en banksida som är i mörkblått i dokumentvisaren för utskrift med textad info. Resultatet blev Banknamnet och spalterna, men utan text.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

Har du testat med olika tilläggsprogram?
Ett förslag kan vara att du startar upp Synaptic (om installerat) och gör lite sökningar om du kan lägga till något och försöka igen. Det finns ett antal hp-relaterade tillägg i Synaptic.

På bilden nedan, skall du först välja från vänsterkolumnen. Nederst och ' status ', därefter ' alla ' högre upp i vänsterkolumnen. Sedan kan du skriva in dina sökbegrepp vid den tredje pilen som markerar sökrutan.

Jag har sökt på cups och i bilden markerat för en rad. Det finns fler alternativ. Både generella och för hp.. I kolumnen 'beskrivning' får du ett litet hum om lämpliga alternativ.

Sök även på ' hp '. Även där, kommer du att få alternativ.
Lycka till /tukken
(klicka på bilden så kan du förstora den i ett eget fönster, hos mig funkar det. Använder Firefox. )
Bilagor
skärmdump4.png
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Broder Tuck.

Jag har gått efter rekommenderad installation och det tycks inte hjälpa?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Broder Tuck »

Kan det ha blivit något fel på skrivarens s.k. skrivarhuvud?
Med tanke på de besvär som du har haft, bör man inte utesluta att det även kan vara ett fel där.
Har du möjlighet till att testa datorn mot en annan skrivare?
Blir det då rätt, så ligger felet i din nuvarande skrivare.
Blir det fortfarande fel, så grundas misstanken om fel i datorn.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

broder

Den skriver ut både förtrycket av firmanamn och uppspaltningen i blå färg snyggt och prydligt.
Men det av mig skrivet ja du vet hur en Faktura ser ut. Texten kommer inte med på olika program alternativ, utom i Glim med grå färg och vissa ord syns halvhjälpligt halva bokstäver och några inte alls. Går man ut på nätet för just skrivaren för att få hjälp, så handlar det om Windows operativsystem, inte en rad om skrivaren i Linux? Så det blev inte till någon hjälp
När jag köpte skrivaren för något år sedan och då skrev något, inga som helst problem.
Den har en Skanner inbyggd, bilder och text blir perfekt, ett vanligt fotografi blir identiskt med originalfotot!
Visst är det skumt att skrivaren skriver rad och spaltmarkeringar perfekt och texten blir blaj?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

En fråga, den som använt Gimp och låtit att skriva ut något , bilder och text
skulle jag vilja ha ett svar av, hur man ställer in programmet för att få det bästa resultatet!

I mitt fall när det gäller något som är förtyckt blir bra men det ja själv ritar eller skriver blir
grått och inte svart som önskas och inte helt fullt komplett med linjer och bokstäver, suddigt på vissa ställen.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av johanre »

Tjadden; om du vill så får du jättegärna skicka mig en kopia av dokumentet som strular vid utskrift. För ju mer du berättar desto mer låter det som att det är något i LibreOffice som ställer till det för din utskrift.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej johanre!

Vad jag tror på är drivrutiner som saknas som HPLIN men då får man gå till en specialare
för Ubuntu. Jag tror att teknikerna för Ubuntu 14.04 har missat med skrivare för AMD 64 bit.

Du kan ju läsa om min skrivare.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/soft ... =se&dlc=sv
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av johanre »

Nja, jag håller inte med om att det har något med drivrutinen att göra; för då skulle rimligtvis dina övriga utskrifter inte heller fungera ordentligt. Jag tror som sagt att det är något i Libre Office i kombination med ditt dokument som inte vill sig.

Det är för övrigt HP som skriver Linux drivrutiner till sina skrivare. Det gäller inte alla leverantörer, men HP gör det.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

johanre

Ubuntun har rasat och måste göra en ominstallation och då väljer jag 32 bit.
AMD 64 fungerar inte som det ska!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Faktiskt 32 bit, tycks fungera bättre än 64 bit, nåväl jag gick upp till Ubuntu 14.10.
Skrivaren lyckades med att skriva ut ett ark med text på, inte helt bra formatet
stämde inte och blev lika stort med originalet och bokstäverna blev följdriktigt mindre!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Nästan bra med LibreOffice Writer, men hur ställer man in skärpan i det programmet, för utskrifterna blir för gråaktiga och svag kontrast, det fattas en del procent för att få en snygg utskrift.
Är det någon som behärskar LibreOffice Writer och beskriva hur man gör för att ställa in de rätta värdena?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av johanre »

Rent generellt så är utskriftsskärpan något du styr i skrivardrivrutinen. Det borde du kunna ordna via skrivarinställningarna. Alternativt; kan du på den datorn du har skrivaren kopplad till, surfa in på http://localhost:631/ ? Där kan du i så fall justera skrivarinställningarna.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Nemo »

Hej!
Tjadden skrev:Nästan bra med LibreOffice Writer, men hur ställer man in skärpan i det programmet, för utskrifterna blir för gråaktiga och svag kontrast, det fattas en del procent för att få en snygg utskrift.
Kan för lite om LO Writer för att kunna svara om felet är där. Vad händer om du i LO Writer väljer att exportera ditt dokument som PDF. Finns en knapp i verktygsfältet för detta.

Du kan kolla hur den skapade PDF:en blir, dvs om den också har gråaktig och svag kontrast. Om den ser bra ut, prova skriv ut den skapade PDF:en och se om det blir någon skillnad.

Du kan även prova installera en PDF skrivare. Öppna ett Terminalfönster och skriv

Kod: Markera allt

sudo apt-get install cups-pdf
Detta kommer att lägga upp en skrivare för PDF utskrifter. Prova därefter att skriva ut från LO Writer, men välj PDF skrivaren som vald skrivare. Kontrollera därefter hur PDF dokumentet blev. Syftet med detta är att få fram om det är ett generellt utskriftsproblem från LO Writer eller om det enbart är relaterat till din skrivare.

Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

Hej Nemo
Det är inte något fel på test arken alla färger plus skärpa är perfekt!
Skrivaren svarar inte på denna cups- pdf ett filter måste installeras
och var hittar man detta filter?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

johanre

Någonstans måste det gå att få texten likt originalet? Den blir så svagt grå, läsbar och utan skavanker med Cups 1.7.5. när det gäller vanlig text som inte är i PDF.
Där hittar jag inte någon inställning som påverkar färgmättnaden.
När det gäller PDF så kommer endast det förtryckta fram men inte helt i full färg likt originalet och utan skriven text.

Jag har även Cups PDF som saknar ett filter som jag inte hittar i Synaptic?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av HakanS »

Kan det vara så att det är inställt att utskriften sker i utkast-kvalite / snabbutskrift?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP skrivare som inte håller färgen.

Inlägg av Tjadden »

HakanS

Nja, chansen är obefintlig tror jag när jag skriver ut ifrån Arkivet?
Eller menar du på att skrivaren är fel inställd i sig själv, med alla sina inställningar, alltså den skrift om hur många ark man vill skriva ut etc.?
Skriv svar

Återgå till "Kontor"