Installera Brother HL-3140CW

Skrivare och skannrar
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

HakanS

Visst, det var inte något nytt att läsa en handbok jag inte kommer åt, men att inte kunna logga in är relevant att få ett svar på?
Berätta hur man gör, då tre olika adresser för att kunna logga in och ingen av dem duger, med det lösenord jag har fått av Netgear, plus ett till.
Då kan man bläddra i vad då och läsa på sidorna 14,15 och 18?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Eftersom jag har 100% garanti på att datorn och routern har kontakt, skrivaren svarar med routerns förinställda namn med SSID och som är auto- inställd.
I rimlighetens namn så finns kontakt med både dator och skrivare.
Förvisso är jag nyfiken på den där listan som inte finns i min lokala dator eller om du menar en bild på mitt Nätverk jag har i Win 7 som godkänt min installation? Där t.ex kontakt med datorn är godkänt genom en test. Där jag kan välja ut games och en massa andra saker. alltså jag kan styra program från nätverket. Faktum är om man går på Brothers om att köra deras skrivare i Linux så har de knappt någon information att ge, ungefär som att de rycker på axlarna och ber en lycka till! Därför tror jag inte att det går att installera denna trådlösa skrivare i Ubuntu!
Cups bör ha tagit emot den informationen, men tydligen inte och logiskt är det något på Cups som måste markeras att allt är ok? Men vad ska markeras jag har testat lite olika saker och att skrivaren får en nätverksikon som inte förklarar mer att skrivaren är overksam, utan vidare info känns ju inte upplyftande.
Vid försök att skriva ut något, händer ingenting inte ens en felrapport visas på LibreOffice.
Däremot så visas det i körapporten hos Cups utan vidare info?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Visst, det var inte något nytt att läsa en handbok jag inte kommer åt, men att inte kunna logga in är relevant att få ett svar på?
Förstår inte vad du menar då du skriver att du inte kommer åt handboken. Fick du inte med någon instruktionsbok, då du köpte routern?
Tjadden skrev: Berätta hur man gör, då tre olika adresser för att kunna logga in och ingen av dem duger, med det lösenord jag har fått av Netgear, plus ett till. Då kan man bläddra i vad då och läsa på sidorna 14,15 och 18?
Varken jag eller Håkan kan veta vad din router har för adress. Instruktionsboken är en bra början. Har du läst i den och är det något speciellt avsnitt där det är otydligt för dig vad som menas?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Eftersom jag har 100% garanti på att datorn och routern har kontakt, skrivaren svarar med routerns förinställda namn med SSID och som är auto- inställd.
I rimlighetens namn så finns kontakt med både dator och skrivare.
Det är möjligt att de har kontakt med varandra, men vi behöver få detta bekräftat för att det ska vara någon mening med att gå vidare och försöka få igång din skrivare. Det vore därför bra om du kunde logga in på routern och kontrollera om din skrivare finns med bland de anslutna nätverksenheterna.
Tjadden skrev:Förvisso är jag nyfiken på den där listan som inte finns i min lokala dator eller om du menar en bild på mitt Nätverk jag har i Win 7 som godkänt min installation?
Den listan jag skrivit om är den som du borde kunna få fram då du loggar in på routern. Det är alltså inget som din lokala dator har, utan själva routern.
Tjadden skrev:Faktum är om man går på Brothers om att köra deras skrivare i Linux så har de knappt någon information att ge, ungefär som att de rycker på axlarna och ber en lycka till! Därför tror jag inte att det går att installera denna trådlösa skrivare i Ubuntu!
Brother har drivrutiner för Ubuntu och jag tror det borde gå att få igång den under Ubuntu förutsatt att du först får upp den i nätverket.
Tjadden skrev:Cups bör ha tagit emot den informationen, men tydligen inte och logiskt är det något på Cups som måste markeras att allt är ok? Men vad ska markeras jag har testat lite olika saker och att skrivaren får en nätverksikon som inte förklarar mer att skrivaren är overksam, utan vidare info känns ju inte upplyftande.
En sak i taget om detta ska gå vägen. Börja med att ta reda på hur du loggar in i routern för att se om din skrivare syns där. Om du inte lyckas, förklara vilken del i instruktionsboken som är otydlig med vad som menas. När du lyckats bekräfta att routern har kontakt med din skrivare kan vi gå vidare med själva skrivarinstallationen.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag har tre olika alternativadresser för att logga in på routern och inte något av mina försök att logga in har lyckats. Alltså, hur kunna logga in när den inte godkänner inloggningen?
Jag har ett lösenord som jag ha fått av Netgear och detta fungerar inte, sedan har jag testat med min datorinloggning och det fungerar inte heller och testat inloggningen mellan skrivare och routern. Till detta har jag testat med olika namn växelvis eller i olika kombinationer och inte något av detta har fungerat! http://192.168.0.1 kom jag inte in på i Ubuntu för att kunna logga in för att det var inte identifierat. Däremot i Win7 gick det bra.
http://www.routerlogin.net:80 kräver användarnamn och lösenord: servern säger netgear 2000v4
http://www.routerlogin.com:80 kräver användarnamn och lösenord: servern säger netgear 2000v4
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag har tre olika alternativadresser för att logga in på routern och inte något av mina försök att logga in har lyckats. Alltså, hur kunna logga in när den inte godkänner inloggningen?

Jag har ett lösenord som jag ha fått av Netgear och detta fungerar inte

http://www.routerlogin.net:80 kräver användarnamn och lösenord: servern säger netgear 2000v4
http://www.routerlogin.com:80 kräver användarnamn och lösenord: servern säger netgear 2000v4
Har du provat att logga in med det användarnamn och lösenord som instruktionsboken för din router anger?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Både med Netgears förinställda inloggning och även med Admin och med datorns password.
Allt är så upphängt på Windows.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Både med Netgears förinställda inloggning och även med Admin och med datorns password. Allt är så upphängt på Windows.
Om jag läser i instruktionsboken för din router på sidan 18 står det bl.a. följande
Om du vill ansluta den trådlösa routern kan du välja någon av de här
adresserna: http://www.routerlogin.net eller http://www.routerlogin.com

När du tillfrågas anger du inloggningsinformationen (admin är standardnamn för routern, och password är standardlösenordet), båda skrivna med små bokstäver. Om du har ändrat lösenordet anger du ditt nya lösenord.
Kan det vara så att du skrivit Admin (Med stora A) istället för admin (Med lilla a), vilket gör att inloggningen misslyckas?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av johanre »

Om inte Nemos förslag fungerar så tror jag det är så att du vid första installationen av din Netgear router från Windows fick en fråga om att ändra lösenord. Det lösenordet sparade du sedan i din Windows browser och lyckas därför logga in därifrån utan lösenordsförfrågning. Stämmer min teori, Tjadden?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo och Johan

Bra du har också hittat detsamma som jag och nu kan jag se att skrivaren finns inte med
bara routerns för-inställningar plus vad min dator heter plus andra uppgifter och WPS-LAN saknas.
Jag fick en uppgradering av routern och då kom både start och slut-IP-adresserna in i routern.

Gjorde en koll med ifconfig i terminalen, men inte fick jag upp Vlan?
Jag vet att dessa två IP adresserna har routern och i skrivaren är Vlan markerad med (på) och godkänd.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Hej!
Bra att vi fått den biten bekräftat. När du kör ifconfig från Terminalen kommer du inte få upp något om wlan eftersom den kollar vad du har för nätverk i din dator och den saknar trådlöst nätverk. Däremot borde du få ett ip nummer för eth0 eller vad ditt nätverkskort får för beteckning.

Nu gäller det att få kontakt mellan routern och skrivaren. Föreslår att du tittar i instruktionsboken för din skrivare om hur du får den att ansluta till ett trådlöst nätverk. Har inte tillgång till dator just nu, men kan kolla mer då jag kommer hem. Meddela gärna om instruktionsboken är otydlig och vilken del du fastnar på.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Inspiron-570:~$ ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 84:2b:2b:8f:3c:da
inet addr:192.168.1.2 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::862b:2bff:fe8f:3cda/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:778 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:795 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:445659 (445.6 KB) TX bytes:148513 (148.5 KB)
Interrupt:19

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:65536 Metric:1
RX packets:231 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:231 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:20539 (20.5 KB) TX bytes:20539 (20.5 KB)
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Hej!
Svaret från ifconfig ser helt korrekt ut. Nu är nästa steg att ansluta din skrivare till ditt nätverk.

Har du läst igenom instruktionsboken som heter Bruksansvisning för nätverksanvändare. På sidan 9 och framåt finns beskrivet hur du går tillväga för att konfigurera din skrivare för ett trådlöst nätverk. Prova följa instruktionen och hör av dig om du fastnar på någon del.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Hej, sidan nio handlar om att ha USB kabel och det har inte jag utan installationen ska ske direkt trådlöst!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Tjadden skrev:Nemo

Hej, sidan nio handlar om att ha USB kabel och det har inte jag utan installationen ska ske direkt trådlöst!
Sidan 28 Trådlöst gäller i mitt fall och jag har testat flera gånger och inte får jag en färdig installation för det.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Var blir det fel, dvs. i vilken av de 6 stegen som tas upp från sidan 27 blir det fel?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Problemet är att hitta det man söker i Skrivaren, för man får nästan aldrig något rätt svar ifrån display utan man får gissa att man har gjort rätt och i datorn inga svar eller kommentarer, mer än att jag klickar manuellt upp skrivaren och försöker testa om det går att skriva ut något och vid försöket "skriv ut" så försvinner menyn och sedan händer ingenting.

Så det verkliga problemet är kommandona i skrivaren att hitta rätt! Det finns inte någon bruksanvisning t.ex hur man direkt kan kolla WPS och förresten den har jag inte ens sett till på länge. Det där med SSID är irriterande för att logga in man får inte något besked om man är inloggad eller inte. Just det där att inte få upp något som visar på att man har gjort fel är ett problem.

Nu kan jag berätta att installationen är klar i det närmaste men i Win 7 Alltså den är installerad i Datorn.
Diagnosen säger att datorn och skrivaren måste vara överens om samma IP-adress, efter detta så ska allt vara helt ok Förhoppningsvis?

Jag vill mer än gärna även få en skrivarfunktion i Ubuntu också som jag i princip använder till 98%.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo
Läs först inlägget ovan!
Så här ser det ut.
Trådanslutna enheter
Status
Allowed
Enhetsnamn
INSPIRON-570
IP-adress
192.168.1.2
MAC-adress
4:2B:2B:8F:3C:DA
Anslutningstyp
wired

Trådlösa enheter (trådlösa inkräktare visas också här) win 7
Status
Allowed
Enhetsnamn
BRW9CD21E90C3A0
IP-adress
192.168.1.3
MAC-adress
9C:D2:1E:90:C3:A0
Anslutningstyp
wireless(NETGEAR49)

.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Hej!
Det verkar utifrån det du klistrat in som att din skrivare nu syns i din router. Har du provat att köra installationen av drivrutinen i Ubuntu och se vad som händer?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

När det gäller Win7 är allt korrekt installerat både med skrivare och routern.
Men jag får det eviga svaret, får inte kontakt med skrivaren. Självklart har jag flyttat routern närmare skrivaren men icke då!.
jag kan försöka skriva ut något, men får besked att det har lagt sig i kö
I princip till hundra procent har routern kontakt med skrivarna.
Men är det inte märkligt att skrivarens båda lampor av rött och grönt, så lyser skrivaren rött alltså ständig felsignal och har aldrig lyst grönt?
Av alla tips om felsökning fungerar inte något av dessa tips!

En annan sak, om man vill köra skrivaren trådlöst, så ska man först ha routern rätt inställd och därefter installera drivrutinerna, det har jag bevis för på Windows. Först måste man få routern rätt inställd och sedan ladda ner drivrutinerna.

En fråga, WiFi på eller av, om detta tvistar de lärda?
Skriv svar

Återgå till "Kontor"